McLaren prý momentálně nemá na vítězství v závodech

Podle Hauga bude několik závodů trvat, než přijde výrazné zlepšení.

Tým McLaren zatím v testování nepůsobí příliš suverénně. Soupeři sice tým z Wokingu nehodlají odepisovat, vůz MP4-24 ovšem poněkud trápí aerodynamika. Podle vedení týmu bude zlepšení v této oblasti chvíli trvat. Hlavní cíle pro sezonu 2009 jsou však stále jen ty nejvyšší.

Jak probíhá dosavadní testování?

Martin Whitmarsh: "Úvodní testy s vozem MP4-24, který měl nejprve pouze provizorní aerodynamické prvky, probíhaly podle očekávání. Tento týden jsme v Barceloně podle plánu testovali novou aerodynamiku a zaznamenali jsme jisté zhoršení výkonnosti. Na odstranění tohoto problému v současnosti tvrdě pracujeme."

Norbert Haug: "Rozhodně nejsme tam, kde bychom chtěli být. Příští týden budeme další čtyři dny testovat v Jerezu. Bude ale nějaký čas trvat, než přijde zlepšení."

Je MP4-24 dostatečně rychlý?

MW: "Momentálně ne, určitě neodpovídá vysokým standardům našeho týmu. Lewis je mistrem světa, titul získal v našem voze. Jakýkoliv horší výsledek bychom letos museli považovat za neúspěch, stejně tak naši obchodní partneřim média a fanoušci. McLaren se účastnil 648 Grand Prix, z toho jich 162 vyhrál a 431-krát stanul na stupních vítězů. Na tato čísla jsme velice hrdí a naši inženýři dělají vše pro to, aby se letos ještě zlepšila."

NH: "Zatím ne. Čeká nás ještě hodně práce."

Jaké jsou problémy vašeho vozu?

MW: "Je to kombinace několika faktorů. Motor Mercedes je silný, čili problémy tkví v aerodynamice. Formule 1 v jedenadvacátém století se celá točí kolem aerodynamiky, nejvíce získat a ztratit se dá právě v této oblasti. Technici formule 1 ale dokáží pod tlakem velké věci."

NH: "Očividně máme nedostatečný přítlak. Snažíme se s tím vypořádat. Podle toho, co říkají naši jezdci, se vůz řídí dobře. Nicméně teď nejsme dostatečně rychlí na to, abychom mohli vyhrávat závody."

Nezpůsobuje vám potíže i systém KERS?

MW: "KERS představovalo pro všechny týmy ohromnou výzvu. Jsem si ale jistý, že všechny se s tím dokázaly poprat. Naši inženýři vytvořili skutečně působivou jednotku KERS.

Je jisté, že některé týmy se novým technologiím přizpůsobují lépe než jiné. Umístění systému ve voze může ovlivnit jeho celkové chování. Nemyslím si ale, že by jakýkoliv z problémů, které teď máme, byl způsoben KERS."

NH: "Vývoj KERS probíhal bez problémů a zatím práce na MP4-24 nijak neomezoval. Systém funguje dobře, tým je s ním spokojen."

Kdo může za pomalost vašeho vozu?

MW: "V našem týmu přebíráme zodpovědnost, nikoho neobviňujeme. Snažíme se dostat k jádru problému a následně ho řešit. Nějaké obviňování v tomto procesu nehraje žádnou roli. Všichni inženýři vědí, za co nesou odpovědnost, a pracují na tom, aby své úkoly splnili. Ron, Norbert i já, tedy vedoucí managementu týmu, našemu technickému personálu bezmezně věříme. Oni i my děláme vše pro to, aby byl MP4-24 schopný vyhrávat závody."

NH: "Vývoj vozu je týmovou prací, na níž se podílí mnoho jednotlivců. Nejde svalit chybu na jednoho člověka. McLaren a Mercedes-Benz jsou partneři. Právě v těžších časech se pozná, jaké vztahy v daném partnerství panují. A můžu říct, že v tom našem panují dobré."

Podaří se neduhy vašeho auta odstranit do závodu v Melbourne?

MW: "Příští týden jedeme testovat do Jerezu, kde mnoho našich soupeřů nebude. Chceme pokračovat ve vývoji tak, aby byl výsledek viditelný na stopkách. Bude MP4-24 29. března tak rychlý, jak bychom chtěli? Možná ne. Bude rychlejší než v Barceloně? Ano. Bude se v příštích týdnech s novými úpravami aerodynamiky zlepšovat? S největší pravděpodobností.

NH: "Děláme vše pro to, abychom se zlepšili. Několik závodů to však může trvat."

Proč je vůz Brawn GP o tolik rychlejší, když používá stejný motor?

MW: "Auto Brawn GP vypadá rychle. Jsem za to rád. McLaren, Mercedes-Benz a FOTA stáli v čele snah za záchranu tohoto týmu. Těší nás tedy, že tým bude nejen zachráněn, ale může být i úspěšný. Formule 1 je o soutěžení. Vodafone McLaren Mercedes je zasvěcen soupeření, boji a cestě na vrchol."

NH: "Ukazuje to, jak náročná je formule 1. Brawn GP odvedl skvělou práci. V Barceloně byl nejrychlejší v jízdě na jedno kolo i při simulacích závodu."

Odrazil se na vašich problémech i odchod Rona Dennise?

MW: "Ne. Ron, Norbert a já spolu spolupracujeme už hezkých pár let. Naše kooperace přinesla hodně úspěchů. Předání titulu "šéf týmu" mé osobě je víceméně symbolické. Já i Ron jsme to v uplynulých týdnech v médiích několikrát opakovali."

NH: "Rozhodně ne, Ron má stále velký vliv. S Ronem a Martinem pracuji už čtrnáct let. Věříme si."

Jaký efekt by měl v době ekonomické krize neúspěch týmu na aktivity Mercedesu ve formuli 1?

MW: "Mercedes je tím nejlepším partnerem, jakého by si kterýkoliv tým mohl přát. Vždy říkáme, že jako tým vyhráváme a jako tým prohráváme. Jsem si také jistý, že až se nám podaří MP4-24 zlepšit, budeme opět jako tým vítězit."

NH: "Mercedes-Benz má ve formuli 1 dlouhodobé závazky. Lewis Hamilton se loni stal mistrem světa. Naše spolupráce zatím přinesla tři jezdecké tituly a jedno vítězství v Poháru konstruktérů. Budeme bojovat i o další tituly, byť to letos může chvíli trvat. V minulosti jsme ukázali, že umíme porazit i ty nejtěžší soupeře. Hodláme to potvrdit."

 

 

Další článek: Massa McLaren respektuje, jeho časy ho ale překvapují