McLaren překvapil, změny na voze jsou radikální

Zatímco nové Ferrari F10 je jasnou evolucí svého předchůdce, McLaren svůj vůz změnil natolik, že ho lze v kontextu moderní formule 1 označit za radikální.

Stejně jako rivalové z Maranella se Britové soustředili na maximální využití vícepatrového difuzoru.

"Po loňském vyjasnění pravidel o spodní části vozu byl monopost 2010 navržen tak, aby lépe využil aerodynamické výhody, které můžeme získat z podlahy," vysvětloval šéfinženýr Tim Goss. "Nová interpretace nás vedla ke změně uspořádání zadní části vozu."

"Vůz je delší než ten loňský v důsledku větší palivové nádrže. Šasi a karoserii jsme snížili. A odstranění KERS nám otevřelo nové možnosti interního uspořádání a rozložení hmotnosti. Je to celkem odlišné aerodynamické řešení ve srovnání s loňským rokem."

Nemalou pozornost poutá na MP4-25 kryt motoru se žraločí ploutví, která je spojená se zadním přítlačným křídlem.

"Hlavním dopadem větší palivové nádrže bylo nové rozmístění některých vnitřností auta," řekl Goss. "Jedním z důsledků bylo rozhodnutí posunout některé chladící systémy do centrální části zádi vozu. Zadní ploutev je tam částečně kvůli tomu, že v sobě má další chlazení, a částečně jako důsledek vývoje křídla s vysokým přítlakem, které jsme loni použili v závodech, jako je Monako. Vzduch vede efektivněji směrem k hornímu plátu zadního křídla. Jsou to celkem prostá řešení, ale zároveň velmi čistá."

Palivová nádrž, která musí pojmout dvojnásobné množství paliva ve srovnání s loňským rokem, mohla růst do stran jen omezeně kvůli chlazení v bočnicích, takže změny v rozměrech nastaly především v podélném směru.

"Nakonec jsme se rozhodli nedělat ústupky v aerodynamice vozu a prostřednictvím přepracování chladících systémů a uspořádání elektroniky se nám podařilo získat dodatečné místo pro palivovou nádrž, zatímco jsme zachovali naší filozofii ve vztahu ke karoserii," dodal Goss.

Kromě aerodynamiky se musela kvůli nutnosti vozit více paliva změnit také mechanika vozu. Inženýři se věnovali zavěšení a také brzdám, které budou mnohem více zatěžovány. "A s užšími předními pneumatikami ztrácíte přilnavost, což změní základní vyvážení vozu. Takže jsme se zabývali rozložením hmotnosti a aerodynamickou a mechanickou rovnováhou, abychom kompenzovali přesunutí těžiště přilnavosti dopředu," připomněl Paddy Lowe.

V prvních testech se McLaren soustředí na ověření spolehlivosti vozu, seznámení se s novými pneumatikami a poté přijde na řadu vylepšování výkonnosti.

Doporučujeme

Články odjinud