McLaren neporušil žádné pravidlo

"McLaren měl dvě možnosti: buď porušit nařízení zakotvené v pravidlech, anebo pokyn komunikovaný dopisem, který ani žádným pravidlem není."

Na první pohled to vypadalo nevinně. McLaren nechal omylem natankovat příliš malé množství paliva, a jelikož musí pro kontrolu FIA zůstat alespoň litr v nádrži, McLaren se rozhodl nařídit Hamiltonovi vypnout motor ještě na dráze, aby toto pravidlo dodržel.

Hamilton by dokázal bez problémů do boxů dojet, ale byl by z kvalifikace následně diskvalifikován, neboť by porušil nařízení FIA o kontrole paliva.

Rozhodnutí McLarenu zastavit Hamiltona na dráze však šlo proti specifickému nařízení. To není obsaženo v pravidlech - jedná se totiž pouze o pouhý pokyn ředitelství závodu, který je komunikován jakýmsi dopisem.

Tento nápad vznikl po incidentu při kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie 2008. V té době bylo v platnosti pravidlo, podle kterého musel pilot v poslední části kvalifikace do závodu odstartovat se stejným množstvím paliva, jaké mu zbylo na konci Q3. To vedlo závodníky k tomu, že byli při svých jízdách do boxů po skončení měřeného kola extrémně pomalí. Což mělo za následek vznik nebezpečných situací, protože rozdíly mezi rychlostmi pomalých jezdců a pilotů v jejich kvalifikačním pokusu byly obrovské.

FIA od té doby v dějišti každého závodu rozešle týmům dopis, který určuje maximální čas pro dojezd do boxů (jinými slovy minimální rychlost). Takový údaj je pro každý okruh přirozeně jiný, protože okruhy jsou jinak dlouhé.

Dnes už není pravidlo o startovním množství paliva s ohledem na zákaz tankování v platnosti, ale FIA své dopisy komunikuje dál, protože se praxe s minimální rychlostí vozů v takzvaných in-lapech osvědčila.

Lewis Hamilton toto nařízení komunikované dopisem při sobotní kvalifikaci porušil. Ještě vloni by McLaren vzbudil podezření, že chce ušetřit maximální množství paliva pro start závodu (a časem by všichni mohli auta zastavovat těsně za cílovou čarou kvalifikačních pokusů). Letošní benefit byl jen ten, že měl Hamilton auto o něco lehčí než soupeři, kteří vezli větší množství paliva nejen pro kontrolní vzorek (přibližně půl kilogramu), ale také pro (řádně rychlou) cestu do boxů (další přibližně kilogram a půl).

U soupeřů vyvolal krok McLarenu nevoli. Ten se však dušuje, že šlo o omyl. A celkem správně argumentuje, že s ohledem na chybu v kominukaci vedoucí k malému množství načerpaného paliva měl dvě možnosti: buď porušit nařízení zakotvené v pravidlech, anebo pokyn komunikovaný dopisem, který ani žádným pravidlem není.

Volba byla jasná a logická: vyhneme se porušení toho, co je v pravidlech, což je silnější stanovisko než dopis.

McLaren tak neporušil žádné ustanovení Sportovního řádu, a je tak pouze správné, že Hamilton nebyl potrestán žádným poklesem pozice na startu, případně diskvalifikací. Navíc: jeho náskok na Webbera měl hodnotu 0,268 sekundy, což je větší odstup, než kterému by odpovídal Hamiltonův váhovy benefit.

Na straně druhé: jde již o druhou nejasnost v komunikaci uvnitř McLarenu během 14 dnů. Nad tím by se měl někdo zamyslet...

Doporučujeme

Články odjinud