McLaren: Nastavitelná přední křídla selhala, ale zadní fungovat budou

Technická novinka letošní sezóny v podobě zadních nastavitelných křídel usnadní předjíždění, na rozdíl od nastavitelných předních křídel, která svůj účel nesplnila. Přesvědčený je o tom McLaren.
McLaren: Nastavitelná přední křídla selhala, ale zadní fungovat budou

V roce 2009 se v rámci velkých změn pravidel dostala do formule 1 nastavitelná přední křídla. Jezdci mohli za jízdy měnit úhel sklonu plátu křídla, čímž ovlivňovali přítlak a stabilitu vozu. Měli si tak pomáhat při těsném následování jiného vozu, aby se mu mohli přiblížit a předjet ho.

"Jak se nakonec ukázalo, nikdo to přední křídlo pro tento účel nepoužíval," přiznal šéfinženýr McLarenu Paddy Lowe. "Takže jsme se všichni loni dohodli, že se ho zbavíme v zájmu jednoduchosti a úspor nákladů. Závody budou díky tomu náročnější, protože co se týče vyvážení vozu, všechny změny na předním křídle budeme muset provádět během zastávek v boxech."

Místo předních křídel budou moci jezdci ovládat ta zadní. Princip je stejný, změnou sklonu plátu křídla ovlivní přítlak. Tentokrát však není cílem zvýšit stabilitu vozu v zatáčkách, ale navýšit maximální rychlost na rovinkách.

Lowe je přesvědčený, že tato novinka fungovat bude. "Ano, určitě, bude mnohem účinnější," uvedl. "Nastavitelné přední křídlo, které bylo zavedeno ve spolupráci s Pracovní skupinou pro předjíždění, mělo za cíl umožnit jen jemné úpravy, aby jezdec vyvážil vůz při jízdě za jiným a pokusil se o předjetí."

Zatím ale zbývá dořešit podmínky používání zadního křídla. Sportovní pravidla stanoví, že v trénincích a kvalifikacích smí jezdec měnit jeho nastavení kdykoliv, zatímco v závodě pouze na předem určených rovinkách a ve chvílích, kdy vpředu jedoucí soupeř nebude vzdálen více než sekundu.

"Je v moci FIA to omezit tak, aby používání tohoto systému dávalo smysl. Může tedy závod nebo dva trvat, než si to sedne," odhadl Lowe. "Ale můžou závod od závodu měnit délku úseků na rovinkách, v kterých bude možné to použít. Mají tedy možnost to nastavit tak, aby to fungovalo, jak bylo zamýšleno."

Další článek: Mercedes GP nastoupí do prvních testů s novým vozem W02

21:05 | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
18:20 | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.
9:35 | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.
7. května | Kvalifikaci formule 3 vyhrál Dennis Hauger. Roman Staněk obsadil 14. místo.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink Verstappen (1:17.835)
Kvalifikace Hamilton (1:16.741)
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00