McLaren: Nastavitelná přední křídla selhala, ale zadní fungovat budou

Technická novinka letošní sezóny v podobě zadních nastavitelných křídel usnadní předjíždění, na rozdíl od nastavitelných předních křídel, která svůj účel nesplnila. Přesvědčený je o tom McLaren.
McLaren: Nastavitelná přední křídla selhala, ale zadní fungovat budou

V roce 2009 se v rámci velkých změn pravidel dostala do formule 1 nastavitelná přední křídla. Jezdci mohli za jízdy měnit úhel sklonu plátu křídla, čímž ovlivňovali přítlak a stabilitu vozu. Měli si tak pomáhat při těsném následování jiného vozu, aby se mu mohli přiblížit a předjet ho.

"Jak se nakonec ukázalo, nikdo to přední křídlo pro tento účel nepoužíval," přiznal šéfinženýr McLarenu Paddy Lowe. "Takže jsme se všichni loni dohodli, že se ho zbavíme v zájmu jednoduchosti a úspor nákladů. Závody budou díky tomu náročnější, protože co se týče vyvážení vozu, všechny změny na předním křídle budeme muset provádět během zastávek v boxech."

Místo předních křídel budou moci jezdci ovládat ta zadní. Princip je stejný, změnou sklonu plátu křídla ovlivní přítlak. Tentokrát však není cílem zvýšit stabilitu vozu v zatáčkách, ale navýšit maximální rychlost na rovinkách.

Lowe je přesvědčený, že tato novinka fungovat bude. "Ano, určitě, bude mnohem účinnější," uvedl. "Nastavitelné přední křídlo, které bylo zavedeno ve spolupráci s Pracovní skupinou pro předjíždění, mělo za cíl umožnit jen jemné úpravy, aby jezdec vyvážil vůz při jízdě za jiným a pokusil se o předjetí."

Zatím ale zbývá dořešit podmínky používání zadního křídla. Sportovní pravidla stanoví, že v trénincích a kvalifikacích smí jezdec měnit jeho nastavení kdykoliv, zatímco v závodě pouze na předem určených rovinkách a ve chvílích, kdy vpředu jedoucí soupeř nebude vzdálen více než sekundu.

"Je v moci FIA to omezit tak, aby používání tohoto systému dávalo smysl. Může tedy závod nebo dva trvat, než si to sedne," odhadl Lowe. "Ale můžou závod od závodu měnit délku úseků na rovinkách, v kterých bude možné to použít. Mají tedy možnost to nastavit tak, aby to fungovalo, jak bylo zamýšleno."

Diskuze (24) Další článek: Mercedes GP nastoupí do prvních testů s novým vozem W02
21:17 | Vypadá to, že Arrivabene x Binotto zatím 1:0. Binotto podle italských médií nedorazil do Austinu.
18:43 | TOP 5 jezdců v historii F1 podle Alonsa: Schumacher, Prost, Fangio, Senna a Hamilton.
15:20 | Potvrzeno... Schumacher i Ticktum se zúčastní prestižního závodu F3 v Macou... přesně za měsíc.
13:16 | Potvrzen harmonogram testů. Pojede se opět v Katalánsku a to od 18. do 21. února a od 26. února do 1. března.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10