McLaren a Ferrari se chtějí trumfnout i mimo okruhy

McLaren a Ferrari se chtějí trumfnout i mimo okruhy

Na autosalonu v Ženevě byly představeny netrpělivě očekávané vozy snů, Ferrari LaFerrari a McLaren P1. Pojďme si je prohlédnout podrobněji. [ANKETA]

McLaren s Ferrari nejsou pojmem pouze na závodních tratích. Svůj mýtus a značku pomáhají budovat i díky výrobě vozů, o kterých sní miliony lidí všech věkových kategorií. V letošním roce bude představena celá řada tzv. hypersportů, z nichž ovšem dva vyčnívají nad všemi ostatními. McLaren P1 a Ferrari LaFerrari představují to nejlepší, co obě automobilky dovedou. A nebály se k tomu využít znalostí z formule 1. Je pravdou, že doba si žádá své a oba vozy jsou hybridy - ovšem hybridy tak brutální, že není třeba pochybovat o tom, že budou patřit k tomu vůbec nejrychlejšímu, co může jezdit po veřejných komunikacích.

 McLaren P1

 Dlouho, velice dlouho museli příznivci McLarenu čekat na nástupce legendárního modelu McLaren F1, jehož výroba probíhala v letech 1992-1998. Vývoj vozu McLaren P1 probíhal pod přísným dohledem Rona Dennise. Cíl britské automobilky byl samozřejmě ten nejambicióznější - vyrobit "nejlepší auto na světě". Ředitel vývojového programu Paul MacKenzie se k nejnovějšímu produktu vyjádřil následovně:

"Věříme, že McLaren P1 je nejvíce vzrušujícím, technologicky nejvyspělejším a nejdynamičtějším superautem všech dob. Není sice nejrychlejší na světě co do maximální rychlosti, ale to ani nikdy nebylo naším cílem. Věříme ale, že na okruhu se jedná o vůbec nejrychlejší sériově vyráběný vůz, což je charakteristika mnohem více relevantní pro jízdu na veřejných komunikacích." 

Je pravdou, že dvacet let starý vůz McLaren F1 by na letištní ranveji P1 zřejmě porazil. Na okruhu už by tomu však bylo jinak. Akceleraci z 0 na 300km/h zvládne P1 o celých pět sekund rychleji. Stejně jako je tomu v případě monopostů formule 1, i P1 těží z vyspělé aerodynamiky a aktivních aerodynamických prvků, včetně difuzoru a zadního křídla (systém ne nepodobný DRS).  Srdcem McLarenu P1 je osmiválcový motor, jenž je masivně vyvinutou pohonnou jednotkou, kterou jsme mohli vidět už u modelu McLaren MP4-12C. Pod kapotou tak P1 dusá přes 730 koní. Když k tomu přičteme systém KERS, dostaneme se už na úctyhodnou hodnotu 916 koní. 

Aby byla zachována maximální exkluzivita modelu, do oběhu půjde pouze 375 kusů. Očekává se, že budou okamžitě rozebrány, a to i přesto, že cena za jeden vůz začíná na 1 100 000 eur. 

Technické specifikace:

Délka: 4588mm, Šířka: 1946mm, Výška: 1188mm, Rozvor: 2670mm

Celková hmotnost: 1395kg

Motor: V8 (90°) twin turbo, 3.8l + KERS (916k), uložený uprostřed, podélně

Točivý moment: >900Nm

Maximální otáčky: cca 8500/min

Maximální rychlost: 350km/h (elektronicky omezeno)

Zrychlení: 0-100: <3s; 0-200: <7s; 0-300: <17s

Brzdy: keramické, Akebono

Emise CO2: <200g/km

Spotřeba paliva: Neuvádí se (odhad pouhých 8,5l/100km!)

Pneumatiky: Pirelli P-Zero Corsa

 

Ferrari LaFerrari

Pod tímto atypickým, avšak nikterak složitým jménem (LaFerrari="To Ferrari, Prostě Ferrari...") se skrývá netrpělivě očekávaný maranellský supervůz, který byl před Ženevským autosalonem znám spíše pod názvy F70 či F150. Je to nejrychlejší model Ferrari určený pro běžný provoz a po všech stránkách překonává svého předchůdce, kterým bylo ikonické Ferrari Enzo. Na LaFerrari mimo jiné pracoval také známý technický mág Rory Byrne (a mezi testovacími piloty se ukázali i Felipe Massa a Fernando Alonso) a stejně jako v případě McLarenu P1 se i Italové nebáli využít znalostí nabraných ve formuli 1 (KERS, aktivní aerodynamické prvky, plus informace nabyté testováním modelu FXX). Na výsledek mnohaleté práce jsou u Ferrari náležitě pyšní:

"Rozhodli jsme se, že tento model pojmenujeme LaFerrari. Je to to nejlepší vyjádření toho, co definuje naši společnost - výjimečnost. Výjimečnost na poli technologických inovací, výkonu, designu i emocí z řízení. Jedná se vskutku o pozoruhodný vůz, jenž spojuje nové přístupy, které si postupem času najdou cestu do našeho celého portfolia. Tento vůz představuje referenční bod pro automobilový průmysl jako takový. LaFerrari je výrazem našeho know-how nasbíraného v mnoha oblastech, formuli 1 nevyjímaje," řekl Luca Cordero di Montezemolo, prezident Ferrari.

Jedná se o první Ferrari s hybridním pohonem. Vyrobeno bude 499 kusů a jedno auto přijde přibližně na 1 300 000 eur. Stejně jako u McLarenu se pochopitelně jedná o auto s pohonem na zadní nápravě. 

Technické specifikace:

Délka: 4702mm, Šířka: 1992mm, Výška: 1116mm, Rozvor: 2650mm

Celková hmotnost: 1255kg

Motor: V12, 6.3l + KERS (800+163=963k), uložený uprostřed

Točivý moment: >900Nm

Maximální otáčky: 9250/min

Maximální rychlost: 350-370km/h

Zrychlení: 0-100: <3s; 0-200: <7s; 0-300: 15s

Brzdy: keramické, Brembo

Emise CO2: 330g/km

Pneumatiky: Pirelli P-Zero

Není tedy žádným překvapením, že jak McLaren, tak i Ferrari svá bestiálně rychlá dítka považují za nejlepší na světě. To, který z vozů bude pokládán za lepší, je pro obě automobilky záležitostí navýsost prestižní. Kterému z uvedených vozů byste dali přednost vy, milí čtenáři? Hlasujte v naší anketě, případně přispívejte v diskusi. Těšíme se na vaše názory!

Doporučujeme

Články odjinud