Maxi, Bernie, máte co jste chtěli

Difuzorová kauza nabídla malý pohled do budoucnosti.

Těžko rozseknout spor o difuzorech. Ono se to ani nedá. Vidět rozzářené obličeje Jensona Buttona a Rubense Barrichella po trýznivém zimním trápení nebo cítit hmatatelnou šanci Williamsu získat po pěti letech první vítězství musí nadchnout každého fandu. Nepřejte jim to.

Difuzor Toyoty, Williamsu a zejména BrawnGP není v přímém rozporu s pravidly. Kdyby byl, už by jej musely jmenované týmy předělat. Jenomže smyslem limitovaných rozměrů difuzoru bylo omezit jeho funkci. Přesně v tomto duchu se zachovaly ostatní stáje, zatímco "difuzorový gang" jej udělal větší, a co je přes rozměry, nazývá jinak.

Fakt je ale takový, že i tyto části nad rozměry difuzoru, jinak se jmenující, plní funkci difuzoru. Že z toho difuzorový gang těží, je zřejmé z dosavadních jízd.

Nezávidím úlohu Odvolacího soudu FIA, který musí tento spor jednoznačně rozetnout. Nikdo se totiž neprovinil, ale být já soudcem, přiklonil bych právo na stranu toho, kdo jednal v souladu s literou předpisu. Ne toho, kdo udělal difuzor větší a na přebývající části dal jen nálepku: "toto není difuzor".

Jenomže v celém případu lze vidět ještě jiný příběh: s ohledem na dané okolnosti nyní ve formuli 1 existují dvě kategorie: Toyota, Williams a BrawnGP v jedné a zbývající týmy ve druhé.

Přesně tak to dopadne, až Max Mosley zavede své dobrovolné rozpočtové limity. (Čtěte Nepovšimnutě bylo přijato pravidlo o záhubě formule 1) V takové formuli budou závodit vozy, z nichž některé budou odpovídat jedné sadě technických předpisů a ostatní druhé sadě technických předpisů.

Kontrolovat rozdíl mezi nimi tak, aby byl nulový, nebude možné. Je to vidět na dnešní kvalifikaci. Říká se, že difuzor BrawnGP dělá na kolo až půl sekundy. Ale je odstup Toyoty na Williams a BrawnGP dán jen lehce odlišným řešením difuzoru, nebo také něčím jiným? Třeba motorem, zavěšením, aerodynamikou, jezdcem, způsobem jak zachází s pneumatikami?

Je dán náskok BrawnGP před ostatními jen řešením difuzoru nebo je auto kvalitní i v jiných oblastech, které jsem jmenoval výše? A jak byste tento náskok vyjádřili penězi? Na tom je totiž idea rozpočtových stropů postavená.

Maxi, Bernie, tady máte šanci včas vidět, co se stane s dobrovolnými rozpočtovými limity. Dvě formulové kategorie. Podobně jako dnes. Avšak nedobrovolně.

Diskuze (52) Další článek: Hamilton zítra startuje jako osmnáctý, vyměnil převodovku
17. července | Antonio Giovinazzi nahradí v prvním tréninku Ericssona.
17. července | Mallya chce, aby u týmu zůstali Ocon a Pérez.
17. července | odkaz
17. července | Před třemi lety zemřel Jules Bianchi.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10