Maxi, Bernie, máte co jste chtěli

Difuzorová kauza nabídla malý pohled do budoucnosti.
Maxi, Bernie, máte co jste chtěli

Těžko rozseknout spor o difuzorech. Ono se to ani nedá. Vidět rozzářené obličeje Jensona Buttona a Rubense Barrichella po trýznivém zimním trápení nebo cítit hmatatelnou šanci Williamsu získat po pěti letech první vítězství musí nadchnout každého fandu. Nepřejte jim to.

Difuzor Toyoty, Williamsu a zejména BrawnGP není v přímém rozporu s pravidly. Kdyby byl, už by jej musely jmenované týmy předělat. Jenomže smyslem limitovaných rozměrů difuzoru bylo omezit jeho funkci. Přesně v tomto duchu se zachovaly ostatní stáje, zatímco "difuzorový gang" jej udělal větší, a co je přes rozměry, nazývá jinak.

Fakt je ale takový, že i tyto části nad rozměry difuzoru, jinak se jmenující, plní funkci difuzoru. Že z toho difuzorový gang těží, je zřejmé z dosavadních jízd.

Nezávidím úlohu Odvolacího soudu FIA, který musí tento spor jednoznačně rozetnout. Nikdo se totiž neprovinil, ale být já soudcem, přiklonil bych právo na stranu toho, kdo jednal v souladu s literou předpisu. Ne toho, kdo udělal difuzor větší a na přebývající části dal jen nálepku: "toto není difuzor".

Jenomže v celém případu lze vidět ještě jiný příběh: s ohledem na dané okolnosti nyní ve formuli 1 existují dvě kategorie: Toyota, Williams a BrawnGP v jedné a zbývající týmy ve druhé.

Přesně tak to dopadne, až Max Mosley zavede své dobrovolné rozpočtové limity. (Čtěte Nepovšimnutě bylo přijato pravidlo o záhubě formule 1) V takové formuli budou závodit vozy, z nichž některé budou odpovídat jedné sadě technických předpisů a ostatní druhé sadě technických předpisů.

Kontrolovat rozdíl mezi nimi tak, aby byl nulový, nebude možné. Je to vidět na dnešní kvalifikaci. Říká se, že difuzor BrawnGP dělá na kolo až půl sekundy. Ale je odstup Toyoty na Williams a BrawnGP dán jen lehce odlišným řešením difuzoru, nebo také něčím jiným? Třeba motorem, zavěšením, aerodynamikou, jezdcem, způsobem jak zachází s pneumatikami?

Je dán náskok BrawnGP před ostatními jen řešením difuzoru nebo je auto kvalitní i v jiných oblastech, které jsem jmenoval výše? A jak byste tento náskok vyjádřili penězi? Na tom je totiž idea rozpočtových stropů postavená.

Maxi, Bernie, tady máte šanci včas vidět, co se stane s dobrovolnými rozpočtovými limity. Dvě formulové kategorie. Podobně jako dnes. Avšak nedobrovolně.

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
9:21 | Ve věku 92 let zemřel Don Nichols, zakladatel týmu Shadow (v F1 mezi léty 1973 a 1980)
20. srpna | Pierre Gasly vyhrál první závod v japonské super formuli.
19. srpna | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.

GP Belgie 2017

Pátek 25. srpna 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. srpna 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. srpna 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 94 N/A
Technika v Rakousku, Británii a Maďarsku

Technika v Rakousku, Británii a Maďa…

Spalování oleje, předehřívání hydraulického zavěšení kol, ale také novinky, které v posledních třech závodech před letní přestávkou představily jednotlivé týmy.

21.  8.  2017 | | 49 N/A
Räikkönen oficiálně prodloužil s Ferrari

Räikkönen oficiálně prodloužil s Fer…

Kimi Räikkönen oficiálně prodloužil smlouvu s Ferrari o jeden rok.

včera | | 154 N/A
Wolff je překvapen vztahem Hamiltona s Bottasem

Wolff je překvapen vztahem Hamiltona…

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff podle svých slov nečekal, že spolu budou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas spolupracovat tak dobře, jak spolupracují.

20.  8.  2017 | | 47 N/A
Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl na startu odsunut o 2,6 km

Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl…

Pohonné jednotky Honda mají nižší výkon v porovnání s konkurencí ale také nižší spolehlivost, což přináší nejen odstoupení ze závodů, problémy v trénincích ale především penalizace.

18.  8.  2017 | | 43 N/A