Massimo Atzori a David Lloyd, tak se jmenují stínoví inženýři Ferrari

Massimo Atzori a David Lloyd, tak se jmenují stínoví inženýři Ferrari

Ferrari nechalo nahlédnout do své virtuální závodní garáže, která pomáhá s volbou strategií na závodních okruzích. Každý jezdec má svého druhého závodního inženýra.

Během závodních víkendů se dění na trati nevěnují jen týmy přímo v místě konání Grand Prix, ale také zvláštní skupiny lidí v továrnách. Tedy alespoň u velkých stájí.

Pomoc továrny spočívá ve dvou rovinách. V té první krouží testovací jezdec v simulátoru, který je nabitý aktuálními daty z okruhu, aby závodním pilotům pomohl najít co nejlepší nastavení.

Pak je tu ale ještě jedna vazba. Jedná se o tak zvanou vzdálenou nebo virtuální garáž. Do té proudí v reálném čase data z okruhu - telemetrie vozů, časomíra, video. Skupina inženýrů pak všechny informace analyzuje a pomáhá týmu na okruhu především s volbou strategie.

Konkrétně u Ferrari mají virtuální garáž ve vývojovém oddělení ve Fioranu. Vede ji Neil Martin, který do Maranella přišel od Red Bullu. "Ještě před pár lety bylo všechno přímočaré," vysvětloval pro Gazzettu dello Sport. "Všichni si hleděli svých vozů a byla tu jen jedna strategie: být co nejrychlejší."

"Tak už to není. V dnešní době je nutné brát v úvahu celou řadu parametrů, počínaje opotřebením pneumatik, přes počasí až po čas, který ztratíte zastávkou v boxech."

Výhodou a důvodem existence virtuální garáže je, že je izolována od ruchu okolního světa, takže se inženýři můžou maximálně soustředit na data z okruhu a rozhodovat v relativním klidu.

Každý jezdec má ve virtuální garáži svého závodního inženýra, stejně jako na okruhu. Alonsův Andrea Stella je v továrně stínován Massimem Atzorim, zatímco Massův Rob Smedley má svého dvojníka v Davidu Lloydovi. Další inženýři se pak věnují například také sledování konkurence.

"V čem jsme nejlepší? V udržení klidu," potvrdil Martin výhody virtuální garáže. "Zatímco v boxech je vše frenetické, tak tady musíte zůstat soustředění a nepanikařit, abyste mohli analyzovat data přicházející z okruhu."

"Nejstresovější chvíle? Asi kvalifikace, když držíte své jezdce v boxech s vědomím, že čekáte na nejlepší moment pro vyjetí, a vidíte ostatní zajíždět rychlejší časy."

Podle Martina se jeho týmu ve virtuální garáži daří, loni údajně byl při rozhodování za proměnlivého počasí v devíti případech lepší než Red Bull.

Doporučujeme

Články odjinud