Massa: Ze své kariéry u Ferrari ničeho nelituji, ani týmové režie

Felipe Massa odchází od Ferrari se vztyčenou hlavou a hrdý na to, co dokázal. Rozhodně ničeho nelituje a těší se na výzvy u Williamsu.
Massa: Ze své kariéry u Ferrari ničeho nelituji, ani týmové režie

Celkem osm sezón závodil Massa pro maranellskou stáj a teď ho na domácí půdě v Brazílii čeká poslední Grand Prix v červeném.

"Prožil jsem si skvělé časy, také těžké časy, ale můžu říct, že jsem spokojený," hodnotil svoji dosavadní kariéru pro Autosport. "Těžko změníte, co se stalo. Určitě máte radši skvělé výsledky a skvělé věci, spíš než ty těžké, ale patří to k našim životům."

"Ale u Ferrari jsem se hodně naučil a můžu říct, že jsem velmi šťastný člověk. Ze své kariéry nemám žádné frustrace, mám neuvěřitelnou kariéru, nikdy jsem nevěřil, že takovou budu mít."

Tato slova Brazilec říká, i když často čelil kritice, zejména doma v Brazílii, že je u Ferrari dvojkou, především vedle Fernanda Alonsa. Za týmovou režii se sice nestydí, ale přiznává, že když uhýbal Alonsovi na Hockenheimu v roce 2010, dobře mu nebylo.

"To bylo velmi těžké, určitě. Jsou to situace, které nemá rád žádný jezdec, opravdu to cítíte, nejen já, ale i tým. Patří to k životu, nemůžeme se vrátit, stává se to."

"Udělal jsem tolik jiných věcí, abych týmu pomohl. V tom závodě to ale bylo trochu jiné."

"Je to těžké, protože není příjemné číst věci od svých lidí v Brazílii, kteří vás kritizují. Ale když se díváte z domova, některé věci se říkají snadno, nepracujete pro společnost, pro skupinu."

"A tolik lidí, kteří mě kritizují, dělá to samé ve svých firmách, ale nikdo to nevidí! Nemrzí mě, co jsem udělal, protože jsem velmi profesionální a vždy jsem vše dělal co nejprofesionálněji pro společnost, pro kterou pracuji. Je lepší dělat to, než bojovat se společností, která vám věří."

Jediné, co ho na dosavadní kariéře mrzí, tak je prohraný titul v roce 2008. Ne proto, že ho nezískal, ale kvůli tomu, jakým způsobem k tomu došlo.

"Obávám se, že závod, ve kterém jsem ztratil šampionát, byl Singapur (Renaultem zmanipulovaný). V Maďarsku jsem vedl závod a měl jsem problém s motorem, ale to se může stát."

"Co se stalo v Singapuru, bylo nepřijatelné. Tam jsem bohužel ztratil šampionát, ale tak to je. To, co se tam stalo, bylo jako když ve fotbale zaplatí v zápase rozhodčí, tak tým, který prohrál, postoupí, ale ve formuli 1 se nic neděje. Ale nikdy nebudu brečet kvůli tomu, co se stalo. Stalo se to a mrzí mě to, ale je třeba hledět vpřed."

Massa ani nevytýká Alonsovi, že byl do Singapurského podvodu zapojen. "Nemyslím, že jsme tu, abychom hovořili o Fernandovi. S Fernandem nemám žádný problém, je to asi nejsilnější týmový kolega, se kterým jsem kdy závodil."

"Vždy jsem si užíval to, co jsme společně dělali u Ferrari. Asi bych byl radši, kdyby se mi dařilo o trochu lépe, ale měli jsme dobrý vztah. Jak říkám, nejsem frustrovaný člověk, jsem šťastný. A doufám, že bude mít skvělou budoucnost, nejen on, ale i Kimi a Ferrari a já taky."

Jak Massa už řekl, je čas hledět vpřed. A vpředu stojí Williams. "Jsem rád, že přijde změna, že znovu začnu od nuly. Nejsem nijak frustrovaný ze své pozice. Ale určitě mi bude chybět lidská stránka Ferrari."

"Opravdu je to rodina a bude těžké najít jiný takový tým. Uvnitř týmu je vše jako v rodině, mám tam hodně přátel a je velmi příjemné pracovat s lidmi uvnitř tohoto týmu. Po profesionální stránce jsem spokojený, scházet mi bude ta lidská."

Další článek: Video: Jak se změní nároky na pneumatiky v roce 2014

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.