Martin Brundle: GP maďarska, přehlídka vrcholových dovedností

Stošestiminutová sedmdesát kol trvající Velká cena Maďarska byla jednou z nejnáročnějších, které jsem kdy komentoval.
Martin Brundle: GP maďarska, přehlídka vrcholových dovedností

Byl to závod plný zběsilé akce napříč celým startovním polem od začátku až do konce, rozdílné strategie mezi jezdci ze špičky, s deštěm na konci, který se postaral o další vychýlení strategií, to když se Lewis Hamilton a Mark Webber rozhodli pro přechodné pneumatiky, k tomu rekordních osmaosmdesát pitstopů a nespočet předjížděcích manévrů.

V jedné chvíli pokaždé, když jsem zvolal, že je jeden jezdec McLarenu ve vedení, následující kamera ukázala, že vede ten druhý. Nějakým způsobem se jim ale podařilo nekolidovat.

Avšak pro mě a Davida Coultharda to byla procházka parkem v našem komentátorském stanovišti v porovnání se snahou udržet monopost formule 1 na asfaltu a jet správným směrem na zrádném a kluzkém povrchu.

Všichni odstartovali na vlhké trati na přechodných pneumatikách. Byly tam úžasné smyky a mnoho výletů mimo trať, a když se jezdci pokoušeli uvést do chodu 750 koní na povrchu hladkém jako sklo, často neuspěli.

Už od startu to s vozy Red Bullu nevypadalo tak, že by se jim dostávalo přilnavosti mclarenů. Ferrari vypadalo silně navzdory obyčejným startům a až moc obezřetným několika prvním zatáčkám. Rychle startující mercedesy byly zase brzy odsunuty na nižší pozice a zábava mohla začít.

Byly tam neustálé akce bok po boku a vrcholné dovednosti v boji kolo na kolo.

Hamilton si ve vedení rychle vybudoval náskok na red bull Sebastiana Vettela, ale brzy na to začaly Angličanovy super měkké pneumatiky naříkat na zavedené tempo. Nadále ale vše vypadalo v pohodě v době, kdy se začalo zajíždět do boxů pro novou sadu.

Při Hamiltonově třetí zastávce ve čtyřicátém kole byla na jeho auto opět nasazena třetí sada super měkkých pneumatik. To byl první a nejsilnější ze tří faktorů, který mu mohl prohrát závod a odsunout ho na eventuální čtvrté místo.

Druhou chybou bylo, když se roztočil poté, co se dostavila dešťová sprška. Jednoduše švihl vozem dokola, aby mohl pokračovat, těsně před Paulem di Restou. Jezdcem, kterému dělá manažera Hamiltonův otec Anthony. Vytlačil tak Skota krátce mimo trať.

Sportovní komisaři rozhodli, že toto si vyžaduje penalizaci drive - through, těžké rozhodnutí, ale po zvážení a několika opětovných zhlédnutí určitě správné. Před odpykáním penalizace se Hamilton, stejně jako Webber, rozhodl vrátit zpět na přechodné pneumatiky, aby se vypořádal s lehkým deštěm. Téměř hned na to začala trať osychat a jemu zbylo bojovat s Australanem a pokud možno ho porazit.

Na druhou stranu, Jensonu Buttonovi hrálo vše krásně do karet.

Daleko lepší kvalifikace ho posunula do stíhání vpředu. Při třetí zastávce tým nasadil tvrdší směs a zamýšlel na ní dojet až do konce. Hlavně proto, aby pokryli Webbera a Vettela, kteří učinili stejně. I přesto, že si zpočátku myslel, že by to mohlo být špatně.

S neustálým vyměňováním si pozic se svým týmovým kolegou v době, kdy jezdil za ním a kdy začalo pršet, mu bylo nařízeno, aby zajel do boxů až po Hamiltonovi a vystál si frontu na přechodné pneumatiky.

On se ale rozhodl tak neučinit, a to mu vyhrálo závod poté, co trať oschla. Ve skutečnosti, těch pár kol na kluzké trati mohlo pomoci pneumatikám postarat se o to, aby vydržely až do konce, a zajistily mu jedenácté vítězství na trati, kde poprvé před pěti lety vyhrál za podobných povětrnostních podmínek.

Button poté na konferenci řekl, že to vypadá, že má tyto podmínky rád, ale netuší proč. Bylo to rekordní desáté vítězství pro McLaren na této trati.

Fernando Alonso zase jednou přivezl Ferrari domů třetí místo, a to navzdory několikanásobnému vyjetí mimo trať. Ale uprostřed toho všeho dění okolo McLarenu, téměř nepozorovaně, Vettel poskočil na druhé místo.

Po dvou Buttonových nedokončení, z pohledu šampionátu, pokud si Vettel mohl dovolit být někým poražen, pak právě Button byl ten, který pro to byl nejvhodnější.

Vettel nyní má pětaosmdesátibodový náskok v čele s maximálním možným ziskem 200 bodů ve zbývajících osmi závodech.

Webber skončil pátý a musel uznat, že nakonec udělal špatné rozhodnutí, které se nevyplatilo. Takovou sezónu zkrátka má.

Úžasná jízda od Paula di Resty k nejlepšímu výsledku kariéry, sedmému místu. To znamená, že během druhé neděle v řadě porazila Force India mercedes Nika Rosberga narovinu a poctivě.

Ve skutečnosti se stejná událost stala také Sébastienu Buemimu z Toro Rosso. Popáté v řadě jezdec, který v kvalifikaci skončil už v její první části, dokázal bodovat.

Nejděsivější věcí celého dne byl požár motoru u Nicka Heidfelda z Renaultu, který se vznítil po 6,5 vteřinovém pitstopu. Požár také odepsal přední výfukové potrubí na levé straně.

Vůz začal hořet a byl zaparkován na výjezdu z pitlane. Láhev se stlačeným vzduchem, která zásobuje systém válců, explodovala a poranila nohu traťového komisaře. Poté vůz odtáhli zpátky do boxů.

Často říkám, že je tam až moc zdraví a rozumu používaného při rozhodování, a teď všechno se to otočilo. Myslím, že bych to zabalil a poslal do akce zpomalovací vůz.     

Nejrychlejší kolo závodu zajel až celkově šestý Felipe Massa navzdory tomu, že měl poškozené zadní křídlo po dřívějším nárazu do bariéry. Jeho závodní inženýr Rob Smedley naznačil, že možná Massa nedostal v dalších částech závodu z auta maximum.

Omezení během letních prázdnin znamená, že si týmy musí vybrat dva ze tří týdnů, kdy nesmí provádět žádné aktivity během velice vytoužené přestávky před Velkou cenou Belgie, která bude příští měsíc.

Diskuze (3) Další článek: Přečtěte si nové číslo F1Magu nejen o placených TV přenosech F1
18:52 | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
17:25 | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.
17:23 | Americký jezdec Logan Sargeant, který závodí ve F3 za tým Charouz Racing System, se stal členem jezdecké akademie Williamsu.
22:01 | Sebastiana Vettela čeká nasazení nové pohonné jednotky a start z konce startovního pole.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink 18.30–19.30
2. trénink 22.00–23.00
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00