Malajsijský výlet za exotikou

Po příjemném australském babím létě čeká kolotoč formule 1 skleníkové prostředí. Již o tomto víkendu se trochu podusí na okruhu Sepang, ležícím nedaleko Kuala-Lumpuru, hlavní města Malajsie.
Malajsijský výlet za exotikou

První závody nesoucí název Velká cena Malajsie se jely již v šedesátých letech. Tehdy se využívala městská trať Thomson Road Grand Prix Circuit (nacházející se ovšem v Singapuru). Od konce šedesátých do začátku osmdesátých let se jezdilo na okruhu Shah Alam. Ten je motoristickým fanouškům známý zejména jako hostující okruh motocyklových závodů (v letech 1990 a 1991 se zde proháněly superbiky a v sezonách 1991-1997 sem zavítávalo také mistrovství světa).

Do kalendáře mistrovství světa vozů formule 1 poprvé Malajsie zavítala až v roce 1999. Ze začátku se konala na konci sezony, později se posunula k jejímu začátku. Okruh Sepang, který je jednou z prvních velkých prací německého architekta Hermanna Tilkeho, se od té doby stal v kalendáři stálicí (a později hostitelem také motocyklových závodů). Jeho poloha poblíž mezinárodního letiště je co do logistiky velice výhodná. Okruh měří 5542 metrů a čítá patnáct zatáček. Jedním z jeho poznávacích znamení je extrémní šířka trati, zejména pak na rovinkách a také střechy tribun, jež svým tvarem napodobují lotosové květy. Snad ještě větší výzvou než samotný půdorys okruhu jsou podmínky, za jakých se zde závodí. Na místě Sepangu v minulosti stávala neprostupná džungle. Tomu také odpovídá počasí, které tu obvykle vládne. Vlhkost i teplota vzduchu jsou tu tradičně velice vysoké, což z kokpitu formule 1 činí velmi nepříjemnou, skleníkovou výheň. Malajsie bývá ostatně často označována jako fyzicky nejnáročnější závod v sezoně. Tropické podnebí s sebou také přináší časté prudké lijáky, které nezřídka významně ovlivní průběh závodu. Vzpomeňme na rok 2009, kdy vedoucí jezdci dokázali odkroužit pouze 31 kol. Jelikož k hranici 75% vypsané délky závodu ještě mnoho kol zbývalo, jezdci byli odměněni pouze polovičním počtem bodů. Jednalo se o (co se ujeté vzdálenosti týče) pátou nejkratší velkou cenu v historii.

Loňský závodní víkend v Malajsii kompletně ovládl Sebastian Vettel. Po startu z pole position si udržoval konstantní náskok a relativně v poklidu vyhrál. Závod se neobešel bez nehod a kolizí. Snad nejpamátnější je vypadnutí Vitalije Petrova, který se ke konci závodu pohyboval na bodované osmé pozici, ovšem svůj vůz nezvládl a při vyjetí mimo trať najel na nerovnost, která jeho monopost vystřelila do vzduchu. To vše za efektního průletu papundeklovou reklamou.

Oficiální rekord okruhu je dodnes v držení Kolumbijce Juana Pabla Montoyi, který zde v roce 2004 ve svém williamsu dokázal zajet čas o hodnotě 1:34.223. Nejrychlejší kolo vůbec si v Malajsii připsal Fernando Alonso – 1:32.582. Stalo se tak v sezoně 2005, a to v první kvalifikaci. Tehdy Alonso hájil barvy stáje Renault.

Nejvíce vítězství (myšleny jsou ty závody, které byly součástí mistrovství světa) v Malajsii nasbíral Michael Schumacher. Ten zde triumfoval celkem třikrát (v letech 2000, 2001 a 2004). Hned tři piloti ho ovšem mohou v neděli vyrovnat. Jsou to Fernando Alonso (2005, 2007), Kimi Räikkönen (2003, 2008) a Sebastian Vettel (2010, 2011). Vítězství Ferrari by bylo velkým překvapením, avšak je to právě italský tým, který je v Malajsii historicky nejúspěšnější – nasbíral tu pět vítězství (léta 1999, 2000, 2001, 2004, 2008). McLaren, Renault a Red Bull mají po dvou triumfech.

McLaren by zde chtěl navázat na svou výbornou formu z Austrálie. Dokonce tvrdí, že Sepang bude jeho vozům sedět ještě více. Dobrou náladu by týmu z Wokingu chtěl pokazit Red Bull. Setřást smůlu by potřeboval Lotus. Mercedes jistě již netrpělivě čeká na to, zda ho i v Malajsii budou trápit rychle se opotřebovávající pneumatiky. Ferrari potvrdilo černé scénáře a na začátku sezony nepatří k favoritům na vítězství. Alonso s Massou by ovšem přesto rádi fanoušky odměnili uspokojivým výsledkem.

Časy televizních přenosů:

Pátek 23. března 2012

2. trénink                    6:55 – 8:35                 NOVA Sport

2. trénink (záznam)     15:10 – 16:35              NOVA Sport

Sobota 24. března 2012

3. trénink                    5:55 – 7:05                 NOVA Sport

kvalifikace                  8:55 – 10:05                NOVA Sport

Neděle 25. března 2012

závod                          9:30                          TV NOVA

Další článek: FIA zopakovala, že je F-průduch Mercedesu legální

9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10