Malajsijský Lotus chystá expanzi, jednoduché to mít nebude

Malajsijská Lotus Cars, tedy ta, co kontroluje chod týmu F1 Lotus Renault GP dnes s Vitalijem Petrovem a Brunem Sennou, chystá další expanzi.
Malajsijský Lotus chystá expanzi, jednoduché to mít nebude

Ve snaze dostat značku Lotus na úroveň Ferrari nebo McLarenu zejména v oblasti luxusních sportovních vozů začala skupina Lotus prostřednictvím svého majitele, automobilky Proton, výrazně investovat do vývoje nových modelů a sportovních aktivit. Tyto projekty řídí Dany Bahar, bývalý komerční šéf Ferrari a před tím pravá ruka Dietricha Mateschitze, kterému pomohl dostat Red Bull do formule 1.

Pro svůj ambiciózní pětiletý program Bahar žádá po svých investorech téměř jednu miliardu liber a existují podezření, že se mu kýžených financí nedostává. Navíc se mu podlomil jeden z nejdůležitějších pilířů programu, kterým je propagace na platformě formule 1. Malajsijský podnikatel Tony Fernandes a mimo jiné majitel aerolinek AirAsia odkoupil práva na využívání jména Team Lotus bývalého týmu F1 (1958 – 1994) hned poté, kdy Bahar po svém jmenování do funkce CEO skupiny Lotus vypověděl Fernandesovi licenční smlouvu na jméno Lotus Racing. Po přejmenování na Team Lotus Bahar u soudu nárokoval práva i na toto jméno, ale neuspěl.

Oslovil tedy finanční skupinu Genii Capital, která v prosinci 2009 koupila od automobilky Renault většinový podíl v jejím týmu ve formuli 1, a malajsijský Lotus se stal titulárním sponzorem stáje. Šéf Genii Capital a Lucemburčan Gerard Lopez se také stal šéfem samotného týmu F1.

F1sport.cz nyní zjistil, že Dany Bahar a Gerard Lopez chystají oznámení užší spolupráce za účelem podpory Baharova projektu. Tomu se bez prezentace na platformě motorsportu jen těžko podaří povýšit vnímání značky Lotus na úroveň Ferrari nebo McLarenu a Lopezova Genii Capital je ochotna dát Baharovi peníze, které mu tolik chybí. Tony Fernandes je přichystaný vzdát se jména Team Lotus a stavět na platformě nedávno koupeného Caterhamu, výrobce závodních automobilů.

Skupina Lotus navíc chystá celosvětové sjednocování značky: nejen ve formuli 1, ale v dalších závodních sériích, jako například Indy Car, bude stavět na kombinaci černo-zlatá, která Lotus v minulosti tak proslavila. Se změnou jména to ale nebude mít nejsnazší, stejně jako Fernandes:

Týmy F1 získávají část příjmů soutěže podle výsledků v předcházejícím ročníku. Změna jména je ale pro vedení soutěže nový týmem, a ten v prvním roce (nebo ocitne-li se hůře než desátý) nárok na odměnu nemá. Leda by souhlasili všichni jeho soupeři. Také proto například musel Peter Sauber v sezoně 2010 po odchodu automobilky BMW závodit pod původním názvem BMW Sauber F1 Team, ačkoli již jezdil s motory Ferrari.

Souhlas se změnou ‚Lotus Renault GP‘ na Lotus a ‚Team Lotus‘ na Caterham lze získat prakticky hned po faxovém hlasování šestadvacetičlenné Komise F1, jíž jsou týmy F1 součástí. Ale například Ferrari, také Sauberu nebo týmu Hispania se nelíbí takto jednoduše prováděné změny jmen a obávají se, že by to mělo negativní dopady na prestiž soutěže. Pokud by Komise F1 změnu neschválila, Lotus Renault a Team Lotus by mohly svá jména přesto změnit, ale přišly by řádově o desítky milionu dolarů na příjmech z F1.

Diskuze (23) Další článek: V druhém tréninku zůstal v Suzuce nejrychlejší Button