Malajsie: do druhé desítky

Pojedenácté do Sepangu.
V říjnu to bude rovných deset let, co se v mistrovství světa poprvé představil asijský okruh Sepang, ležící nějakých 60 km jižně od Kuala Lumpur. Ultramoderní stavba, jejímž prostřednictvím poslal do formule 1 svou vizitku německý architekt Hermann Tilke, jež se stal později v šampionátu dvorním dodavatelem všech nových tratí.

Trochu sterilní okruh s nevšedním zázemím, na němž se od té doby odehrávají Velké ceny Malajsie, leží nedaleko mezinárodního letiště, má velmi přilnavý povrch, měří 5 543 m a ceny vstupenek na něj se při tamní Velké ceně F1 pohybují v rozmezí 62 až 1500 €.

Loni na této trati, která se dá v 66,9 procentech projet s akcelerátorem na podlaze (nejdéle 13 sekund), vyhrál Kimi Räikkönen (Ferrari). Pole position ovšem získal jeho týmový kolega Felipe Massa a nejrychlejší kolo patřilo Nicku Heidfeldovi v BMW. Na okruhu s dvěma protilehlými rovinkami, jež jsou dislokovány podél hlavní tribuny, řadí jezdci ve svém voze zhruba 57krát. Během té doby jejich vozy shltnou 2,56 litrů paliva, přičemž jeho 10 kg představuje na této trati 0,41 sekundy. Nejrychlejším místem na okruhu je konec cílové rovinky (tam loni Hamiltonovi naměřili rychlost 309,2 km/h), nejpomalejším pro změnu zatáčky číslo 9 a 2, kde se jezdí na dvojku rychlostmi kolem 65 až 70 km/h. Obvyklá zastávková strategie tohoto závodu, vypsaného na 56 kol, počítá se dvěma pit stopy (loni je Räikkönen absolvoval v kolech 18 a 38), v případě tří zastávek se dají vozy v boxech očekávat mezi koly 12 až 16, 26 až 30 a 40 až 44.

A co napovídá desetiletá malajsijská statistika? Zatím jí téměř bezkonkurenčně vládnou vozy Ferrari a Michael Schumacher. Ten totiž na okruhu, na němž není prudký tropicky slejvák vůbec žádnou zvláštností, zatím vyhrál třikrát a maranellské monoposty pětkrát. A jejich malajsijské kralování podtrhují i statistiky v pole position (nejvíc Schumacher 5, Ferrari 7), v pódiích (Schumacher 5, Ferrari 11) i v bodech: těch získal Schumacher 48, před Alonsem 37 a ve značkách piloti Ferrari 105 před jezdci McLarenu, kteří jich nasbírali 69. Sedminásobný mistr světa (s 815 km) i severoitalské monoposty (s 1480 km) samozřejmě v Malajsii vládnou i v počtu kilometrů strávených v čele závodů.

Pouze v nejrychlejších kolech, o něž se zatím podělilo již sedm pilotů, je všechno trochu jinak: ty spolu se Schumacherem dvakrát zajeli také Häkkinen a Montoya, zatímco mezi značkami v tomto směru zatím vládne McLaren (4). Otázkou ovšem je, zda na těchto dlouhodobých statistikách jedenáctá GP Malajsie něco opravdu změní...
Další článek: GP Malajsie 2009 - čtvrtek

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00