Letošní světový šampionát vozů F1 si dal opět letní měsíční siestu a jeho vozy se na závodní tratě vrátí až v samém konci tohoto měsíce, v belgickém Spa.
Což nám samozřejmě dává příležitost trochu se nad jeho dosavadním průběhem poohlédnout. Tentokrát ale ne prostřednictvím komentářů - protože to děláme průběžně - ale pomocí čísel. I ty totiž zpravidla dokáží vypovědět o mnohém.
A v rámci těchto číselných hrátek možná stojí za to si i připomenout jinou pozoruhodnost. Občas rádi žehráme na nedostatek předjíždění a při té příležitosti vzpomínáme na nejrůznější klání minulosti. Obvykle ne bezdůvodně. Jenže ono to zase tak úplně strašné nejspíš není.
Důkaz? Vždyť letošní deštivá GP Číny se kupodivu svými 62 předjížděcími manévry dokázala vetřít mezi historickou desítku závodů F1, v nichž bylo předjíždění vidět nejčastěji. V tomto směru – alespoň podle britského Autosportu – totiž vede GP USA západ, jedoucí se v roce 1983 v Long Beach (79 předjetí), před GP Mexika 1990 (70), GP Brazílie 1983 (68), GP Portugalska 1989 a GP Austrálie 1986 (obě 67), jihoafrickou GP 1984 (66), GP Nizozemska 1983 a GP Japonska 1988 (obě 65), GP Portugalska 1984 (63) a GP Rakouska v roce 1987 (62).
A než se podíváte na poněkud podrobnější tabulky, než jaké bývají obvykle k dispozici, možná stojí za to si uvědomit, že při starém – tedy ještě loni platícím – bodování, by šampionát momentálně o dva body vedl Brit Lewis Hamilton a třeba Jaime Alguersuari by v něm byl bez bodů. Přičemž v Poháru konstruktérů by si své pozice například vyměnily týmy Williams a Force India...
Šampionát jezdců po 12 závodech
P
|
Jezdec
|
Body
|
Odjetá kola
|
Kola ve vedení
|
Pole position
|
Nej. kola
|
Odst. ze závodu
|
Odst. z techn. důvodů
|
Nejlepší dojezd
|
Nejhorší dojezd
|
Průměrný dojezd
|
Nejlepší kvalif.
|
Nejhorší kvalif.
|
Kvalif. průměr
|
Bodový průměr
|
1
|
Webber
|
161
|
688
|
314
|
4
|
2
|
1
|
1
|
1
|
9
|
4,09
|
1
|
6
|
2,17
|
13,42
|
2
|
Hamilton
|
157
|
688
|
57
|
1
|
2
|
2
|
2
|
1
|
14
|
4,18
|
1
|
20
|
5,83
|
13,08
|
3
|
Vettel
|
151
|
685
|
191
|
7
|
3
|
2
|
2
|
1
|
7
|
3,4
|
1
|
3
|
1,75
|
12,58
|
4
|
Button
|
147
|
660
|
79
|
-
|
1
|
1
|
1
|
1
|
8
|
4,18
|
4
|
17
|
7,75
|
12,25
|
5
|
Alonso
|
141
|
735
|
39
|
-
|
2
|
1
|
1
|
1
|
14
|
5,5
|
2
|
24
|
7
|
11,75
|
6
|
Massa
|
97
|
736
|
40
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
15
|
7,08
|
2
|
21
|
6,83
|
8,08
|
7
|
Rosberg
|
94
|
680
|
16
|
-
|
-
|
1
|
1
|
3
|
13
|
6,18
|
2
|
12
|
6,58
|
7,83
|
8
|
Kubica
|
89
|
656
|
-
|
-
|
1
|
2
|
2
|
2
|
11
|
5,8
|
2
|
9
|
6,92
|
7,42
|
9
|
Schumacher
|
38
|
687
|
-
|
-
|
-
|
1
|
1
|
4
|
15
|
9,18
|
5
|
15
|
9,33
|
3,17
|
10
|
Sutil
|
35
|
630
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
5
|
17
|
9,3
|
4
|
14
|
10,67
|
2,92
|
11
|
Barrichello
|
30
|
683
|
-
|
-
|
-
|
1
|
1
|
4
|
14
|
10
|
7
|
18
|
10,58
|
2,5
|
12
|
Petrov
|
17
|
618
|
-
|
-
|
1
|
4
|
3
|
5
|
17
|
11,67
|
7
|
18
|
13,08
|
1,42
|
13
|
Kobayashi
|
17
|
413
|
-
|
-
|
-
|
6
|
5
|
6
|
12
|
9,17
|
9
|
18
|
14,17
|
1,42
|
14
|
Liuzzi
|
12
|
630
|
-
|
-
|
-
|
3
|
3
|
7
|
16
|
11,8
|
6
|
22
|
14,25
|
1
|
15
|
Hülkenberg
|
10
|
586
|
-
|
-
|
-
|
3
|
3
|
6
|
17
|
12,67
|
5
|
17
|
11,92
|
0,83
|
16
|
Buemi
|
7
|
527
|
1
|
-
|
-
|
5
|
5
|
8
|
16
|
11,75
|
11
|
17
|
14,17
|
0,58
|
17
|
de la Rosa
|
6
|
441
|
-
|
-
|
-
|
6
|
6
|
7
|
14
|
11,2
|
9
|
17
|
13,73
|
0,5
|
18
|
Alguersuari
|
3
|
657
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
9
|
15
|
11,9
|
12
|
18
|
16,17
|
0,25
|
|
di Grassi
|
-
|
477
|
-
|
-
|
-
|
6
|
6
|
14
|
19
|
17,67
|
21
|
24
|
22,33
|
-
|
|
Senna
|
-
|
429
|
-
|
-
|
-
|
6
|
6
|
16
|
20
|
17,6
|
21
|
24
|
22,73
|
-
|
|
Yamamoto
|
-
|
135
|
-
|
-
|
-
|
1
|
1
|
19
|
20
|
19,5
|
23
|
24
|
23,67
|
-
|
|
Glock
|
-
|
485
|
-
|
-
|
-
|
6
|
5
|
16
|
19
|
17,83
|
16
|
22
|
19,92
|
-
|
|
Chandhok
|
-
|
477
|
-
|
-
|
-
|
4
|
4
|
14
|
20
|
16,88
|
22
|
24
|
23,4
|
-
|
|
Trulli
|
-
|
504
|
-
|
-
|
-
|
7
|
7
|
15
|
21
|
16,86
|
18
|
21
|
19,5
|
-
|
|
Kovalainen
|
-
|
545
|
-
|
-
|
-
|
6
|
6
|
13
|
17
|
14,83
|
15
|
21
|
1925
|
-
|
Odst. = odstoupení; Senna a de la Rosa v mistrovství světa absolvovali pouze 11 závodů, Chandhok 10 a Yamamoto tři.
Pohár konstruktérů po 12 závodech
P |
Tým |
Body |
Odjetá kola |
Kola ve vedení |
Pole position |
Nej. Kola |
Odstoupení |
Technická porucha |
Bodový průměr |
1 |
Red Bull |
312 |
1373 |
505 |
11 |
5 |
3 |
3 |
26 |
2 |
McLaren |
304 |
1348 |
136 |
1 |
3 |
3 |
3 |
25,33 |
3 |
Ferrari |
238 |
1471 |
79 |
- |
2 |
1 |
1 |
19,83 |
4 |
Mercedes |
132 |
1367 |
16 |
- |
- |
2 |
2 |
11 |
5 |
Renault |
106 |
1274 |
- |
- |
2 |
6 |
5 |
8,83 |
6 |
Force India |
47 |
1260 |
- |
- |
- |
5 |
5 |
3,92 |
7 |
Williams |
40 |
1269 |
- |
- |
- |
4 |
4 |
3,33 |
8 |
BMW Sauber |
23 |
854 |
- |
- |
- |
12 |
11 |
1,92 |
9 |
Toro Rosso |
10 |
1184 |
1 |
- |
- |
7 |
7 |
0,83 |
|
Hispania Racing |
- |
1041 |
- |
- |
- |
11 |
11 |
- |
|
Lotus |
- |
1049 |
- |
- |
- |
13 |
13 |
- |
|
Virgin |
- |
962 |
- |
- |
- |
12 |
11 |
- |
Všichni samozřejmě dobře tuší, že největším soupeřem pro každého z jezdců bývá zpravidla jeho týmový kolega. Už proto, že právě on disponuje nejsrovnatelnějším závodním materiálem i technikou. Protože při kvalifikacích navíc neexistuje žádná týmová režie, jsou proto tyto týmové duely z hlediska srovnání rozhodně zajímavé. I proto nepochybně stojí za to si je po prvním letošním tuctu závodů připomenout.
McLaren: Button-Hamilton 4:8, Red Bull: Webber-Vettel 5:7, Ferrari: Alonso-Massa 9:3, Mercedes: Schumacher-Rosberg 2:10, Williams: Barrichello-Hülkenberg 8:4, Renault: Kubica-Petrov 11:1, Force India: Sutil-Liuzzi 10:2, Toro Rosso: Buemi-Alguersuari 10:2, Lotus: Kovalainen-Trulli 6:6, HRT: Chandhok-Senna 3:6, Chandkok-Yamamoto 1:0, Senna-Yamamoto 2:0, BMW Sauber: de la Rosa-Kobayashi 7:5, Virgin: Glock-de Grassi 11:1
A při téhle letmé letní inventuře si možná můžeme dovolit i trochu netradiční a trochu prázdninový pohled, dívající se na mistrovství světa prostřednictvím neoficiální soutěže států. Tedy na tzv. Pohár národů. V tom prozatím nejvíc bodů (328) získali piloti našich západních sousedů, kterých je ale v šampionátu také nejvíc. Za nimi pak v tomhle bodování najdeme jezdce Velké Británie (304), pouze Markem Webberem reprezentovanou Austrálii (161), Španělsko (150), Brazílii (127), Polsko (89), Rusko s Japonskem (17), Itálii (12) a také Švýcarsko (7)...