Malá letní inventura

Letošní světový šampionát vozů F1 si dal opět letní měsíční siestu a jeho vozy se na závodní tratě vrátí až v samém konci tohoto měsíce, v belgickém Spa.

Což nám samozřejmě dává příležitost trochu se nad jeho dosavadním průběhem poohlédnout. Tentokrát ale ne prostřednictvím komentářů - protože to děláme průběžně - ale pomocí čísel. I ty totiž zpravidla dokáží vypovědět o mnohém.

A v rámci těchto číselných hrátek možná stojí za to si i připomenout jinou pozoruhodnost. Občas rádi žehráme na nedostatek předjíždění a při té příležitosti vzpomínáme na nejrůznější klání minulosti. Obvykle ne bezdůvodně. Jenže ono to zase tak úplně strašné nejspíš není.

Důkaz? Vždyť letošní deštivá GP Číny se kupodivu svými 62 předjížděcími manévry dokázala vetřít mezi historickou desítku závodů F1, v nichž bylo předjíždění vidět nejčastěji. V tomto směru  – alespoň podle britského Autosportu – totiž vede GP USA západ, jedoucí se v roce 1983 v Long Beach (79 předjetí), před GP Mexika 1990 (70), GP Brazílie 1983 (68), GP Portugalska 1989 a GP Austrálie 1986 (obě 67), jihoafrickou GP 1984 (66), GP Nizozemska 1983 a GP Japonska 1988 (obě 65), GP Portugalska 1984 (63) a GP Rakouska v roce 1987 (62).

A než se podíváte na poněkud podrobnější tabulky, než jaké bývají obvykle k dispozici, možná stojí za to si uvědomit, že při starém – tedy ještě loni platícím – bodování, by šampionát momentálně o dva body vedl Brit Lewis Hamilton a třeba Jaime Alguersuari by v něm byl bez bodů. Přičemž v Poháru konstruktérů by si své pozice například vyměnily týmy Williams a Force India...

Šampionát jezdců po 12 závodech

 P

Jezdec

Body

Odjetá kola

Kola ve vedení

Pole position

Nej. kola

Odst. ze závodu

Odst. z techn.
důvodů

Nejlepší dojezd

Nejhorší dojezd

Průměrný dojezd

Nejlepší kvalif.

Nejhorší kvalif.

Kvalif. průměr

Bodový průměr

1

Webber

161

688

314

4

2

1

1

1

9

4,09

1

6

2,17

13,42

2

Hamilton

157

688

57

1

2

2

2

1

14

4,18

1

20

5,83

13,08

3

Vettel

151

685

191

7

3

2

2

1

7

3,4

1

3

1,75

12,58

4

Button

147

660

79

-

1

1

1

1

8

4,18

4

17

7,75

12,25

5

Alonso

141

735

39

-

2

1

1

1

14

5,5

2

24

7

11,75

6

Massa

97

736

40

-

-

-

-

2

15

7,08

2

21

6,83

8,08

7

Rosberg

94

680

16

-

-

1

1

3

13

6,18

2

12

6,58

7,83

8

Kubica

89

656

-

-

1

2

2

2

11

5,8

2

9

6,92

7,42

9

Schumacher

38

687

-

-

-

1

1

4

15

9,18

5

15

9,33

3,17

10

Sutil

35

630

-

-

-

2

2

5

17

9,3

4

14

10,67

2,92

11

Barrichello

30

683

-

-

-

1

1

4

14

10

7

18

10,58

2,5

12

Petrov

17

618

-

-

1

4

3

5

17

11,67

7

18

13,08

1,42

13

Kobayashi

17

413

-

-

-

6

5

6

12

9,17

9

18

14,17

1,42

14

Liuzzi

12

630

-

-

-

3

3

7

16

11,8

6

22

14,25

1

15

Hülkenberg

10

586

-

-

-

3

3

6

17

12,67

5

17

11,92

0,83

16

Buemi

7

527

1

-

-

5

5

8

16

11,75

11

17

14,17

0,58

17

de la Rosa

6

441

-

-

-

6

6

7

14

11,2

9

17

13,73

0,5

18

Alguersuari

3

657

-

-

-

2

2

9

15

11,9

12

18

16,17

0,25

 

di Grassi

-

477

-

-

-

6

6

14

19

17,67

21

24

22,33

-

 

Senna

-

429

-

-

-

6

6

16

20

17,6

21

24

22,73

-

 

Yamamoto

-

135

-

-

-

1

1

19

20

19,5

23

24

23,67

-

 

Glock

-

485

-

-

-

6

5

16

19

17,83

16

22

19,92

-

 

Chandhok

-

477

-

-

-

4

4

14

20

16,88

22

24

23,4

-

 

Trulli

-

504

-

-

-

7

7

15

21

16,86

18

21

19,5

-

 

Kovalainen

-

545

-

-

-

6

6

13

17

14,83

15

21

1925

-

Odst. = odstoupení; Senna a de la Rosa v mistrovství světa absolvovali pouze 11 závodů, Chandhok 10 a Yamamoto tři.

 

Pohár konstruktérů po 12 závodech

P Tým Body Odjetá kola Kola ve vedení Pole
position
Nej. Kola Odstoupení Technická
porucha
Bodový
průměr
1 Red Bull 312 1373 505 11 5 3 3 26
2 McLaren 304 1348 136 1 3 3 3 25,33
3 Ferrari 238 1471 79 - 2 1 1 19,83
4 Mercedes 132 1367 16 - - 2 2 11
5 Renault 106 1274 - - 2 6 5 8,83
6 Force India 47 1260 - - - 5 5 3,92
7 Williams 40 1269 - - - 4 4 3,33
8 BMW Sauber 23 854 - - - 12 11 1,92
9 Toro Rosso 10 1184 1 - - 7 7 0,83
  Hispania Racing - 1041 - - - 11 11 -
  Lotus - 1049 - - - 13 13 -
  Virgin - 962 - - - 12 11 -

Všichni samozřejmě dobře tuší, že největším soupeřem pro každého z jezdců bývá zpravidla jeho týmový kolega. Už proto, že právě on disponuje nejsrovnatelnějším závodním materiálem i technikou. Protože při kvalifikacích navíc neexistuje žádná týmová režie, jsou proto tyto týmové duely z hlediska srovnání rozhodně zajímavé. I proto nepochybně stojí za to si je po prvním letošním tuctu závodů připomenout.

McLaren: Button-Hamilton 4:8, Red Bull: Webber-Vettel 5:7, Ferrari: Alonso-Massa 9:3, Mercedes: Schumacher-Rosberg 2:10, Williams: Barrichello-Hülkenberg 8:4, Renault: Kubica-Petrov 11:1, Force India: Sutil-Liuzzi 10:2, Toro Rosso: Buemi-Alguersuari 10:2, Lotus: Kovalainen-Trulli 6:6, HRT: Chandhok-Senna 3:6, Chandkok-Yamamoto 1:0, Senna-Yamamoto 2:0, BMW Sauber: de la Rosa-Kobayashi 7:5, Virgin: Glock-de Grassi 11:1

A při téhle letmé letní inventuře si možná můžeme dovolit i trochu netradiční a trochu prázdninový pohled, dívající se na mistrovství světa prostřednictvím neoficiální soutěže států. Tedy na tzv. Pohár národů. V tom prozatím nejvíc bodů (328) získali piloti našich západních sousedů, kterých je ale v šampionátu také nejvíc. Za nimi pak v tomhle bodování najdeme jezdce Velké Británie (304), pouze Markem Webberem reprezentovanou Austrálii (161), Španělsko (150), Brazílii (127), Polsko (89), Rusko s Japonskem (17), Itálii (12) a také Švýcarsko (7)... 

Doporučujeme

Články odjinud