Majitel komerčních práv na třetí nejsledovanější sport světa, investiční skupina CVC & Partners, se k současnému skandálu nijak nevyjadřuje. Začaly ale již prosakovat zprávy o „lehkém znepokojení“.
Bernie Ecclestone je coby představitel společnosti CVC &
Partners zapleten do finančních machinací kolem prodeje marketingových práv v roce
2005 do rukou CVC ze strany Bayerische Landesbank. V této souvislosti byl
zatčen a obviněn tehdejší manažer banky přes rizika Gerhard Gribowsky, který je
podezřelý z přijetí úplatku, za který měl podhodnotit cenu nabízených
práv. Peníze měly přijít právě od Ecclestona. [Aktuální informace čtěte zde.]
Rostoucí skandál oslabuje pozici CVC při vyjednávání o
nových marketingových podmínkách pro rok 2013 a dále mezi CVC, týmy formule 1 a
Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Ta současná, která mimo jiné řídí
distribuci peněz získaných prodejem televizních a jiných práv, vyprší již na
konci příští sezony.
Bernie Ecclestone se k platbám Gribowskému přiznal, ale
šéf F1 mění svá veřejná prohlášení prakticky každým týdnem. Podle jeho
posledního vyjádření pro britský Telegraph nejde o částu 44 milionů dolarů, jak
tvrdí němečtí vyšetřovatelé, ale pouze o 23 milionů. Motivace je stejná:
Ecclestone nechtěl, aby mu Gribkowsky způsobil potíže u finančního úřadu, jak
údajně vyhrožoval.
CVC je pod tlakem ze dvou stran: týmy požadují větší než 50
% podíl na příjmech z televizních práv (zástupci týmů F1 sami hovoří o nárůstu
podílu až na 70 – 80 %), což má přímý vliv na pokles příjmů samotné společnosti
CVC. Druhým je samotná FIA, která nemá prakticky nic ze zisků soutěže, která jí
patří. Letos běží jedenáctý rok stoleté smlouvy, podle které propůjčila FIA
marketingová práva Ecclestonovi za téměř nicotných 314 milionů dolarů. Tato
částka již byla uhrazena a žádné další peníze nemůže FIA očekávat. Její
současný prezident Jean Todt se nechal veřejně slyšet, že tyto podmínky mu
nevyhovují a bude usilovat o jejich změny. Majitel komerčních práv tak bude mít
dalšího nepřítele v boji o finanční moc navíc.
Situaci CVC neusnadňují ani jednotliví promotéři velkých
cen: poplatky, které si Ecclestone účtuje odměnou za možnost pořádat velkou
cenu, jsou obrovské a zejména evropské země nedokáží tyto náklady pokrývat.
Roste tak tlak i ze strany promotérů na snižování licenčních poplatků.
Situace je o to nejistější, že se o zisk marketingových práv
pokouší jiné společnosti, jmenovitě americká mediální skupina News Corp.
miliardáře Ruperta Murdocha ve spolupráci s italským investičním holdingem Exor
skrze automobilku Fiat.
CVC je tak ve svém boji se soupeři (Ecclestone podezřelý z nekalých
praktik, týmy F1, FIA, promotéři velkých cen) hodně oslabena. Ačkoli formálně
směrem k veřejnosti nekomunikuje, obavy jsou zřejmé:
„Ze strany CVC není o F1 vidět nějaká intenzivní komunikace, ale situace nás lehce
znepokojuje,“ citují Financial Times zástupce jednoho z investorů. „Nevíme
o ní víc, než co je k dispozici v médiích.“
CVC již dříve popřela, že by o podezřelých transakcích
kolem odkoupení práv v roce 2005 cokoli věděla.