M. Schumacher, F. Alonso a Ferrari

Absence Felipeho Massy nastartovala nová témata.

Při včerejším rozhovoru na tn.cz se hodně lidí ptalo na to, zda by sedminásobný mistr světa Michael Schumacher mohl zaskočit za zraněného Felipeho Massu a tím se, byť třeba jen na chvíli, do formule 1 vrátit.

Navíc v souvislosti s vyloučením Renaultu z nadcházející Velké ceny Evropy některá média s Massovou sedačkou spojovala i Fernanda Alonsa, který by jinak v důsledku trestu domácí závod vynechal. Vzhledem k tomu, že tyto zprávy se objevily jen minuty po oznámení trestu sportovními komisaři Velké ceny Maďarska, se dá tušit, že se jedná spíše o zbožné přání než reálnou možnost. A to navzdory tomu, že Alonso má pro Ferrari podepsáno od roku 2011 s možným přestupem již příští rok.

Samozřejmě, všechno je možné. Ale Fernando Alonso je pro rok 2009 smluvně vázán k Renaultu, bez ohledu na to, co se stane (nebo stalo) v budoucnu. Alonso si v případě absence Renaultu ve Valencii nemůže jízdu pro Ferrari tamtéž tedy ani vynutit. Flavio Briatore by si takový krok nechal pěkně draze zaplatit.

Ale otázkou zůstává, zda by o to Ferrari vůbec stálo? Aby byl Alonso konkurenceschopný, musí jej Ferrari nabušit informacemi, a to vše jen proto, aby je o týden později přinesl zpátky Renaultu? To za jeden závod nestojí, navíc na svou příležitost už několik let trpělivě čekají záložní jezdci Maranella Luca Badoer a Marc Gené.

Jiné by to mohlo být v případě, kdyby se ukázalo, že Felipe Massa do konce sezony už nenastoupí. Ferrari sice pro rok 2010 bude řešit stejný problém jako doposavad (Räikkönen a Massa mají s Ferrari smlouvy i příští sezonu), ale pokud by se mu to povedlo, Alonso by už ve Ferrari mohl zůstat.

Jenomže Renault se nyní nejspíše rozhodl vyměnit Nélsona Piqueta za Romaina Grosjeana a i kdyby Renault s odvoláním pro Evropu neuspěl, bude Fernanda Alonsa potřebovat po Valencii, tak proč se jej dobrovolně zbavovat? Leda by na tom Renault vytřískal něco peněz, kterých ale v současné době nemají firmy na rozdávání...

Dalším problémem je složitá síť sponzorských smluv, jak s týmy tak konkrétně s jezdcem. Najít v této zápletce řešení vyhovující všem stranám nemusí být zrovna snadné.

Ale zpátky k Michaelu Schumacherovi. Je jasné, že jeho návrat by nakopnul sledovanost F1 do nové dimenze, tím pádem by největší radost z něj měl Bernie Ecclestone.

Jenomže Schumacher po svém odchodu z formule 1 na konci roku 2006 (tedy před dvěma a půl rokem) opustil také intenzivní fitness program, který piloty F1 udržuje ve formě, jež v jiném motorportu netřeba. Nejeden člověk si v paddocku velkých cen navíc všiml, že nám sedminásobný šampion také trochu přibral na váze...

Smluvně Schumacherovi ani Ferrari nic nebrání ke znovuspojení sil. Ale nelze očekávat, že by byl Schumacher konkurenceschopný hned po usednutí do vozu, ve kterém seděl jen jednou, když vyjel z továrny. Od té doby se navíc charakteristika letošních monopostů výrazně změnila.

Nebýt mezisezonního zákazu testů, situace by mohla být jiná, byť v létě se beztak netestovalo. Michael Schumacher by byl bez ohledu na své úspěchy objektivně odsouzen - minimálně v prvních závodech - k boji ve středu pole. A to je možná to poslední, co žijící legenda potřebuje...

"Nevidím to jako reálné řešení," řekl jeho manažer Willi Weber.

Naopak, pozornost by se měla zaměřit na dva jezdce v červených kombinézách Ferrari: Itala Lucu Badoera (38 let), který má na svém kontě 48 startů a nespočet testovacích kilometrů pro Ferrari od roku 1998 až do současnosti. To je více než deset let!

Tím druhým je Španěl Marc Gené (35 let). Startoval do 36 velkých cen F1 a je testovacím jezdcem Ferrari od roku 2005. Před tím jezdil pro Williams. Marc Gené vyhrál letošní závod 24 hodin Le Mans a čerstvé závodní zkušenosti by pro něj mohly být výhodou, neboť je Španěl aktivní také v šampionátu Le Mans Series.

Náhradník za Felipeho Massu tak nejspíš vzejde z této dvojice. Rozhodování Ferrari nebude jednoduché. Tím spíš, když Massovým manažerem je Nicolas Todt. Ten je manažerem také Sébastiena Bourdaise, který se před Maďarskem stal volným pilotem...

http://twitter.com/f1sports

Další článek: Nechte Alonsa doma závodit, vzkazují Španělé FIA

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.