Stejně jako McLaren nebo Ferrari, ani Lotus není jediná
firma nebo pouze tým formule 1. Je to skupina firem, a podobně jako McLaren
Group existuje Group Lotus. Jednou z firem skupiny McLaren je samotný tým
formule 1: McLaren Racing Limited, prezentující se spíše jako Vodafone McLaren
Mercedes.
Jenomže zatímco u McLarenu jsou majetkové poměry týmu F1 ve
vztahu k celé skupině jasné, u Lotusu to není až tak úplně zřejmé půl
století…
PŘÍBĚH ČÍSLO JEDNA – SKUPINA
LOTUS
Colin Chapman (celým jménem Colin Anthony Bruce Chapman –
odsud zkratka CABC) založil firmu Lotus Engineering v roce 1952. O dva
roky později Chapman sestavil Team Lotus – tým F1, který si nikdy auta sám
nevyráběl, ale kupoval si šasi od Lotus Engineering, a motory a další části
auta od třetích dodavatelů. Podobně, jako si dnes Red Bull Racing kupuje šasi
od firmy Red Bull Technology.
Dílčích firem přibývalo (Lotus Cars, Lotus Components,
atd.), a tak v roce 1959 vznikla skupina Group Lotus. Dnes má Group Lotus
dvě hlavní divize: Lotus Engineering a Lotus Cars. Majitelem je dnes malajsijská
automobilka Proton. Jak k tomu přišla?
Ne nijak složitě: přes General Motors, která Group Lotus
koupila v roce 1982, ta ji pak (27. srpna 1993) prodala lucemburské firmě A.C.B.N.
Holdings, která patřila italskému podnikateli Romanovi Artiolimu. Ten byl již
od roku 1987 majitelem práv na značku Bugatti a založil Bugatti Automobili SpA.
Přišla ale ekonomická recese, firmě se nedařilo a v roce 1995
zbankrotovala. Likvidátoři prodali Lotus automobilce Proton z Malajsie.
PŘÍBĚH ČÍSLO DVĚ –
TÝM FORMULE 1
Klíčovou úlohou v tomto příběhu hraje David Hunt, mladší
bratr mistra světa F1 z roku 1976 Jamese. David sám závodil, ale později
se začal soustředit na úlohu ve vedení týmu formule 1 – Team Lotus. Firma
ošetřující aktivity samotného závodního týmu vznikla formálně v roce 1975
(Team Lotus International), žádost o registraci značek Team Lotus a CABC byla
podána v roce 1988. V královně motorsportu působil Team Lotus od roku
1958 až do první poloviny devadesátých let (sám Colin Chapman zemřel v roce
1982 na srdeční zástavu). 79 vítězství, 107 pole position, 7 titulů mistra
světa. Ke konci se ale nedařilo a Team Lotus bojoval o záchranu. David Hunt byl
jedním z hlavních aktérů této operace. Pro ten účel založil Hunt firmu
Team Lotus Ventures (dříve Paintglossy Limited), která po krachu Team Lotus
Limited prostřednictvím likvidátorů posbírala zbytky toho, co z týmu F1
zbylo.
Jednalo se ale o Mission Impossible a přes labutí píseň prostřednictvím Pacific GP
Team Lotus ve formuli 1 skončil. Firma Team Lotus Ventures Davida Hunta ale
žila dál. Mimo světla reflektorů spící jako dinosaurus čekající na svou
příležitost. Patnáct let Hunt značku Team Lotus chránil, aby ji někdy mohl
vrátit zpátky na výsluní…
Koupil Proton s firmou Group Lotus také Team Lotus?
Otázka za sto milionů dolarů.
LOTUS ZPÁTKY VE
FORMULI 1
Loňská krize formule 1 otevřela nová místa na soupisce 2010.
Jedním ze zájemců byl tým Litespeed, tým kategorie formule 3. Pracovali v něm
někteří bývalí členové týmu Lotus, kteří se spojili s kontroverzním, ale uznávaným
technickým ředitelem Mikem Gascyonem. Litespeed oslovil Davida Hunta, aby s ním
dohodl možnost licencovaného využití jména Team Lotus. Tím podráždil Proton,
majitele Group Lotus, který v červnu 2010 vydal první nesouhlasné
prohlášení… (Čtěte zde.)
Litespeed se svou přihláškou do F1 ale neuspěl. Přišel však Tony
Fernandes, velmi vlivný malajsijský podnikatel s konexemi do vládních
kruhů a bohatý majitel aerolinek AirAsia. Situace se začala vyvíjet trochu
jiným směrem: po odchodu BMW a Toyoty z formule 1 dostal Fernandes místo
na soupisce 2010. Ale co víc: Fernandes se dohodl s Protonem o
licencovaném využití značky Lotus. Tým dostal jméno Lotus Racing namísto Team
Lotus a David Hunt, majitel firmy Team Lotus Ventures, opět splakal nad
výdělkem.
KDE JE TEDY PROBLÉM?
V osobě zmíněné na začátku: Dany T. Bahar. Ron Dennis
nebo Luca di Montezemolo Protonu. Bahar se stal výkonným ředitelem Group Lotus
přibližně v době, kdy Lotus Racing dostal od FIA zelenou závodit letos v F1.
Nešťastné načasování: Bahar přišel v době, kdy už nemohl Fernandesovu
dohodu s Protonem/Group Lotus zvrátit, přesto měl o strategii firmy zcela
jinou představu.
Dany Bahar pracoval v minulosti s majitelem Red
Bullu Dietrichem Mateschitzem. Co víc: Bahar léta pracoval pro Ferrari jako
komerční šéf a do Protonu/Group Lotus s sebou přitáhl mnoho důležitých
kolegů z Ferrari.
Bahar od začátku chce Group Lotus zvednout na úroveň Ferrari
– vyrábět luxusní auta, nabízet adrenalinové sportovní programy s formulovými
vozy pro bohaté klienty (čtěte zde) a… provozovat tým F1. Představte si, že by Ferrari nebo
McLaren pouze prodali licenci třetí firmě na využití jména pro tým F1, nad
kterým nemáte žádnou další kontrolu. Dva vysoce postavení a ambiciózní muži se
zcela odlišnými plány. Dva kohouti na jednom hřišti. To nikdy není dobré…
JAK TO VIDÍ
PROTON/GROUP LOTUS/MALAJSIE
A bitva již probíhá v plném proudu: nejen přes média,
kde se začalo prát špinavé prádlo, ale také u soudu. Proton je samozřejmě
přesvědčen, že Group Lotus je vlastníkem jména Lotus pro automobilový sektor
zahrnující F1. To znamená i Team Lotus – použití této značky v motorsportu
by bylo porušením práv Group Lotus.
„Toho si byl Tony Fernandes vědom tím, že od Group Lotus
získal licenci na jméno Lotus pro Lotus Racing,“ říká Proton a dodává: „Group
Lotus pro rok 2011 a dále licenci na jméno Lotus Racing ruší v důsledku křiklavého
a vytrvalého porušování licenčních podmínek ze strany 1 Malaysia Racing Teamu
(firmy provozující tým F1 Lotus Racing – pozn. autora)…. …v důsledku zrušení
licence nemají firmy ve spojení s Tonym Fernandesem právo na využití
značky Lotus, včetně Team Lotus… …Group Lotus pochopila, že pan Fernandes má v plánu
přejmenovat tým z Lotus Racing na Team Lotus. Pan Fernandes dává najevo,
že práva na jméno Team Lotus zakoupil od firmy, která dříve patřila Davidu
Huntovi, Team Lotus Ventures. Group Lotus je přesvědčena, že tato práva nemají
žádný legislativní základ, čehož si byl pan Fernandes při jejich zakoupení
vědom…. …jednoduše řečeno: Group Lotus je veškerý Lotus. Skutečnost, že pan
Fernandes vstoupil do licenčního ujednání s Group Lotus, znamená, že si je
práv Group Lotus vědom.“
JAK TO VIDÍ
FERNANDES/TEAM LOTUS/DAVID HUNT
„Postavili jsme tým F1 pod licencí Group Lotus,“ vysvětluje
výkonný ředitel týmu F1 Lotus Racing Riad Asmat. „Snili jsme o tom, že to bude
Team Lotus, jako dřív, ale nešlo to, protože práva na Team Lotus vlastní
společnost Team Lotus Ventures (Davida Hunta). Nyní jsme tuto společnost
koupili, a s ní i práva na jméno Team Lotus.“
S ohledem na současná prohlášení Protonu jsme u
Nejvyššího soudu Velké Británie podali žádost o deklaraci toho, že Team Lotus
Ventures má práva na jméno Team Lotus a na vše další, co s touto značkou
ve vztahu k F1 souvisí. Tím, že budeme závodit pod jménem Team Lotus,
končí jakékoli licenční ujednání s Group Lotus.
Kolem licence Group Lotus není moc co vysvětlovat. Byla to
jednoduchá licence přiložená ke sponzorské smlouvě na sezonu 2010. Ona sponzorská
smlouva představuje jen asi 1,5 % všech investic.
Bohužel jsme se nikdy nedostali do situace, abychom
projednali možné prodloužení licence po roce 2010. Když jsme dohadovali licenci
pro letošní sezonu, byla Group Lotus zřetelná v tom, že nemůžeme použít
žádné reference na Team Lotus, protože na něj nemají žádná práva. Ba co víc: v licenčním
ujednání je použití značky Team Lotus explicitně vyloučeno.“
Jednodušeji svou pozici vysvětlil Tony Fernandes na svém twitteru:
„Je legrační, jak poté, co postavíme profesionální a slibný tým formule 1,
každý se teď chce přiživit.“
PROTI SOBĚ
Skryto před očima masových médií již začal boj mezi Group
Lotus a Tonym Fernandesem na jiných frontách motorsportu než F1. Juniorská soutěž
F1, šampionát formule GP2, oznámila soupisku na léta 2011 až 2013: známý tým
ART vlastněný synem prezidenta FIA Nicolasem Todtem bude závodit v barvách
Lotusu. Dohodl se totiž s Group Lotus na spolupráci a přejmenování názvu
týmu na Lotus-ART. Se společným úmyslem v blízké budoucnosti dostat se do
F1. Tony Fernandes, současný šéf Lotus Racing/Team Lotus, bude závodit s týmem,
který ponese jméno jeho aerolinek: AirAsia. Je zaděláno na bitvu obřích rozměrů.
FLASHBACK
Píše se rok 1996, tedy doba, kdy Proton zakoupil Group Lotus
po jejím bankrotu. Jaké ale bylo překvapení Protonu při zjištění, že v balíčku
chybí tým formule 1!
David Hunt vzpomíná: „Jejich hlavním argumentem bylo, že
jsme registrované značky nijak nevyužívali. Z toho důvodu naše práva
ztratila na platnosti. Ale podle práva ošetřující ochranné známky je povinnost
značku buď využívat, nebo minimálně uskutečňovat zřejmou snahu o její využívání.
Buď jsme značku využívali, nebo jsme se o to zjevně snažili.“
Huntova firma Team Lotus Ventures dokončila ve spolupráci s autoritami
registrační proces značky Team Lotus v lednu 1995, tři roky před tím, než nový
majitel Group Lotus, Proton, toto rozhodnutí soudně napadl.
A Proton prohrál…