Lotus vs. Lotus

Je to jako by se do křížku pustili Martin Whitmarsh a Ron Dennis nebo Stefano Domenicali a Luca di Montezemolo. Nejedná se ale o McLaren nebo Ferrari, nýbrž Lotus: ‚Whitmarshe’ tady hraje Tony Fernandes a ‘Dennise’ Dany T. Bahar.
Lotus vs. Lotus

Stejně jako McLaren nebo Ferrari, ani Lotus není jediná firma nebo pouze tým formule 1. Je to skupina firem, a podobně jako McLaren Group existuje Group Lotus. Jednou z firem skupiny McLaren je samotný tým formule 1: McLaren Racing Limited, prezentující se spíše jako Vodafone McLaren Mercedes.

Jenomže zatímco u McLarenu jsou majetkové poměry týmu F1 ve vztahu k celé skupině jasné, u Lotusu to není až tak úplně zřejmé půl století…

PŘÍBĚH ČÍSLO JEDNA – SKUPINA LOTUS

Colin Chapman (celým jménem Colin Anthony Bruce Chapman – odsud zkratka CABC) založil firmu Lotus Engineering v roce 1952. O dva roky později Chapman sestavil Team Lotus – tým F1, který si nikdy auta sám nevyráběl, ale kupoval si šasi od Lotus Engineering, a motory a další části auta od třetích dodavatelů. Podobně, jako si dnes Red Bull Racing kupuje šasi od firmy Red Bull Technology.

Dílčích firem přibývalo (Lotus Cars, Lotus Components, atd.), a tak v roce 1959 vznikla skupina Group Lotus. Dnes má Group Lotus dvě hlavní divize: Lotus Engineering a Lotus Cars. Majitelem je dnes malajsijská automobilka Proton. Jak k tomu přišla?

Ne nijak složitě: přes General Motors, která Group Lotus koupila v roce 1982, ta ji pak (27. srpna 1993) prodala lucemburské firmě A.C.B.N. Holdings, která patřila italskému podnikateli Romanovi Artiolimu. Ten byl již od roku 1987 majitelem práv na značku Bugatti a založil Bugatti Automobili SpA. Přišla ale ekonomická recese, firmě se nedařilo a v roce 1995 zbankrotovala. Likvidátoři prodali Lotus automobilce Proton z Malajsie.

PŘÍBĚH ČÍSLO DVĚ – TÝM FORMULE 1

Klíčovou úlohou v tomto příběhu hraje David Hunt, mladší bratr mistra světa F1 z roku 1976 Jamese. David sám závodil, ale později se začal soustředit na úlohu ve vedení týmu formule 1 – Team Lotus. Firma ošetřující aktivity samotného závodního týmu vznikla formálně v roce 1975 (Team Lotus International), žádost o registraci značek Team Lotus a CABC byla podána v roce 1988. V královně motorsportu působil Team Lotus od roku 1958 až do první poloviny devadesátých let (sám Colin Chapman zemřel v roce 1982 na srdeční zástavu). 79 vítězství, 107 pole position, 7 titulů mistra světa. Ke konci se ale nedařilo a Team Lotus bojoval o záchranu. David Hunt byl jedním z hlavních aktérů této operace. Pro ten účel založil Hunt firmu Team Lotus Ventures (dříve Paintglossy Limited), která po krachu Team Lotus Limited prostřednictvím likvidátorů posbírala zbytky toho, co z týmu F1 zbylo.

Jednalo se ale o Mission Impossible a přes labutí píseň prostřednictvím Pacific GP Team Lotus ve formuli 1 skončil. Firma Team Lotus Ventures Davida Hunta ale žila dál. Mimo světla reflektorů spící jako dinosaurus čekající na svou příležitost. Patnáct let Hunt značku Team Lotus chránil, aby ji někdy mohl vrátit zpátky na výsluní…

Koupil Proton s firmou Group Lotus také Team Lotus? Otázka za sto milionů dolarů.

LOTUS ZPÁTKY VE FORMULI 1

Loňská krize formule 1 otevřela nová místa na soupisce 2010. Jedním ze zájemců byl tým Litespeed, tým kategorie formule 3. Pracovali v něm někteří bývalí členové týmu Lotus, kteří se spojili s kontroverzním, ale uznávaným technickým ředitelem Mikem Gascyonem. Litespeed oslovil Davida Hunta, aby s ním dohodl možnost licencovaného využití jména Team Lotus. Tím podráždil Proton, majitele Group Lotus, který v červnu 2010 vydal první nesouhlasné prohlášení… (Čtěte zde.)

Litespeed se svou přihláškou do F1 ale neuspěl. Přišel však Tony Fernandes, velmi vlivný malajsijský podnikatel s konexemi do vládních kruhů a bohatý majitel aerolinek AirAsia. Situace se začala vyvíjet trochu jiným směrem: po odchodu BMW a Toyoty z formule 1 dostal Fernandes místo na soupisce 2010. Ale co víc: Fernandes se dohodl s Protonem o licencovaném využití značky Lotus. Tým dostal jméno Lotus Racing namísto Team Lotus a David Hunt, majitel firmy Team Lotus Ventures, opět splakal nad výdělkem.

KDE JE TEDY PROBLÉM?

V osobě zmíněné na začátku: Dany T. Bahar. Ron Dennis nebo Luca di Montezemolo Protonu. Bahar se stal výkonným ředitelem Group Lotus přibližně v době, kdy Lotus Racing dostal od FIA zelenou závodit letos v F1. Nešťastné načasování: Bahar přišel v době, kdy už nemohl Fernandesovu dohodu s Protonem/Group Lotus zvrátit, přesto měl o strategii firmy zcela jinou představu.

Dany Bahar pracoval v minulosti s majitelem Red Bullu Dietrichem Mateschitzem. Co víc: Bahar léta pracoval pro Ferrari jako komerční šéf a do Protonu/Group Lotus s sebou přitáhl mnoho důležitých kolegů z Ferrari.

Bahar od začátku chce Group Lotus zvednout na úroveň Ferrari – vyrábět luxusní auta, nabízet adrenalinové sportovní programy s formulovými vozy pro bohaté klienty (čtěte zde) a… provozovat tým F1. Představte si, že by Ferrari nebo McLaren pouze prodali licenci třetí firmě na využití jména pro tým F1, nad kterým nemáte žádnou další kontrolu. Dva vysoce postavení a ambiciózní muži se zcela odlišnými plány. Dva kohouti na jednom hřišti. To nikdy není dobré…

JAK TO VIDÍ PROTON/GROUP LOTUS/MALAJSIE

A bitva již probíhá v plném proudu: nejen přes média, kde se začalo prát špinavé prádlo, ale také u soudu. Proton je samozřejmě přesvědčen, že Group Lotus je vlastníkem jména Lotus pro automobilový sektor zahrnující F1. To znamená i Team Lotus – použití této značky v motorsportu by bylo porušením práv Group Lotus.

„Toho si byl Tony Fernandes vědom tím, že od Group Lotus získal licenci na jméno Lotus pro Lotus Racing,“ říká Proton a dodává: „Group Lotus pro rok 2011 a dále licenci na jméno Lotus Racing ruší v důsledku křiklavého a vytrvalého porušování licenčních podmínek ze strany 1 Malaysia Racing Teamu (firmy provozující tým F1 Lotus Racing – pozn. autora)…. …v důsledku zrušení licence nemají firmy ve spojení s Tonym Fernandesem právo na využití značky Lotus, včetně Team Lotus… …Group Lotus pochopila, že pan Fernandes má v plánu přejmenovat tým z Lotus Racing na Team Lotus. Pan Fernandes dává najevo, že práva na jméno Team Lotus zakoupil od firmy, která dříve patřila Davidu Huntovi, Team Lotus Ventures. Group Lotus je přesvědčena, že tato práva nemají žádný legislativní základ, čehož si byl pan Fernandes při jejich zakoupení vědom…. …jednoduše řečeno: Group Lotus je veškerý Lotus. Skutečnost, že pan Fernandes vstoupil do licenčního ujednání s Group Lotus, znamená, že si je práv Group Lotus vědom.“

JAK TO VIDÍ FERNANDES/TEAM LOTUS/DAVID HUNT

„Postavili jsme tým F1 pod licencí Group Lotus,“ vysvětluje výkonný ředitel týmu F1 Lotus Racing Riad Asmat. „Snili jsme o tom, že to bude Team Lotus, jako dřív, ale nešlo to, protože práva na Team Lotus vlastní společnost Team Lotus Ventures (Davida Hunta). Nyní jsme tuto společnost koupili, a s ní i práva na jméno Team Lotus.“

S ohledem na současná prohlášení Protonu jsme u Nejvyššího soudu Velké Británie podali žádost o deklaraci toho, že Team Lotus Ventures má práva na jméno Team Lotus a na vše další, co s touto značkou ve vztahu k F1 souvisí. Tím, že budeme závodit pod jménem Team Lotus, končí jakékoli licenční ujednání s Group Lotus.

Kolem licence Group Lotus není moc co vysvětlovat. Byla to jednoduchá licence přiložená ke sponzorské smlouvě na sezonu 2010. Ona sponzorská smlouva představuje jen asi 1,5 % všech investic.

Bohužel jsme se nikdy nedostali do situace, abychom projednali možné prodloužení licence po roce 2010. Když jsme dohadovali licenci pro letošní sezonu, byla Group Lotus zřetelná v tom, že nemůžeme použít žádné reference na Team Lotus, protože na něj nemají žádná práva. Ba co víc: v licenčním ujednání je použití značky Team Lotus explicitně vyloučeno.“

Jednodušeji svou pozici vysvětlil Tony Fernandes na svém twitteru: „Je legrační, jak poté, co postavíme profesionální a slibný tým formule 1, každý se teď chce přiživit.“

PROTI SOBĚ

Skryto před očima masových médií již začal boj mezi Group Lotus a Tonym Fernandesem na jiných frontách motorsportu než F1. Juniorská soutěž F1, šampionát formule GP2, oznámila soupisku na léta 2011 až 2013: známý tým ART vlastněný synem prezidenta FIA Nicolasem Todtem bude závodit v barvách Lotusu. Dohodl se totiž s Group Lotus na spolupráci a přejmenování názvu týmu na Lotus-ART. Se společným úmyslem v blízké budoucnosti dostat se do F1. Tony Fernandes, současný šéf Lotus Racing/Team Lotus, bude závodit s týmem, který ponese jméno jeho aerolinek: AirAsia. Je zaděláno na bitvu obřích rozměrů.

FLASHBACK

Píše se rok 1996, tedy doba, kdy Proton zakoupil Group Lotus po jejím bankrotu. Jaké ale bylo překvapení Protonu při zjištění, že v balíčku chybí tým formule 1!

David Hunt vzpomíná: „Jejich hlavním argumentem bylo, že jsme registrované značky nijak nevyužívali. Z toho důvodu naše práva ztratila na platnosti. Ale podle práva ošetřující ochranné známky je povinnost značku buď využívat, nebo minimálně uskutečňovat zřejmou snahu o její využívání. Buď jsme značku využívali, nebo jsme se o to zjevně snažili.“

Huntova firma Team Lotus Ventures dokončila ve spolupráci s autoritami registrační proces značky Team Lotus v lednu 1995, tři roky před tím, než nový majitel Group Lotus, Proton, toto rozhodnutí soudně napadl.

A Proton prohrál…

Další článek: Renault chce poznat skutečnou motivaci Räikkönena pro návrat

14:49 | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.
13:42 | Stále se řeší situace okolo Turecka, ve kterém se sice epidemická situace zlepšuje, ale platí přísné cestovní restrikce po návratu do Velké Británie. Ve hře je prohození závodu s Baku.
8. května | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
8. května | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.