Lotus Renault by se mohl dostat do rozporu se zákazem tabákové reklamy

Lotus Renault by se mohl dostat do rozporu se zákazem tabákové reklamy

Po loňské aféře čárového kódu Ferrari by letos mohlo působit problémy v souvislosti se zákazem tabákové reklamy černozlaté zbarvení vozu týmu Lotus Renault GP.

Renault se po spojení se skupinou Lotus rozhodl pro návrat k historickým barvám týmu Lotus, které vznikly jako reklama na cigarety John Player Special (JPS). Tyto barvy chtěl původně použít také Tony Fernandes u svého týmu, ale nakonec se jich vzdal a jako jeden z důvodů uvedl, že nechce riskovat konflikt se zákazem tabákové reklamy. Jak se nyní ukazuje, měl pravdu.

Ozvala se totiž Kanada se svým velmi přísným anti tabákovým zákonem, který zakazuje veškeré formy reklamy na tabákové výrobky, včetně těch, které by mohly tabák jen vzdáleně připomínat. A barvy Lotusu Renault GP připomínají cigarety JPS, které se v Kanadě dodnes prodávají.

Červnová GP Kanady by tak mohla pro tým představovat nečekanou komplikaci. "Inspektoři by museli vyhodnotit, jestli nedochází k porušování anti tabákového zákona," řekl mluvčí kanadského ministerstva zdravotnictví pro Globe and Mail.

Jak je kanadský zákon přísný, dokazuje skutečnost, že Imperial Tobacco Canada nesmí coby výrobce cigaret JPS použít zlatočernou kombinaci ani na svém webu. "Je zcela nezákonné prezentovat jakoukoliv podobnost s cigaretovou krabičkou," řekl mluvčí výrobce. "Kdybych byl na místě Lotusu, dělal bych si starosti. Mám obavy, že kanadský zákon neznají."

Pokud se potvrdí, že by černozlaté zbarvení monopostu odporovalo kanadské legislativě, byl by tým nucen použít pro závod v Montrealu barvy jiné, na což by potřeboval povolení od FIA.

V podobné situaci bylo loni Ferrari. Pod nátlakem odborné veřejnosti loni ustoupilo a odstranilo ze svých vozů čárový kód, který připomínal krabičku cigaret sponzora týmu Marlboro. Pro letošní sezónu dokonce změnilo logo, i když by se dalo znovu polemizovat, jestli to nové nepřipomíná cigarety ještě víc. Paradoxní je, že Renault nemá nic společného s JPS a reklamu mu nedělá, jen použil líbivou historickou barevnou kombinaci.

Než ale bude Renault řešit své barvy, čeká ho vyvrcholení sporu o jméno Lotus ve formuli 1. Soud se touto záležitostí začne zabývat 24. ledna.

Doporučujeme

Články odjinud