Lotus-Renault a Lotus-Renault; soupeři nebo partneři?

Na redakci se chrlí dotazy v souvislosti s kauzou Lotus. Pokud bude všem formalitám učiněno zadost, na soupisce pro rok 2011 by měly být dva týmy s názvem Lotus.
Lotus-Renault a Lotus-Renault; soupeři nebo partneři?

Tím prvním je Lotus Renault GP (s jezdci Robertem Kubicou a pravděpodobně Vitalijem Petrovem), druhým pak Team Lotus (s Heikkim Kovalainenem a Jarnem Trullim).

A nikoli, tyto týmy spolu nebudou spolupracovat, jak tak činí nebo činily týmy Red Bull a Toro Rosso. Zatímco tyto týmy mají v podstatě stejného majitele, z šéfů týmů Lotus Renault a Team Lotus se stali velcí nepřátelé. Jak k tomu došlo?

Příčina problému je jednoduchá: dvě různé zájmové skupiny jsou přesvědčeny, že jim patří jméno Lotus.

Skupina č. 1: Podnikatel a v Malajsii velmi vlivná osoba Tony Fernandes se před více než rokem rozhodl využít nové nálady ve formuli 1 a nastoupit s novým týmem, který ponese starý název: Lotus. Najal Jarna Trulliho, Heikkiho Kovalainena a Mika Gascoyna a dohodl se s malajsijskou automobilkou Proton (vlastníkem Group Lotus) o používání jména Lotus, a to prostřednictvím licenčního práva. Tenkrát si ještě Fernandes a Proton rozuměli…

Skupina č. 2: Do vedení Group Lotus krátce po uzavření licenční dohody nastoupil Dany Bahar, mnohaletý šéf komerčních záležitostí Ferrari. A ten měl s Lotusem zcela jiné plány: udělat z něj další Ferrari nebo McLaren. K tomu ale potřebuje tým formule 1. A ten současný s názvem Lotus kontroluje Tony Fernandes. A nic víc než jen licenční dohodu Bahar nemá…

[Jak vůbec vznikla situace, že obě skupiny si nárokují využívání značky Lotus, si můžete podrobně přečíst v našem materiálu, vydaném v září 2010 zde.]

Dany Bahar se rozhodl Fernandesovi vzít licenci a jméno Lotus začít tlačit skrze jiný tým (Renault F1 ve vlastnictví finanční skupiny Genii Gérarda Lopeze). Nastala otevřená mediální válka o tom, kdo má či nemá nárok používat jméno Lotus. Fernandes se rozhodl uzavřít smlouvu na dodávku motorů s automobilkou Renault. Po dohodě Protonu/Group Lotus s Renault F1 tak vážně hrozila absurdní situace, ve které by proti sobě závodily dva týmy Lotus-Renault.

Takovou pitomost by dokázali připustit snad jen extrémně egoističtí sobci, kterým je ukraden zájem firmy, pro kterou pracují, formule 1 jako takové a fanoušků, o kterých se dnes a denně hovoří o tom, jak jsou na prvním místě. Situace začala být řešena za zavřenými dveřmi a vypadalo to, že Lotus proti Lotusu nakonec závodit nebudou. K dispozici bylo několik indicií: informace o tom, že Renault neuzavře s Fernandesem smlouvu o dodávce motorů, dokud nebude spor urovnán. Však také v tiskovém prohlášení oslavujícím uzavření dohody Fernandes – Renault ani jednou nebylo zmíněno jméno Lotus, nýbrž 1Malaysia – skutečné jméno Fernandesova projektu ve formuli 1, pro který si (od Group Lotus) jméno Lotus Racing pro rok 2010 jen půjčil. Tento náhlý obrat v kauze jsme podrobně popsali zde.

Jenomže místo toho nastal ten nejhorší možný scénář: Proton/Group Lotus se dohodl s Renaultem F1 a do formule 1 přivedl značku Lotus. K již existujícímu týmu Lotus Tonyho Fernandese. Ba co víc: oba týmy mají v úmyslu závodit v černozlaté kombinaci. Diváci, kteří F1 sledují spíš okrajově, budou mít pocit, že jeden tým (Lotus) nasazuje hned čtyři auta. Faktor, na který Dany Bahar z Protonu/Group Lotus spoléhá: „Čtyři je lepší než dva.“

Obě strany tak opět shodily rukavice a po několikatýdenním mlčení se zase přestaly schovávat před světem. Různými kanály dávají najevo, že za tu ‚svou‘ značku mají v úmyslu bojovat. A to zejména v soudních síních. A že si u toho neberou servítky. Tony Fernandes vyhrál cenu Forbes Asia businessman roku, načež mu Mike Gascoyne přes svůj twitter pogratuloval: „Gratuluji Tonymu Fernandesovi k tomuto ocenění. Vsadím se, že chlapcům z Protonu se nic takového nepovedlo!“ Příběhy doslova z mateřské školky!

Tony Fernandes mezitím začal zvažovat, že upustí od myšlenky černozlatého zabarvení, a zůstane u zelenožlutého, se kterým závodil letos. Improvizovaná anketa na Gascoynově twitteru přinesla výsledek, podle kterého si tři čtvrtiny fanoušků týmu přeje zelenožlutou kombinaci, zatímco černožlutou jen 15 %. (Krátce po vydání článku Fernandes potvrdil, že skutečně zůstává u kombinace zelená - žlutá.)

Jedna zajímavost na závěr: v roce 1984 závodil trojnásobný mistr světa Ayrton Senna pro tým Teda Tolemana. Ten se naštval, když Senna ještě před koncem sezony podepsal smlouvu s týmem Lotus.

Toleman je vzdáleným předchůdcem dnešního týmu Renault. V letech 1985 a 1986 se transformoval do týmu Benetton, a v letech 2000 až 2002 do týmu Renault, který má v úmyslu se příští rok jmenovat Lotus Renault GP. Z perspektivy dnešního pohledu opustil v roce 1984 Senna (dnešní) Lotus Renault, aby šel závodit pro (dnešní) Team Lotus.

A ještě jedna důležitá věc: V oficiální startovní listině nese Fernandesův tým jméno ‚Team Lotus‘, zatímco tým Genii Capital stále ‚Renault F1 Team‘. Znamená to, že majitelé týmu nyní musí oficiálně požádat o změnu názvu týmu na ‚Lotus Renault GP‘.

A to mi věřte, že k tomu bude mít co říct Bernie Ecclestone. Leda by se mu nově vzniklá situace škodolibě líbila.

Další článek: FIA zrušila zákaz týmových příkazů a schválila další změny pravidel

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00