Na redakci se chrlí dotazy v souvislosti s kauzou Lotus. Pokud bude všem formalitám učiněno zadost, na soupisce pro rok 2011 by měly být dva týmy s názvem Lotus.
Tím prvním je Lotus Renault GP (s jezdci Robertem Kubicou a
pravděpodobně Vitalijem Petrovem), druhým pak Team Lotus (s Heikkim
Kovalainenem a Jarnem Trullim).
A nikoli, tyto týmy spolu nebudou spolupracovat, jak tak
činí nebo činily týmy Red Bull a Toro Rosso. Zatímco tyto týmy mají v podstatě
stejného majitele, z šéfů týmů Lotus Renault a Team Lotus se stali velcí
nepřátelé. Jak k tomu došlo?
Příčina problému je jednoduchá: dvě různé zájmové skupiny
jsou přesvědčeny, že jim patří jméno Lotus.
Skupina č. 1: Podnikatel a v Malajsii velmi vlivná
osoba Tony Fernandes se před více než rokem rozhodl využít nové nálady ve
formuli 1 a nastoupit s novým týmem, který ponese starý název: Lotus.
Najal Jarna Trulliho, Heikkiho Kovalainena a Mika Gascoyna a dohodl se s malajsijskou
automobilkou Proton (vlastníkem Group Lotus) o používání jména Lotus, a to
prostřednictvím licenčního práva. Tenkrát si ještě Fernandes a Proton rozuměli…
Skupina č. 2: Do vedení Group Lotus krátce po uzavření
licenční dohody nastoupil Dany Bahar, mnohaletý šéf komerčních záležitostí
Ferrari. A ten měl s Lotusem zcela jiné plány: udělat z něj další
Ferrari nebo McLaren. K tomu ale potřebuje tým formule 1. A ten současný s názvem
Lotus kontroluje Tony Fernandes. A nic víc než jen licenční dohodu Bahar nemá…
[Jak vůbec vznikla situace, že obě skupiny si nárokují
využívání značky Lotus, si můžete podrobně přečíst v našem materiálu,
vydaném v září 2010 zde.]
Dany Bahar se rozhodl Fernandesovi vzít licenci a jméno
Lotus začít tlačit skrze jiný tým (Renault F1 ve vlastnictví finanční skupiny
Genii Gérarda Lopeze). Nastala otevřená mediální válka o tom, kdo má či nemá
nárok používat jméno Lotus. Fernandes se rozhodl uzavřít smlouvu na dodávku
motorů s automobilkou Renault. Po dohodě Protonu/Group Lotus s Renault
F1 tak vážně hrozila absurdní situace, ve které by proti sobě závodily dva týmy
Lotus-Renault.
Takovou pitomost by dokázali připustit snad jen extrémně
egoističtí sobci, kterým je ukraden zájem firmy, pro kterou pracují, formule 1
jako takové a fanoušků, o kterých se dnes a denně hovoří o tom, jak jsou na
prvním místě. Situace začala být řešena za zavřenými dveřmi a vypadalo to, že
Lotus proti Lotusu nakonec závodit nebudou. K dispozici bylo několik
indicií: informace o tom, že Renault neuzavře s Fernandesem smlouvu o
dodávce motorů, dokud nebude spor urovnán. Však také v tiskovém prohlášení
oslavujícím uzavření dohody Fernandes – Renault ani jednou nebylo zmíněno jméno
Lotus, nýbrž 1Malaysia – skutečné jméno Fernandesova projektu ve formuli 1, pro
který si (od Group Lotus) jméno Lotus Racing pro rok 2010 jen půjčil. Tento
náhlý obrat v kauze jsme podrobně popsali zde.
Jenomže místo toho nastal ten nejhorší možný scénář:
Proton/Group Lotus se dohodl s Renaultem F1 a do formule 1 přivedl značku
Lotus. K již existujícímu týmu Lotus Tonyho Fernandese. Ba co víc: oba
týmy mají v úmyslu závodit v černozlaté kombinaci. Diváci, kteří F1
sledují spíš okrajově, budou mít pocit, že jeden tým (Lotus) nasazuje hned
čtyři auta. Faktor, na který Dany Bahar z Protonu/Group Lotus spoléhá: „Čtyři
je lepší než dva.“
Obě strany tak opět shodily rukavice a po několikatýdenním
mlčení se zase přestaly schovávat před světem. Různými kanály dávají najevo, že
za tu ‚svou‘ značku mají v úmyslu bojovat. A to zejména v soudních síních.
A že si u toho neberou servítky. Tony Fernandes vyhrál cenu Forbes Asia
businessman roku, načež mu Mike Gascoyne přes svůj twitter pogratuloval: „Gratuluji
Tonymu Fernandesovi k tomuto ocenění. Vsadím se, že chlapcům z Protonu
se nic takového nepovedlo!“ Příběhy doslova z mateřské školky!
Tony Fernandes mezitím začal zvažovat, že upustí od myšlenky
černozlatého zabarvení, a zůstane u zelenožlutého, se kterým závodil letos.
Improvizovaná anketa na Gascoynově twitteru přinesla výsledek, podle kterého si
tři čtvrtiny fanoušků týmu přeje zelenožlutou kombinaci, zatímco černožlutou
jen 15 %. (Krátce po vydání článku Fernandes potvrdil, že skutečně zůstává u kombinace zelená - žlutá.)
Jedna zajímavost na závěr: v roce 1984 závodil trojnásobný
mistr světa Ayrton Senna pro tým Teda Tolemana. Ten se naštval, když Senna
ještě před koncem sezony podepsal smlouvu s týmem Lotus.
Toleman je vzdáleným předchůdcem dnešního týmu Renault. V letech
1985 a 1986 se transformoval do týmu Benetton, a v letech 2000 až 2002 do
týmu Renault, který má v úmyslu se příští rok jmenovat Lotus Renault GP. Z perspektivy
dnešního pohledu opustil v roce 1984 Senna (dnešní) Lotus Renault, aby šel
závodit pro (dnešní) Team Lotus.
A ještě jedna důležitá věc: V oficiální startovní
listině nese Fernandesův tým jméno ‚Team Lotus‘, zatímco tým Genii Capital
stále ‚Renault F1 Team‘. Znamená to, že majitelé týmu nyní musí oficiálně
požádat o změnu názvu týmu na ‚Lotus Renault GP‘.
A to mi věřte, že k tomu bude mít co říct Bernie
Ecclestone. Leda by se mu nově vzniklá situace škodolibě líbila.