Lotus možná má legální systém pro udržování světlé výšky

Renomovaný technik a technický ilustrátor F1 Giorgio Piola dospěl k závěru, že tým Lotus připravuje pro letošní sezónu významnou technickou inovaci pro kontrolu světlé výšky.
Lotus možná má legální systém pro udržování světlé výšky

Piola, o jehož knihu technických ilustrací jste mimochodem mohli loni s F1sport.cz soutěžit, si během testu mladých talentů v Abú Zabí fotil vozy jednotlivých týmů a u Lotusu (tehdy ještě Renaultu) ho zaujal neznámý systém na přední nápravě.

Po důkladném studiu dospěl k závěru, že se jedná o mechanický hydraulický systém ovládaný jezdcem, který má za úkol udržovat stabilní světlou výšku vozu na přední nápravě při brzdění.

Důvod je zřejmý a je stejný jako u ohebných předních křídel. Čím je křídlo blíž k povrchu trati, tím lépe funguje. A jeho základní výška je do značné míry dána právě rezervou, kterou potřebuje pro brzdění, kdy dochází ke kompresi tlumičů a celý vůz se naklání dopředu, přičemž křídlo klesá k zemi.

Podle Pioly funguje systém tak, že když jezdec sešlápne brzdový pedál, aktivuje tím i zařízení, které kompenzuje brzdné síly a udrží víceméně stabilní světlou výšku vpředu. Součástí zavěšení je hydraulický systém, který ho o několik milimetrů zvedne při brzdění, čímž kompenzuje stlačení tlumičů. V základním nastavení tak může být přední křídlo níž než obvykle, protože se při brzdění už k zemi moc nepřiblíží. Technickou ilustraci poskytl Piola listu Omnicorse zde.

Do hry tedy nevstupuje žádná elektronika a systém by měl být legální. A zřejmě dokáže také do jisté míry kompenzovat změnu hmotnosti vozu danou úbytkem paliva během závodu. Zájem inženýrů ostatních týmů nasvědčuje tomu, že Piola uvažoval při analýze systému Lotusu správně.

Inženýrům z Enstonu zajímavé nápady neschází, dokázali to v minulosti například hmotovými tlumiči či loňskou konfigurací výfuků. Jestli skutečně mají systém pro udržování stabilní světlé výšky, bude zájem konkurence velký a nejpozději během předsezónních testů se o něm začne hojně diskutovat.

Další článek: Rozhodnutí o GP Francie musí padnout ještě před volbami, varuje Le Castellet