Lotus možná má legální systém pro udržování světlé výšky

Renomovaný technik a technický ilustrátor F1 Giorgio Piola dospěl k závěru, že tým Lotus připravuje pro letošní sezónu významnou technickou inovaci pro kontrolu světlé výšky.
Lotus možná má legální systém pro udržování světlé výšky

Piola, o jehož knihu technických ilustrací jste mimochodem mohli loni s F1sport.cz soutěžit, si během testu mladých talentů v Abú Zabí fotil vozy jednotlivých týmů a u Lotusu (tehdy ještě Renaultu) ho zaujal neznámý systém na přední nápravě.

Po důkladném studiu dospěl k závěru, že se jedná o mechanický hydraulický systém ovládaný jezdcem, který má za úkol udržovat stabilní světlou výšku vozu na přední nápravě při brzdění.

Důvod je zřejmý a je stejný jako u ohebných předních křídel. Čím je křídlo blíž k povrchu trati, tím lépe funguje. A jeho základní výška je do značné míry dána právě rezervou, kterou potřebuje pro brzdění, kdy dochází ke kompresi tlumičů a celý vůz se naklání dopředu, přičemž křídlo klesá k zemi.

Podle Pioly funguje systém tak, že když jezdec sešlápne brzdový pedál, aktivuje tím i zařízení, které kompenzuje brzdné síly a udrží víceméně stabilní světlou výšku vpředu. Součástí zavěšení je hydraulický systém, který ho o několik milimetrů zvedne při brzdění, čímž kompenzuje stlačení tlumičů. V základním nastavení tak může být přední křídlo níž než obvykle, protože se při brzdění už k zemi moc nepřiblíží. Technickou ilustraci poskytl Piola listu Omnicorse zde.

Do hry tedy nevstupuje žádná elektronika a systém by měl být legální. A zřejmě dokáže také do jisté míry kompenzovat změnu hmotnosti vozu danou úbytkem paliva během závodu. Zájem inženýrů ostatních týmů nasvědčuje tomu, že Piola uvažoval při analýze systému Lotusu správně.

Inženýrům z Enstonu zajímavé nápady neschází, dokázali to v minulosti například hmotovými tlumiči či loňskou konfigurací výfuků. Jestli skutečně mají systém pro udržování stabilní světlé výšky, bude zájem konkurence velký a nejpozději během předsezónních testů se o něm začne hojně diskutovat.

Další článek: Rozhodnutí o GP Francie musí padnout ještě před volbami, varuje Le Castellet

13:08 | K dotazům: W Series vysílá Sport 1 / 2. F1 TV Pro zatím ne (v programu to není).
13:06 | Delta nedelta, v Silverstonu bude 100 % fanoušků.
23. června | Ještě je to trochu daleko, ale pro závodní víkend se očekávají nižší teploty (kolem 24 °C) a hlavně déšť.
22. června | Nico Hülkenberg se oženil. Vzal si dlouholetou přítelkyni Egle Ruskyte.

GP Štýrska 2021

Pátek 25. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 26. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. června 2021
Závod 15.00