Technický ředitel Lotusu James Allison naznačil, že jeho tým nebude v Belgii pokoušet osud a riskovat s nedostatečně vyzkoušeným dvojitým DRS.
Lotus testoval své dvojité DRS, které zvyšuje maximální rychlost na rovinkách, už v pátečních trénincích v Hockenheimu a Budapešti. Během letní přestávky svůj systém dál ladil a chtěl ho do kvalifikace a závodu nasadit v Belgii.
Jenomže oba volné tréninky ve Spa pršelo, takže nemohl uskutečnit závěrečné testování pro ověření upraveného DDRS. Když skončily jízdy, Grosjean to komentoval slovy: "Uvidíme, co se nám podaří zítra. Nevím, jaké padne rozhodnutí, jestli ho necháme na obou vozech nebo jen na jednom."
"Určitě to nebyly nejlepší podmínky a my jsme potřebovali suché počasí, abychom zjistili, jestli to funguje podle očekávání, ale možná si ho necháme do zítřejšího třetího tréninku a pak rozhodneme."
V tiskové zprávě týmu pak Francouz k DDRS dodal: "Zítra by mělo být počasí lepší, takže to bude hodně rušné, abychom vtěsnali dva dny hodnocení do jednoho tréninku, a pak šli rovnou do kvalifikace."
Jenomže ve stejné zprávě technický ředitel James Allison uvedl: "Dnešní počasí nám zabránilo zjistit, jak by se to ´zařízení´ chovalo v podmínkách, které očekáváme v závodě."
"Při chrabrosti je důležitější rozvážnost, a proto zítřejší třetí trénink odjedeme s konvenčním aerodynamickým balíkem, než abychom se snažili plánované páteční hodnocení vtěsnat do posledního tréninku."
Lotus tedy vysílá smíšené signály, ale podle Allisonova vyjádření se zdá, že DDRS v Belgii už nepoužije.
Proč?
Podle jedné z teorií DDRS Lotusu funguje tak, že nasává vzduch otvory v horní části krytu motoru a standardně ho vypouští v zadní části vozu kolem difuzoru, čímž zvyšuje přítlak. Teprve když nasávaný vzduch dosáhne uvnitř zařízení určitého tlaku, automaticky se přesměruje do zadního křídla, kde snižuje jeho odpor a přítlak, a zvyšuje tak rychlost vozu.
Aby systém korektně fungoval, je třeba ho přesně nastavit. K přesměrování vzduchu do křídla musí docházet jen na rovinkách, protože kdyby k němu došlo v zatáčce, náhlá ztráta přítlaku by mohla mít katastrofální následky. Zařízení je tedy třeba zkalibrovat pro každý okruh zvlášť. V Belgii je to mimořádně důležité, protože Spa má zatáčky, ve kterých se jezdí velmi rychle, a rozdíl vůči rovinkám je relativně malý. Další věc je poměrně velké převýšení tratě, tlak okolního vzduchu se v průběhu kola nezanedbatelně mění, což je třeba také podchytit.
A nic z toho, ani třeba jízdu za jiným vozem, která bude mít na funkčnost DDRS také vliv, si Lotus nemohl na mokru pořádně vyzkoušet. Proto by bylo příliš riskantní vsadit vše jen na jeden trénink.