Lopez: Radši bych Renault prodal, než abychom byli nekonkurenceschopní

Majitel týmu Renault Gérard Lopez mohl letos ve formuli 1 vydělat, ale s pomalým vozem. Radši se rozhodl pro navýšení investic a boj o přední pozice.
Lopez: Radši bych Renault prodal, než abychom byli nekonkurenceschopní

Společnost Genii Gérarda Lopeze koupila majoritní podíl v Renaultu F1 před letošní sezónou od francouzské automobilky. Pak zjistila, že jsou vyhlídky před prvním závodem velmi špatné. "V posledním testu v Barceloně ztrácelo naše auto 2,1 nebo 2,2 sekundy, nepatřilo ani do čelní skupiny, ale spíš do druhé nebo třetí třetiny startovního pole," vzpomínal Lopez v rozhovoru pro Espn.

Renault se tak ocitl v situaci, kdy by bojoval s nejpomalejšími etablovanými týmy, což odmítl. Také proto, že se navenek stále tvářil jako tým automobilky a nechtěl jí dělat špatnou reklamu.

"Na týmu jsme mohli vydělat peníze tím, že bychom se zmenšili na velikost soukromé stáje, jako to udělal Peter Sauber, což je pro soukromou stáj asi ta jediná cesta," řekl Lopez. "Ale pro nás by to v podstatě znamenalo akceptovat auto, které by bylo pomalé a neslo jméno automobilky. Proto tady nejsme, to samé platí pro Renault. Radši bychom byli ve formuli 1 jen týden a tým prodali, než abychom akceptovali, že nebudeme konkurenceschopní."

Týmu tedy nezbylo, než razantně navýšit investice. Shodli se na tom představenstva Genii a Renaultu. "Za prvé jsme začali agresivně vyvíjet vůz 2010," vysvětloval Lopez. "Za druhé jsme investovali do týmu, místo toho, abychom lidi propouštěli. To znamenalo, že jsme překročili počet 500 zaměstnanců. A za třetí jsme téměř paralelně vyvíjeli auto pro rok 2011. Tyto tři věci dohromady znamenaly, že jsme se značně vzdálili rozpočtu soukromého týmu."

V polovině sezóny se pak objevily zprávy, že Renaultu docházejí peníze, a proto požádal Bernieho Ecclestona o předčasnou výplatu části podílu z prodeje televizních práv. Lopez přiznal, že to sice tým udělal, ale nešlo o žádnou krizi. Toto řešení mu údajně nabídl někdo jiný a vůbec ho původně nechtěl využít, protože peníze od nových sponzorů byly na cestě.

"V tomto sportu je pořád určitá závist a myslím, že někteří lidé možná chtěli, abychom na tom byli jinak," odhadl Lopez. "Jak jsem řekl, klidně jsme mohli rozhodnout, že snížíme počet zaměstnanců o 170 nebo 180 a na týmu a sponzorech bychom vydělali. Ale nezávodili bychom na pozicích, na kterých chceme."

Další článek: Kovalainen musí po otřesu mozku odpočívat, jeho přítelkyně má zlomeninu

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00