Logistika F1: Čech si vyzkoušel práci pro tým formule 1 [rozhovor]

Formule 1 není jen královnou motorsportu. Je to také obří logistická operace. Po Evropě vozí náklad desítky kamionů. Dopravují náhradní díly, zázemí pro tým ale také motorhome.

Týmy formule 1 vozí na všechny evropské závody vlastní motorhomy. V dějišti velké ceny vyrůstají už začátkem závodního týdne. Na přepravě motorhome týmu Williams pracoval i Čech Václav Janda, se kterým jsme udělali krátký rozhovor.

Jak jste se k práci pro Williams dostal a jak dlouho pro něj pracujete?

K práci jsem se dostal přes inzerát v říjnu 2017. Nepracoval jsem totiž přímo pro Williams, ale pro dopravní firmu Eddie Stobart, která poskytuje logistické služby více týmům F1 a ne jen stáji Williams.

A někoho v Anglii napadlo, že by bylo fajn nabídnout nějaká pracovní místa pro jejich pobočky. Takže pro Williams byli dva Češi, dva Bulhaři, dva Rumuni a sedm Angličanů jako motorhome crew a dalších 7 řidičů jako race team. Ti vozili vybavení garáže a monoposty. A pak ještě asi tak 15 dalších řidičů, kteří pracovali pro Mercedes a přímo pro FIA.

Williamsová: Ani s třikrát vyšším rozpočtem bychom letošní vůz nezlepšili

Williamsová: Ani s třikrát vyšším rozpočtem bychom letošní vůz nezlepšili

Co konkrétně váš kamion převáží, nebo je to pokaždé jiné?

Pokaždé to bylo stejné, každý jsme to tak měli. Motorhome jako takový se skládá z 10 PODů (POD je něco jako kontejner), které se na sebe skládají jako kostky LEGA. K tomu byly 2 SUPPORT návěsy s generátory elektrického proudu, roštem na který se to skládá, vybavením střešního Martini baru, lednicemi, vysokozdvižným vozíkem a zdvihací plošinou. Já jsem vozil POD6 a v něm ještě zábradlí na střešní terasu a PB lahve pro kuchyni.

Jezdíte s kamionem jen na grand prix / testy nebo i jinam?

Během roku kamiony jezdí normální práci jen s jinými návěsy. Všechny návěsy jsou totiž speciálně uzpůsobené. Co se týká sezonních testů, tak tam jsme samozřejmě zůstávali až do konce...vždyť přece tým potřebuje jíst :-) A co se týká předsezónních testů, tak nevím jak ostatní týmy, ale Williams má ještě jeden malý motorhome, se kterým byl v únoru ve Španělsku a pak ještě v červenci v Rakousku, protože pro Claire bylo důležitější mít dokonale a v klidu postavené zázemí na domácí britskou GP. 

Co děláte v dějišti grand prix během závodního víkendu?

Tak to byl ve Španělsku šok!!! Tam jsem dostal do ruky houbičku na nádobí, postavili mě ke dřezu a „tady budeš mejt nádobí“. Ale zpátky k tomu jak to bylo. Měli jsme směny 2 dny práce a 2 dny volno. Byli jsme v zázemí něco jako údržbáři a také jako úklidová četa, ale stálo to za to... 

Evropská část sezóny skončila. Mimo Evropu přepravují týmy vybavení letadly. Co děláte v tuto dobu? A co děláte mimo sezónu?

V tuto dobu jezdíme normální práci. Já jsem šel k firmě jen na tuhle práci a to se mi splnilo a všichni věděli, že po sezoně skončím úplně. Na mém „to do listu“ si mohu udělat fajfku a říct „splněno“.

Teď jsou na řadě další položky seznamu. Což mě přivádí na další: mít svůj kamion a být svým pánem. Chtěl bych se zeptat čtenářů, kteří mají co do činění s dopravou, zda by mi mohli dát nějakou nabídku dlouhodobé spolupráce. Kontakt je zanechán v redakci.

Podívejte se do motorhome Ferrari a McLarenu

Podívejte se do motorhome Ferrari a McLarenu

Jaká je vaše nejdelší, popřípadě nejtěžší cesta mezi dvěma evropskými závody?

Většinou to bylo něco kolem 700 km. Ale nejdelší trasa byla na první závod. Z Warringtonu v Anglii, kde je během roku motorhome uskladněn, to bylo do Barcelony něco kolem 1 800 km.

Já jsem to měl díky plynu do kuchyně složitější o to, že jsem se z Anglie plavil do belgického Zeebrugge. Problém byl v tom plynu. Rejdaři na lince z Doveru do Calais nepřeváží stlačený plyn. Avšak tahle nevýhoda se v mžiku změnila na velikou výhodu...jezdil jsem sám a nemusel jsem se nikomu podřizovat. Sice jsem byl všude poslední a „letěl jako šutr“, ale sám...

Která velká cena je z hlediska prostoru, manévrování a logistiky obecně nejobtížnější a proč právě Monako?

O Monaku se říká, že je tam vše obráceně a to samé platí i pro motorhome. Stavěli jsme ho tam odpředu dozadu. Bylo to dáno specifickým nedostatkem místa na nábřeží, kam se musely vměstnat i garáže.

Ale nešlo jen o Monako, každý okruh měl svá specifika. Například Spa má dva paddocky – horní a spodní. Do každého je jen jeden přístup, a aby se do spodního (a ještě v kopci) jedním úzkým prostorem během 24 hodin procpalo tam a zpět odhadem 60 kamionů, to byl také celkem oříšek.

Nebo Maďarsko, kde pršelo. 3 hodiny dolovat 5 návěsů z bahna abychom mohli sbalit, naložit a jet domů na dovolenou, to bylo taky mooc fajn :) Ale nejhorší jsou „back-to-back“ závody (závody s týdenním rozestupem). Moc lidí a techniky na jednom místě v jeden čas. A každý bojuje o místo...

Jste také fanouškem F1? Pokud ano, který závod máte nejraději?

Jasně, že jsem. Nejraději mám každý závod, který vyhraje McLaren. 

Foto: Václav Janda

Další článek: Špatná rozhodnutí? Devět z deseti jezdců by postupovalo stejně, říká Alonso

11:52 | Plány Alonsa pro rok 2020: Dakar a Indy, pro rok 2021: zpět v F1 nebo WEC (hypercary). Martin Brundle spekuluje, že by se Alonso mohl do F1 vrátit s Renaultem.
6. prosince | Český esports závodník Martin Štefanko, který byl členem Haasu v F1 eSports, oznámil ukončení kariéry.
5. prosince | Britský premiér Boris Johnson v rámci předvolební kampaně navštívil továrnu Red Bullu. Vyzkoušel si výměnu pneumatik. Jak dlouho mu to trvalo, neuvedl. Red Bull to letos zvládl za 1,82 s. odkaz
4. prosince | S Toro Rosso jezdil v testech Sean Gelael. Jeho týmovým kolegou ve F2 bude nově Dan Ticktum, kterého se Red Bull před časem zbavil.