Letošní formule budou na konci roku o 4 sekundy rychlejší

Adrian Newey se částečně stahuje z formule 1, protože nová pravidla už neposkytují příležitost pro nové myšlenky a inovace. To však neznamená, že současné monoposty v průběhu sezóny nezrychlují.
Letošní formule budou na konci roku o 4 sekundy rychlejší

Letošní vozy zrychlují. Na konci sezóny by přední týmy mohly být až o 4 sekundy rychlejší než na jejím začátku, což je mnohem větší progres než v uplynulých sezónách.

S tímto faktem se musí mimo jiné vyrovnávat Pirelli, jak nedávno potvrdil Paul Hembery. 

Technický expert Mark Gillan říká pro web Jamese Allena, že v minulých sezónách týmy v průběhu sezóny našly až 30 bodů přítlaku. To je zhruba jedna sekunda na kolo. To se samozřejmě týká jen aerodynamiky, další desetinky přidal vývoj ostatních částí ale také lepší pochopení vozu.

Letos by podle Gillana mohly týmy najít až 60 bodů a to navzdory úpravám technických pravidel a stále menšího času v aerodynamickém tunelu. 

Zatímco v nedávné době bylo bitevním polem foukání z výfuků na difuzor, letos něco podobného možné není. Týmy se tak snaží zapracovat zejména na zadních částech vozu. Potřebná stabilita zadní části se pak projeví v čase na kolo. To má i osobní důsledky, v průběhu sezóny uvidíme stále zlepšujícího se Sebastiana Vettela, jehož styl jízdy je závislý právě na stabilitě zadní části vozu.

Kromě toho se týmy snaží zapracovat také na karosérii, což má vliv na zadní křídlo a také na přivádění vzduchu k podlaze, která generuje většinu přítlaku.

Na začátku sezóny musely jít týmy v oblasti karosérie velmi konzervativní cestou z důvodu chlazení. Posupně se ale osmělují, ačkoliv někdy jen pomalu. Ferrari například tyto díly v poslední době testuje jen v trénincích. Jakmile je nasadí do závodu, uvidíme výrazný posun vpřed. 

Kromě aerodynamiky poskytují prostor pro vývoj také pohonné jednotky. Své umění mohou předvést zejména dodavatelé paliva: Petronas (Mercedes), Shell (Ferrari) a Total (Renault). Posledně jmenovaný přivezl novou směs právě do Rakouska. Údajně to může přinést bonus v podobě 10 koní.

Massa: U Ferrari vloni nefungovala žádná vylepšení

Massa: U Ferrari vloni nefungovala žádná vylepšení

Podle Gillana je stále důležitější přesná korelace dat mezi tunelem a tratí. Díky tomu je dnes vpředu Williams, jehož většina dílů funguje, jak nedávno potvrdil i Massa. Naopak Ferrari a McLaren si v tomto ohledu tak dobře nevedou. 

Diskuze (3) Další článek: Fotogalerie: Pátek na zamračeném Red Bull Ringu
21. března | Juan Manuel Correa se stal novým vývojovým jezdcem Alfy Romeo. Není to překvapení, Correa závodí za český juniorský tým Sauberu ve F2.
21. března | Pneumatiky pro Monako: C5, C4, C3... tedy nejměkčí a stejné jako pro Kanadu.
21. března | Ayrton Senna by dnes oslavil 59. narozeniny.
20. března | V Hanoji začala stavba okruhu. První závod se má jet ve Vietnamu už za rok.

GP Bahrajnu 2019

Pátek 29. března 2019
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 30. března 2019
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 31. března 2019
Závod 17.10