Letos s minimem příprav

"V roce 2006 bylo při testech odjeto přes 411 tisíc kilometrů, letos jen 60 tisíc."
Letos s minimem příprav

Pokud lze testování F1 považovat za trénink, jak to nazývá prezident Ferrari Luca di Montezemolo, pak je formule 1 pěkně líná!

Objem testovacích jízd od roku 1999 brutálně poklesl. Za účelem snižování nákladů, jejichž výše před třemi lety dovedla formuli 1 málem k existenčnímu kolapsu, bylo testování během sezony až do konce kalendářního roku zakázáno.

Však považte sami: v letech 2004 a 2005 se konalo 92 testů! Vloni jen 6 a letos 4. A to pouze na třech okruzích a jen v jedné zemi: na španělských tratích ve Valencii, Jerezu a Barceloně. V roce 2005 se testovalo na 25 různých okruzích.

V tom roce se testovalo po neuvěřitelných 255 dní! (Pokud různé týmy testovaly ve stejných dnech na různých tratích, je to počítáno dvakrát.)  V roce 2006 bylo při testech odjeto přes 411 tisíc kilometrů, letos jen 60 tisíc.

Že tím přišli o práci někteří jezdci, je nasnadě. V roce 1999 jich do kokpitu F1 při testech usedlo 36. O tři více než letos. Ale v letech 2002 až 2009 práci v každém roce našlo 48, 51, 60, 65, 61, 48, 50, 57 pilotů. Téměř dvakrát tolik.

Luca di Montezemolo tvrdí, že neumožnit týmům F1 testovat je jako nedat fotbalovému týmu možnost trénovat během sezony. Ale to není pravda. Testy F1 nejsou nic jiného, než část vývojového cyklu. Je to honička za neustále lepšími výkony, ukončená zrozením nového modelu (resp. nového ročníku). Rozdíl je pouze ten, že v určité části této snahy se začnou konat velké ceny.

Je to nefér vůči týmům, když všechny dostanou místo 255 dní přípravy nanečisto jen sedmnáct? Tak si mohou připadat pouze ty týmy, které zrovna potřebují dohnat ztrátu a mají (měly) obrovské testovací kapacity. Jako například Ferrari. Týmům jako Hispania Racing to asi nefér nepřijde.

V nižších kategoriích, jako je formule GP2, je objem testovacích aktivit striktně omezen a kontrolován a nevypadá to, že by závody postrádaly na atraktivitě nebo že by snad držitel titulu si jeho zisk nezasloužil.

Omezení testů není faktorem, který by vytvářel nefér podmínky. Jen na týmy klade vyšší nároky z hlediska kvality přípravy. My, fanoušci, nevidíme rozdíl, zdali se testuje 255 dní v roce, anebo jen dnů sedmnáct. A bude-li soutěž ekonomicky zdravější, takže se do ní vejde více týmů s lepším potenciálem získávat body nebo vítězství, tím lépe pro nás.

Další článek: Alonso: Jsme připravení, jsme ve formě

18:31 | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.
18:30 | Potvrzeno... Turecko už není na britském červeném seznamu. Závod v Istanbulu se tak může konat...
17. září | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)
16. září | Kvjat v Magny-Cours testoval s Alpine pneumatiky pro příští rok (do mokra a přechodných podmínek). Včera odjel 91 kol, dnes byl test zrušen pro technické problémy.