Lékaři žádají prošetření údajné podprahové cigaretové reklamy u Ferrari

Na vozech a týmovém oblečení Ferrari sice nefiguruje nápis sponzora Marlboro, ale logo ve formě čárového kódu, které podle lékařů cigaretového výrobce silně evokuje. To by mohlo být v rozporu s legislativou.

Ferrari je jediný tým formule 1, který má ve svém názvu tabákového výrobce, oficiální označení zní Scuderia Ferrari Marlboro. Italové mají s výrobcem Philip Morris sponzorskou smlouvu až do roku 2011, i když propagovat jeho výrobky přímou nemůžou. Do Maranella má za to ročně putovat 100 miliónů dolarů, ale Ferrari tvrdí, že je to méně.

Jelikož v Evropské unii platí od roku 2005 zákaz tabákové reklamy, propaguje Ferrari značku Marlboro nepřímo, prostřednictvím čárového kódu. A ten podle předních lékařů představuje tak jednoznačnou vazbu na tabákový výrobek, že by se mohlo jednat o podprahovou reklamu. Žádají proto britskou a španělskou vládu, aby situaci prošetřily.

Výzvu včera ohlásil mluvčí evropského komisaře pro zdraví. Tezi, že by přístup Marlbora a Ferrari mohl odporovat evropské legislativě, podpořili i marketingoví odborníci. "Čárový kód vypadá jako spodní polovina krabičky cigaret Marlboro," řekl John Britton z Královské lékařské společnosti pro Times. "Když jsem to viděl, byl jsem ohromen. Je to na hraně. Když se podíváte, jak se ten čárový kód za poslední čtyři roky vyvíjel, vypadá to jako plíživá propagace značky."

K prošetření se v této kauze přihlásil také bývalý britský ministr zdravotnictví Frank Dobson. Jednoznačný názor má ředitel Centra pro výzkum tabáku Gerard Hastings: "Myslím, že je to reklama. Proč čárový kód? Jaké je jejich vysvětlení?"

Že by čárový kód měl něco společného s Marlborem, ale samotný tým odmítá. "Čárový kód je součástí zbarvení auta, není to součást podprahové reklamní kampaně," řekl mluvčí Ferrari.

Jakékoliv porušení zákonů pochopitelně odmítá také Philip Morris. "Věříme, že náš vztah s Ferrari neodporuje britskému zákonu o tabákové reklamě z roku 2002. Během britské Grand Prix formule 1 není na žádném voze, týmovém oblečení, vybavení nebo trati žádná tabáková reklama. To samé platí pro všechny ostatní závody formule 1 ve světě."

Doporučujeme

Články odjinud