Ve Spa došlo letos ke spektakulární nehodě, o které se v dalších dnech hodně diskutovalo. Poprvé totiž byla svatozář v ostré akci. Pomohla skutečně Leclercovi? FIA už má výsledky vyšetřování.
Do nehody bylo zapojeno několik vozů. McLaren Fernanda Alonsa prolétl nad hlavou Charlese Leclerca. Na jeho svatozáři byl patrný otisk pneumatik z Alonsova vozu. To samo o sobě nemuselo nic znamenat. Bez svatozáře mohl Alonsův vůz prolétnout neškodně nad vozem Sauberu.
FIA provedla vyšetřování. Využila různých záběrů a dat. K výsledkům se dostal britský Autosport.
Podle správy zůstala svatozář strukturálně neporušená. Náraz měl sílu 58 tisíc Newtonů.
Federace měla k dispozici také záběry z vysokorychlostní kamery v kokpitu, která slouží právě k dokumentaci nehod. Podle záběrů zasáhly Leclerca jen drobné karbonové úlomky z Alonsova vozu.
Kolo ne, přední křídlo možná ano
Vyšetřování ukázalo, že trajektorie Alonsova vozu byla taková, že bez svatozáře by kola Alonsova vozu Leclerca nezasáhla. Současně se však ukázalo, že bočnice předního křídla Alonsova vozu mířila přímo na hledí Leclercovy helmy.
Šéf FIA pro bezpečnost Adam Baker řekl, že je obtížné přesně stanovit závažnost případného kontaktu.
Analýza ukazuje, že relativní rychlost mezi oběma vozy byla přibližně 30 km/h, s odhadovaným úhlem nárazu 90 stupňů.
Síla nárazu byla uvedených 58 kN, což je 46 % toho, co FIA požaduje, pokud jde o připevnění svatozáře k šasi (zatížení 125 kN).
Foto: Getty Images / Mark Thompson