Možná se to nezdá, ale Charles Leclerc a Carlos Sainz jsou týmovými kolegy už tři roky. Jak si během této doby vedli a kdo je na tom statisticky lépe?
Oběma jezdcům Ferrari končí letos smlouvy. Před pár týdny se v italských médiích objevily spekulace, že Leclerc už podepsal, ale zatím nebylo nic potvrzeno. Očekává se (a opak by byl překvapením), že oba jezdci zůstanou také v příštím roce. Podle některých spekulací ale Ferrari nabídne Sainzovi kratší smlouvu.
Leclerc a Sainz mají za sebou už tři společné roky a celkem 66 závodních víkendů.
U Ferrari se na začátku roku 2021 sešli v trochu odlišných situacích. Leclec už měl za sebou dvě sezóny u Ferrari, takže byl dobře „zabydlený“. Sainz měl zase více zkušeností – před příchodem k Ferrari jezdil za tři týmy (Toro Rosso, Renault, McLaren).
Zatímco pro Leclerca byla Velká cena Bahrajnu v roce 2021 (první společný závod) 60. závodem ve F1, pro Sainze šlo o 119. víkend.
Základní statistiky (2021-2023)
Statstika |
Leclerc |
Sainz |
Body |
673 |
610,5 |
Vítězství |
3 |
2 |
Pole position |
16 |
5 |
Starty z první řady |
22 |
11 |
Podia |
18 |
16 |
Kola ve vedení |
412 |
161 |
Závody na bodech |
53 |
54 |
Z hlediska bodů porazil Leclerc Sainze ve dvou ze tří společných sezón. V roce 2021 získal více bodů Sainz (50,9 % bodů týmu). V dalších dvou sezónách získal více bodů Leclerc. V roce 2022 to bylo 55,6 % bodů týmu a v roce 2023 to bylo 50,7 % bodů Ferrari.
Kvalifikace
Leclercovi se daří více v kvalifikacích. Patrné je to už při pohledu na základní statistiku. Monačan získal 16 pole positions, Sainz pouze 5. Leclerc má pak dvojnásobný počet startů z první řady.
Pokud jde o postup do Q3, jsou na tom oba jezdci podobně. Leclerc se do Q3 dostal 59krát, Sainz měl o tři účasti méně.
Průměrná startovní pozice Leclerca je 5,23, u Sainze to bylo 6,0.
Pokud jde o kvalifikační souboje, Leclerc porazil Sainze v poměru 43:23. Jinými slovy Leclerc uspěl v 65 % kvalifikací. Nejméně to bylo v roce 2021 – 59 %. V dalších dvou sezónách 68 %.
Leclerc dokázal v kvalifikačních soubojích porazit všechny své týmové kolegy. U Ericssona to bylo 77 % kvalifikací a u Vettela 65,8 %, takže podobné jako u Sainze.
Sainz dokázal mít kladnou bilanci jen se dvěma ze šesti týmových kolegů – s Kvjatem a Gaslym (s ním ale odjel jen dvě grand prix).
Závody
Pokud už Leclerc dojel do cíle, jeho průměrná pozice v cíli byla 4,96. V případě Sainze to bylo 5,39.
Na pódiu se oba potkali společně zatím jen čtyřikrát – v roce 2022 v Bahrajnu, Saúdské Arábii, Miami a v Singapuru. Společně také získali jen jeden double (v Bahrajnu 2022).
Statistika |
Leclerc |
Sainz |
DNF |
7 |
8 |
DNS |
2 |
1 |
DSQ |
1 |
0 |
Celkem |
10 |
9 |
Leclerc celkem třikrát nedokončil závod čistě kvůli technice. Ve velkých cenách Ázerbájdžánu 2022, Španělska 2022 a Bahrajnu 2023 ho zradila pohonná jednotka.
Sainze v závodě zradila technika také jen třikrát . V Rakousku 2022 šlo o problém s motorem, v Ázerbájdžánu 2022 o hydrauliku a v Abú Dhabí 2023 o pohonnou jednotku
V grafu výše vidíte, kolikrát dojel jezdec na jednotlivých pozicích. Leclerc dokončil závod nejvícekrát na 4. místě (13krát). Sainz pak dojel nejvícekrát na třetím a šestém místě (10krát).