Le Mans začalo! V úvodních testech byla nejrychlejší Toyota | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Le Mans začalo! V úvodních testech byla nejrychlejší Toyota

Nejslavnější vytrvalostní závod světa je zpět. Program 24 hodin Le Mans odstartoval v neděli tradičními oficiálními testy na trati La Sarthe. Ta tak po roce znovu ožila provozem hypervozů, prototypů LMP 2 a vozů GT3. Na úvod celého závodního týdne, který vyvrcholí samotnou víkendovou čtyřiadvacetihodinovkou, byla nejrychlejší Toyota.

Byl to první test nejenom závodní techniky, ale i nového nastavení Balance of Performance. Výkonnostní balanční systém je pro Le Mans určován na základě dat a simulací, nevychází tedy přímo z předchozích podniků sezony vytrvalostního mistrovství světa WEC.

Na základně nového „BoP“ je nejtěžším vozem pro Le Mans Toyota, jejíž hypervozy GR010 Hybrid váží 1053 kg. K tomu disponují výkonem 520 kW a po dosažení rychlosti 250 km/h ztrácejí 1.3 % výkonu (power gain). Druhé nejtěžší je v Le Mans Ferrari, které s vozy 499P útočí na třetí triumf v řadě. Rudé vozy mají na La Sarthe hmotnost 1042 kg, výkon mají na úrovni 515 kW a při dosažení rychlosti 250 km/h přicházejí o 2.9 % výkonu. Mezi osmi značkami startujícími v nejvyšší třídě LMH je naopak nejlehčí Aston Martin Valkyrie s hmotností 1030 kg. Britský speciál s dvanáctiválcem pod kapotou má pro Le Mans výkon 520 kW a při dosažení rychlosti 250 km/h ztrácí pouze 0.8 % výkonu. Pro lepší přehled můžete kompletní tabulku BoP pro Le Mans nalézt zde.

Samotná testovací neděle byla pro jezdce a týmy jako obvykle v Le Mans velmi důležitá. Okruh La Sarthe totiž ze značné části vede po běžných silnicích, testování v jiných termínech během roku zde tudíž není možné. Závodní posádky měly během dne k dispozici dopolední a odpolední testovací session a ty nejrychlejší časy byly zajížděny v odpolední tříhodinovce.

Nejrychlejším pilotem testů před 93. ročníkem 24 hodin Le Mans byl nakonec Brendon Hartley. Novozélanďan dostal do čela Toyotu GR010 Hybrid #8 s nejlepším časem 3:26.246 a o více než půl sekundy porazil druhého Jamese Calada ve Ferrari 499P #51. Robert Kubica byl v testech třetí nejrychlejší za volantem žlutého Ferrari #83 týmu AF Corse. Polákova ztráta na Hartleyho činila 0.656 sekundy.

Velmi dobré tempo po závodech v Imole a ve Spa opět ukázal Alpine. Francouzský tým obsadil v obou zmíněných šestihodinovkách s vozem #36 třetí místo a týden v Le Mans otevřel čtvrtým nejlepším časem testů v hodnotě 3:27.313. O ten se právě s vozem #36 postaral Mick Schumacher. Za Schumacherem a jeho Alpinem skončilo nejlepší Porsche (#6). V Le Mans letos debutují hypervozy Aston Martin Valkyrie, které stále fungují převážně v testovacím režimu. Nejrychlejším časem nových britských vozů v testech bylo kolo v hodnotě 3:29.249 (vůz #007).

Ve třídě LMP 2 byl nejrychlejší Pietro Fittipaldi s prototypem Oreca 07 #22 týmu United Autosports. Brazilcův nejlepší čas měl hodnotu 3:35.770. Kategorii pro vozy GT3 v testech ovládl zkušený Argentinec Jose Maria Lopez s Lexusem RC F LMGT3 #87 týmu Akkodis ASP s časem 3:55.276.

Kompletní výsledky testů naleznete zde.

Testovací neděle se v Le Mans neobešla bez incidentů. Během první session havaroval Luca Ghiotto s prototypem Oreca 07 Gibson #34 týmu Inter Europol Competition a to v nepříjemných zatáčkách Porsche. Pro množství úlomků na trati byl po dobu navazujících 50 minut na okruhu safety car. Ve třídě LMP 2 měla problémy také Oreca 07 #45, u které museli mechanici týmu Algarve Pro Racing provést výměnu motoru.

Ve druhé testovací session byly třikrát vyvěšeny červené vlajky. Poprvé kvůli BMW #20, se kterým musel Sheldon van der Linde zastavit na výjezdu ze sekce zatáček Porsche. Podruhé byla session zastavena 38 minut před jejím plánovaným koncem, kdy Giorgio Roda havaroval s Orecou #38 v nájezdu do Indianapolis. Potřetí bylo testování zastaveno ve chvíli, kdy Brenton Grove vyjel se svým Mercedesem týmu Iron Lynx mimo trať v zatáčkách Porsche.

Oficiální program 24 hodin Le Mans odstartuje ve středu úvodním tříhodinovým volným tréninkem od 14:00. Každou session na trati nabídne jako obvykle živě Eurosport s komentářem Jiřího Šlégla, Zdeňka Míky a Martina Straky. Kompletnímu programu Le Mans týdne budeme věnovat samostatný článek.

Doporučujeme

Články odjinud