Le Mans 2019: Vše, co potřebujete vědět o 87. ročníku slavného závodu | Foto: WEC

Foto: WEC

Le Mans 2019: Vše, co potřebujete vědět o 87. ročníku slavného závodu

24 hodin Le Mans 2019 je již téměř tady. 87. ročník slavného závodu odstartuje tuto sobotu v 15:00 a vítězové projedou pod šachovnicovou vlajkou přesně o jeden den později. Dění na okruhu La Sarthe však začíná již dnes, a to úvodním čtyřhodinovým volným tréninkem a následně první částí kvalifikace.

Již před startem letošního ročníku slavné vytrvalostní bitvy lze napsat, že Le Mans 2019 bude rekordní. Na start se totiž postaví celkem 62 vozů, což je nejvíce v historii závodu. Rozšíření startovní listiny umožnila přístavba dvou garáží na začátek boxové uličky, které vyplnily mezeru mezi budovou s VIP prostory a tribunou nad pitlane, která ve svých útrobách schovává permanentní zázemí okruhu.

Dvě nově vzniklá místa zaplnila americká stáj Zaka Browna United Autosports, která startuje se dvěma prototypy Ligier JS P217 Gibson ve třídě LMP 2. Promotér Le Mans a WEC, kterým je organizace ACO, se rozhodl pro rozšíření startovní listiny kvůli zájmu týmů, který každoročně přesahoval maximální možný počet startujících. I proto se pro blížící se rekonstrukci boxové uličky a paddocku počítá se zvýšením počtu permanentních garáží ze 60 na 65.

Díky tomu by se mělo od roku 2023 na téměř čtrnáctikilometrovém okruhu La Sarthe pravidelně prohánět více než 60 vozů, které budou dosahovat na maximální rychlost na předlouhé rovince Hunaudieres. Na té v roce 1988 dosáhl Roger Dorchy s prototypem WM P87 Peugeot na neuvěřitelnou rychlost 407 km/h. Šestikilometrový rovný úsek, který vede po běžné komunikaci, byl sice před ročníkem 1990 z bezpečnostních důvodů rozdělen dvěma šikanami, i tak zde však během letošních testů naměřili Stoffelu Vandoornovi maximální rychlost 350.1 km/h. Podle některých hlasů z paddocku v Le Mans by přitom mohly prototypy ruského týmu SMP Racing, za který Vandoorne startuje, v kvalifikaci pokořit i hranici 360 km/h…

Datum Čas Relace Program
Středa 12. června 16:00-20:00 Trénink Eurosport 1 (od 16:45)
Středa 12. června 22:00-00:00 Kvalifikace Eurosport 1
Čtvrtek 13. června 19:00-21:00 Kvalifikace Eurosport 1
Čtvrtek 13. června 22:00-00:00 Kvalifikace Eurosport 1
Sobota 15. června 09:00-09:45 Warm-up Eurosport 1
Sobota 15. června 15:00 Start závodu Eurosport 1

LMP 1 – 8 vozů

Situace v LMP 1 je jasná. Stejně jako v průběhu celé „supersezóny“ FIA WEC 2018/2019 tak i v Le Mans bude největším favoritem na vítězství tovární tým Toyota se dvěma prototypy TS050 Hybrid. Japonskou stáj bude kromě boje o obhajobu loňského triumfu také čekat interní souboj obou posádek o titul mistrů světa.

Do Le Mans v mnohem výhodnější pozici přijíždějí Fernando Alonso, Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi z Toyoty #8, kteří mají před svými týmovými kolegy ze sesterské „sedmičky“ náskok 31 bodů. Posádce vozu #8 tak pro vítězství v mistrovství světa stačí dojet na sedmém místě, a to i v případě, že by Jose Maria Lopez, Kamuj Kobajaši a Mike Conway s Toyotou #7 vyhráli kvalifikaci i závod.

Toyota je sice favoritem, Le Mans ale trvá 24 hodin a stát se může vskutku cokoliv. Japonské vozy několikrát vypadaly dominantně ještě v éře Audi a Porsche v LMP 1, poté ale závod ztratily kvůli technickým potížím a preciznosti svých německých soupeřů. Soukromé týmy v LMP 1 tak potřebují čistý a bezchybný závod a budou Toyotám dýchat na záda.

Že se spolehlivost vyplácí ukázala již květnová bláznivá šestihodinovka ve Spa, kterou ovlivnilo i husté sněžení. Toyota #8 sice zvítězila, druhé a třetí místo však kvůli technickým potížím Toyoty #7 obsadily soukromé týmy Rebellion Racing a SMP Racing. Právě od ruských medvědů se očekává, že budou v Le Mans druhým nejsilnějším týmem s největšími šancemi na pořádné potrápení Toyot.

SMP Racing do Le Mans přivezl přepracovanou aerodynamickou konfiguraci pro nízký přítlak, se kterou prototypy BR Engineering BR1-AER dosahují suverénně nejvyšších maximálních rychlostí na dlouhé rovince Hunaudieres. Vozy ruského týmu by prý podle zdrojů z Le Mans mohly v kvalifikaci pokořit i hranici 360 km/h a podle pilota Toyoty Mika Conwaye by se jeden z vozů ruské stáje mohl dostat i do první řady na startu. Ve prospěch SMP Racing hraje i kvalitní složení jezdeckých posádek, ve kterých najdeme Sergeje Sirotkina, Vitalije Petrova nebo nováčka Stoffela Vandoorna, který při své první účasti v Le Mans určitě nezůstane pozadu.

O stupně vítězů bude proti Toyotám a vozům SMP Racing bojovat i zavedená švýcarská stáj Rebellion Racing, která během nedělních technických přejímek v centru Le Mans zaujala novým divokým zbarvením svých prototypů Rebellion R13 Gibson.

Speciální barevný design svého prototypu si pro Le Mans připravil i americký tým DragonSpeed, který se víkendovou čtyřiadvacetihodinovkou rozloučí se třídou LMP 1. Americká stáj, která působí také v IndyCar nebo v evropské Le Mans Series, ozdobila svůj vůz BR Engineering BR1 Gibson ikonickými barvami Gulf, které připomínají celou řadu slavných vítězných vozů z historie Le Mans.

Lehce upravené barvy si pro Le Mans připravil i rakouský tým ByKolles na svém prototypu CLM P1/01 Gibson.

Třídu LMP 1 kromě boje o celkové vítězství čeká také klíčové rozhodnutí o budoucnosti královské kategorie sportovních vozů. Na páteční tiskové konferenci v Le Mans by měla být představena nová pravidla, která budou platná od sezóny 2020/2021. Spolu s představením nových pravidel se očekává potvrzení Toyoty o prodloužení svého továrního programu a s oznámením o návratu do LMP 1 by měl přijít Aston Martin. Zájem projevují též značky McLaren, Ford, Ferrari nebo Porsche.

LMP 2 – 20 vozů

Nejzastoupenější kategorií bude v Le Mans opět třída LMP 2, ve které startují vozy Oreca 07 Gibson, Ligier JS P217 Gibson a Dallara P217 Gibson. Jediným nezastoupeným šasi v LMP 2 je Riley-Multimatic Mk. 30, které v současnosti na globální scéně nevyužívá žádný tým.

Mezi dvacítkou prototypů v LMP 2 najedeme sedmičku vozů, která se účastní kompletního šampionátu WEC. Právě mezi těmito sedmi můžeme hledat největší favority pro vítězství v Le Mans. Obhajovat loňský triumf bude na trati La Sarthe tým Signatech Alpine, jehož jezdci Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet a Andre Negrao navíc vedou světový šampionát ve své třídě, a to o pouhé 4 body před Ho-Pin Tungem, Gabrielem Aubrym a Stephanem Richelmim z týmu Jackie Chan DC Racing.

Kromě stájí Alpine a Jackie Chan DC Racing bude v Le Mans určitě též bojovat o vítězství ruský tým G-Driver Racing závodícího šéfa Romana Rusinova. Během roku se ruská stáj účastní závodů evropské Le Mans Series s prototypem Aurus 01 Gibson. Názvem se nenechte zmást, ve skutečnosti se totiž jedná o Orecu 07, která byla ze sponzorských důvodů přejmenována na Aurus. Moskevská automobilka, která se stala sponzorem týmu G-Drive, se proslavila stavbou nové prezidentské limuzíny pro Vladimira Putina.

Ve třídě LMP 2 nalezneme také „slovanskou“ stopu v podobně polského týmu Inter Europol Competition a slovenské stáje ARC Bratislava. Oba tyto týmy se do Le Mans kvalifikovaly na základě výsledků ze zimní asijské Le Mans Series.

LMGTE-PRO – 17 vozů

Třída LMGTE – PRO, která má ve WEC podobně jako LMP 1 status mistrovství světa, nabídne kolosální bitvu šesti velkých značek Ferrari, Ford, Aston Martin, Porsche, BMW a Corvette.

Jako favorit a už jistý mistr světa nastoupí do letošního Le Mans tovární tým Porsche, který na oslavu zisku poháru konstruktérů ozdobil dva ze svých vozů 911 RSR zlatými barvami. Druhá dvě Porsche, která do Le Mans přijíždějí ze zámořského šampionátu IMSA WSC, pojedou v barvách slavného týmu Brumos Racing. Tyto barvy zvolilo Porsche pro své letošní působení na zámořské scéně zastřešené organizací IMSA, která v roce 2019 oslavuje padesátileté výročí vzniku.

Zisk titulů mistrů světa mezi jezdci mají před Le Mans na dosah Michael Christensen a Kevin Estre, kteří s vozem Porsche 911 RSR v této sezóně WEC skončili na stupních vítězů ve všech závodech s výjimkou Sebringu, kde dojeli pátí.

Speciální barvy si pro Le Mans 2019 připravil i tovární Ford, který zde letos jako tovární tým startuje naposledy. Barvy jednotlivých vozů GT odkazují na slavnou minulost americké značky na trati La Sarthe.

LMGTE-AM – 17 vozů

Sedmnáctka závodních speciálů specifikace GTE se sešla i ve třídě LMGTE – AM, díky čemuž pojede letošní Le Mans celkem 34 „gétéček“.

Na tradici slavných „artcars“ z Le Mans navazuje v této kategorii německý tým a průběžný lídr LMGTE – AM ve WEC Project 1, jehož Porsche svým obrazem ozdobil malíř Richard Phillips. Právě jezdce týmu Project 1 Jörga Bergmeistera, Patricka Lindseyho a Egidia Perfettiho můžeme řadit k favoritům této třídy. Project 1 v sezóně 2018/2019 ve WEC debutuje a díky kvalitním výsledkům bude tato stáj v LMGTE – AM působit i v příští sezóně 2019/2020, a to dokonce ve dvojnásobném zastoupení.

Za pozornost bude v LMGTE – AM stát také Ford GT #85 týmu Keating Motorsports. Závodící šéf této stáje Ben Keating je v USA dealerem vozů Ford a v Le Mans je zároveň prvním soukromníkem, který do závodu nasadí Ford GT. Ten bude navíc na trati nepřehlédnutelný díky historickým barvám Wynn’s.

Foto: Toyota Motorsport GmbH

Doporučujeme

Články odjinud