Po nehodě Pierra Levegha zahynulo 80 diváků, dalších 120 bylo zraněno.
Letošní Le Mans je nejen 83. ročníkem nejslavnějšího vytrvalostního závodu na planetě, ale také 60. výročím nejtragičtější havárie v historii motoristického sportu.
Psal se 11. červen roku 1955. Mercedes-Benz do Le Mans přivezl svůj nový model 300 SLR, aby bojoval se silnou konkurencí, kterou tvořily Jaguar, Porsche, Ferrari, Aston Martin a Maserati.
Závodní vozy v této době neměly pásy. Závodníci argumentovali tím, že je lepší z vozu vyletět, než být uvězněn v hořícím šrotu.
Ve voze s číslem 20 startoval Francouz Pierre Levegh, jenž byl v tomto roce angažován do role továrního jezdce Mercedesu. Levegh již o tři roky dříve v Le Mans prokázal svou houževnatost, když se pokusil celý závod odjet sám. Nebyl daleko od vítězství, únava si však po 23 hodinách vyžádala chybné zařazení a následně prasklou spojovací tyč.
Levegh se v závodě roku 1955 na konci 35. kola nacházel za Mikem Hawthornem v nejrychlejším z Jaguarů D-Type. Hawthorn si na poslední chvíli všiml povelu k zastavení pro palivo. Namísto absolvování dalšího okruhu se však Brit rozhodl prudce zabrzdit a odbočit ke svým mechanikům.
Jaguar D-Type Mika Hawthorna měl mnohem účinnější kotoučové brzdy, Mercedes 300 SLR pouze bubnové.
Za ním jedoucí Lance Macklin skočil na brzdy svého Austinu-Healey 100, načež zablokoval kola a strhl řízení napříč tratí. Těsně jej však následoval Levegh, kterého navíc o kolo předjížděl týmový kolega Juan Manuel Fangio.
Levegh zezadu narazil do Macklinova vozu a vylétl do vzduchu. Následně trefil přírodní val oddělující od tratě diváky. Leveghův mercedes se roztříšil a jeho komponenty vletěly mezi diváky. Kapota, přední náprava, těžký blok motoru a celá řada dalších dílů usmrtila na 80 fanoušků. Více než stovka dalších byla zraněna.
Sám Levegh, nemaje bezpečnostní pás, vyletěl ze svého vozu a zemřel po dopadu na zem. Macklin z nehody vyvázl s vážnými zraněními.
Fangio se nehodě vyhnul jen těsně. Macklinův zničený vůz se odrazil od boxové zdi a doputoval mimo trať, kde zabil dalšího diváka.
Ani přes vážnost nehody nebyl závod zastaven. Jedním z důvodů byla snaha udržet diváky na okruhu, namísto toho, aby jej začali masově opouštět a blokovali tak cestu zasahujícím záchranným vozům.
Závod později vyhrál Mike Hawthorn. Tragické události však měly za následek zákaz motorsportu ve Francii, Španělsku, Švýcarsku, Německu a dalších zemích do té doby, než bude zvýšena bezpečnost závodních okruhů. Ve Švýcarsku zákaz motoristického sportu platí dodnes.