Le Mans 1955: Nejhorší havárie v dějinách motorsportu

Po nehodě Pierra Levegha zahynulo 80 diváků, dalších 120 bylo zraněno.
Le Mans 1955: Nejhorší havárie v dějinách motorsportu

Letošní Le Mans je nejen 83. ročníkem nejslavnějšího vytrvalostního závodu na planetě, ale také 60. výročím nejtragičtější havárie v historii motoristického sportu.

Psal se 11. červen roku 1955. Mercedes-Benz do Le Mans přivezl svůj nový model 300 SLR, aby bojoval se silnou konkurencí, kterou tvořily Jaguar, Porsche, Ferrari, Aston Martin a Maserati.

 

Závodní vozy v této době neměly pásy. Závodníci argumentovali tím, že je lepší z vozu vyletět, než být uvězněn v hořícím šrotu.

 

Ve voze s číslem 20 startoval Francouz Pierre Levegh, jenž byl v tomto roce angažován do role továrního jezdce Mercedesu. Levegh již o tři roky dříve v Le Mans prokázal svou houževnatost, když se pokusil celý závod odjet sám. Nebyl daleko od vítězství, únava si však po 23 hodinách vyžádala chybné zařazení a následně prasklou spojovací tyč.

Levegh se v závodě roku 1955 na konci 35. kola nacházel za Mikem Hawthornem v nejrychlejším z Jaguarů D-Type. Hawthorn si na poslední chvíli všiml povelu k zastavení pro palivo. Namísto absolvování dalšího okruhu se však Brit rozhodl prudce zabrzdit a odbočit ke svým mechanikům.

 

Jaguar D-Type Mika Hawthorna měl mnohem účinnější kotoučové brzdy, Mercedes 300 SLR pouze bubnové.

 

Za ním jedoucí Lance Macklin skočil na brzdy svého Austinu-Healey 100, načež zablokoval kola a strhl řízení napříč tratí. Těsně jej však následoval Levegh, kterého navíc o kolo předjížděl týmový kolega Juan Manuel Fangio.

Levegh zezadu narazil do Macklinova vozu a vylétl do vzduchu. Následně trefil přírodní val oddělující od tratě diváky. Leveghův mercedes se roztříšil a jeho komponenty vletěly mezi diváky. Kapota, přední náprava, těžký blok motoru a celá řada dalších dílů usmrtila na 80 fanoušků. Více než stovka dalších byla zraněna.

Sám Levegh, nemaje bezpečnostní pás, vyletěl ze svého vozu a zemřel po dopadu na zem. Macklin z nehody vyvázl s vážnými zraněními.

 

Fangio se nehodě vyhnul jen těsně. Macklinův zničený vůz se odrazil od boxové zdi a doputoval mimo trať, kde zabil dalšího diváka.

 

Ani přes vážnost nehody nebyl závod zastaven. Jedním z důvodů byla snaha udržet diváky na okruhu, namísto toho, aby jej začali masově opouštět a blokovali tak cestu zasahujícím záchranným vozům.

Závod později vyhrál Mike Hawthorn. Tragické události však měly za následek zákaz motorsportu ve Francii, Španělsku, Švýcarsku, Německu a dalších zemích do té doby, než bude zvýšena bezpečnost závodních okruhů. Ve Švýcarsku zákaz motoristického sportu platí dodnes.

Další článek: Ferrari mě překvapilo, říká Vettel

19:01 | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.
20. září | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
20. září | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00