Laudu vytáčí, že si lidé z formule 1 kálí do vlastního hnízda. A má lék pro kritiky

Lidé na okruhu si mohou vyndat špunty z uší, diváci u televizních obrazovek zase zvýšit hlasitost. Lauda je unaven tím, že se o F1 mluví pouze v souvislosti s tichými motory.
Laudu vytáčí, že si lidé z formule 1 kálí do vlastního hnízda. A má lék pro kritiky

Debaty a kritika nových turbomotorů, respektive zvuku, který produkují, patří k hlavním tématům začátku sezony 2014. Vždy pragmatický Niki Lauda už ale nemá s některými kritiky trpělivost. Má podezření, že někteří využívají tišších motorů jako výmluvu pro vlastní, zcela jiné záměry.

Je kritika turbomotorů pouhou záminkou?

„Nerozumím těm absurdním diskuzím. Pokud se lidem nelíbí nový zvuk, ať si vyndají ucpávky z uší. Lidé v obývacích zase mohou zvýšit hlasitost na televizi. Sešel jsem se s Berniem, který mluvil o všech problémech, které teď má. Taky mluvil o tom, jak žádní organizátoři nechtějí pořádat závody formule 1. Ale co je to za lidi? Víme pouze o jednom chlapíkovi z Austrálie – Ronu Walkerovi.

Ten je naštvaný kvůli tomu, že musí za pořádání závodu platit ohromné peníze. Chytá se jakékoliv příležitosti, aby to mohl změnit, a tak nyní tvrdí, jak mu nedostatek hluku ničí podnikání. Vím ale, že návštěvnost v Melbourne byla dobrá. Lidé se přišli na závod podívat.

 

„Ve skutečnosti jsme to my, kdo vypouští do světa zprávy poškozující formuli 1.“

 

Také Daniel Ricciardo byl z marketingového hlediska tím nejlepším, co je mohlo potkat. Po finanční stránce se tedy jednalo o velice povedený závod. Využívat zvuku formule 1 k takovému argumentování mi přijde hloupé a neprofesionální, že tomu skoro ani nemohu uvěřit. Nesnáším to,“ řekl Lauda v rozhovoru pro The Independent.

Sebemrskačství škodí formuli 1

Laudu také doslova vytáčí, jak si některé osobnosti formule 1 lidově řečeno kálí do vlastního hnízda. Rakouská závodnická legenda není žádným obhájcem zvuku linoucího se z moderních vozů. Nerozumí ale, proč mají někteří lidé snahu shazovat vlastní sport:

„Jdeme (my=lidé z formule 1 – pozn. redakce) úplně špatným směrem. A nejstupidnější na tom je, že jsme s tím začali my sami. Kdyby to kritizovali lidé zvenku, kteří jsou mimo naši kontrolu, fajn. Ale ve skutečnosti jsme to my, kdo vypouští do světa zprávy poškozující formuli 1. A někteří idioti, kteří tomu vůbec nerozumí, to spolkli i s navijákem.

Všichni o zvuku současných formulí mluví hanlivě, a můžeme si za to sami. Říkám toto – počkejme si ještě tři nebo čtyři závody. Pak už nebude čeho se bát.

Nejdůležitější ze všeho ale je, abychom my, Vettelové, Berniové a další, neničili tento sport stupidními komentáři o tom zku*veném hluku. Kdyby měl Vettel motor od Mercedesu a v Melbourne zvítězil, žádné stížnosti bychom od něho neslyšeli, i kdyby se mu zvuk nelíbil. V životě nemůže být vše dokonalé. Prostě si na to zvykneme.“

Pokrok se ti nemusí líbit, ale těžko ho zastavíš...

Podle Laudy se nám nové motory nemusí líbit, ale jedná se o nevyhnutelný směr vývoje v současném automobilovém průmyslu. Kdyby formule 1 s přechodem na nové agregáty příliš otálela, mohlo by se to obrátit proti ní. Automobilky by o působení v královně motorsportu mohly brzy ztratit zájem.

„Podívejte se na to takhle, je to jednoduché. Nyní je ideální doba pro začátek éry hybridních šetrných motorů. Proč? Protože Mercedes, Ferrari, Renault i Honda ve formuli 1 nezůstanou, pokud nebudou mít nějaké platné vysvětlení pro svou vývojovou filosofii.

Kdybychom si ponechali hlučné staré osmiválce, nemohlo by k přerodu dojít a v dlouhodobém horizontu by formule 1 nemohla přežít. Díky Bohu za nové motory, díky kterým jsou velké automobilky motivované – nová technologie je relevantní k jejich osobním automobilům. A je nevyhnutelné, že turbomotory budou méně hlasité. To ví přece každé malé dítě.

Věděli jste, že...

Niki Lauda ve své kariéře pilota F1 vyzkoušel atmosférické dvanáctiválce (BRM, Ferrari) a osmiválce (Cosworth DFV), ale také šestiválcové turbomotory (TAG Porsche)?

 

Limit 100 kilogramů paliva na závod plně odpovídá směru, jakým se musí dát i osobní auta. Je to kvůli šetření energie, benzínu a všem těm blbostem. Musíme držet krok. Je to zákon, který byl zaveden Mezinárodní automobilovou federací, ale napsali ho lidé vyvíjející motory. Takže o tom těžko můžeme diskutovat. Nemůžete spotřebovat více než sto kilogramů. Proč? Protože v sezoně můžete použít jenom pět motorů. Kdyby nebyl omezen přívod paliva, mohli byste mít na jedno kolo výkon třeba tisíce koní, ale motor to nevydrží. Je to chytré, protože to drží výkon pod kontrolou.“

Bez Ecclestona může být zle

Objevují se dokonce konspirační teorie, podle kterých jsou výroky Bernieho Ecclestona na adresu turbomotorů dobře promyšleným tahem, jak snížit hodnotu akcií formule 1. Daily Mail dokonce přišel s hypotézou, že Ecclestone by poté společně s Dietrichem Mateschitzem odkoupil majoritní podíl a posílil tak svou pozici v čele sportu. 

Laudovi se sice Ecclestonovy komentáře na adresu turbomotorů nelíbí, jinak ale pro třiaosmdesátiletého protřelého obchodníka nachází jen slova uznání a obává se doby, kdy Ecclestone nebude ve vedení F1.

„Nejvíce se upřímně bojím toho, že by nás Bernie jednou mohl z nějakého důvodu opustit. Představuje totiž kombinaci perfektního byznysmena a bývalého majitele týmu. Přijde mi, že vždy dokáže najít správný kompromis pro to, co je potřeba poslat zpět investorům, a co je možné ponechat pro samotný sport.

Všichni si stěžují, že to není dost, ale Bernie vždy dokázal najít správné prostředky na to, aby potěšil lidi, pro které pracuje, a zároveň zvládne držet týmy pospolu, aby se mohla formule 1 vyvíjet. To je jeho nadání.

Stojí za úspěchem formule 1. Má to všechno v hlavě. Proto musí pokračovat, jinak celý tento byznys s hodnotou šesti miliard dolarů půjde ke dnu. Všechno by mohlo být velmi rychle zničeno. Pokud Bernie odejde, zbyde po něm prázdnota, díra, do které postupně spadnou jednotlivé týmy, protože tu nebude nikdo, kdo by je dokázal koordinovat.

Takže toho se opravdu hodně bojím. Ze své pozice ve vedení jedné z velkých automobilek ve formuli 1 jsem vděčný pánubohu, že tu Bernieho máme.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Niki Lauda slaví pětašedesátiny

Niki Lauda slaví pětašedesátiny

Diskuze (88) Další článek: Fotogalerie: Neděle v Sepangu
10:18 | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
9:04 | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.
13. srpna | Stále více se objevují spekulace, že Kimi Räikkönen zůstane u Ferrari.
7. srpna | McLaren popřel, že by Mansour Ojjeh opouštěl firmu. Informaci přinesl The Independent.