Labutí píseň? Audi opouští DTM a šampionátu hrozí zánik

Před dvěma lety opustil DTM Mercedes, jeho místo však ihned zaujal Aston Martin a německý šampionát si tak udržel tři značky ve startovním poli. Aston však po jediné sezóně program ukončil a nyní schytává DTM další úder. Slavný seriál po sezóně 2020 přijde o Audi a reálně mu hrozí zánik.
Labutí píseň? Audi opouští DTM a šampionátu hrozí zánik

Bilance Audi v DTM je úchvatná. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku získala ve slavném německém seriálu cestovních vozů v sezónách 1990 až 1992 a následně 2000 až 2019 celkem 23 mistrovských titulů (z toho 11 jezdeckých), 114 vítězství, 345 pódií, 106 pole position a 112 nejrychlejších kol. Loňský rok v DTM byl pro Audi tím vůbec nejúspěšnějším v historii automobilky z Ingolstadtu, když získala všechny tři dostupné tituly - značkový (před BMW a Astonem Martin), týmový (týmy Audi Rosberg, Abt a Phoenix obsadily první tři pozice v tabulce) a jezdecký (René Rast získal svůj druhý titul).

Na zisk dalších trofejí však Audi má už jen poslední sezónu 2020, jejíž start je navíc ze zjevných důvodů nejistý. Kvůli koronavirové pandemii musí Audi šetřit a rozpočtové škrty se pochopitelně dotknou oddělení motorsportu, které rozhodlo o ukončení továrního programu pro DTM po tomto roce. Audi naopak plánuje zvýšit své úsilí v elektrické formuli E, kde působí od roku 2014. Dále také bude pracovat na vývoji vozů GT3 a nadále bude podporovat zákaznické závodní programy v různých šampionátech sportovních vozů po celém světě.

Button měl zájem závodit v DTM, říká Berger

Button měl zájem závodit v DTM, říká Berger

„Audi formovalo DTM a DTM formovalo Audi. To jen demonstruje sílu, která leží v motorsportu. S energií povedeme naši transformaci na poskytovatele sportovní a udržitelné elektrické mobility. Pro tuto snahu je velmi atraktivní platformou formule E. Směrem do budoucnosti se budeme navíc zabývat dalšími progresivními formáty motorsportu,“ uvedl v oficiálním prohlášení člen představenstva Audi AG Markus Duesmann.

Odchod Audi může být pro DTM smrtelná rána. V šampionátu totiž zůstane pouze BMW, a to jen těžko bude závodit samo se sebou. Prestižní seriál sice ve své historii jednou vstal z mrtvých, když byl po třech letech obnoven pro sezónu 2000, avšak v současné situaci, kdy automobilky spíše omezují motorsport a soustředí se primárně na vývoj a propagaci elektromobility, je podobné vzkříšení velmi nepravděpodobné. Záchrana navíc nepřišla ani z Japonska. DTM uzavřelo společná technická pravidla Class One s japonským seriálem Super GT a obě série uspořádaly loni na podzim společné závodní víkendy na Hockenheimringu (při finále DTM) a pod horou Fudži (nemistrovský víkend), avšak žádná z japonských značek se zatím pro vstup na evropskou scénu nerozhodla.

Déšť a vítr provázely střet DTM a Super GT na Hockenheimu, Button získal deváté místo

Déšť a vítr provázely střet DTM a Super GT na Hockenheimu, Button získal deváté místo

„Je to těžké období pro motorsport v Německu a v celé Evropě. Hluboce lituji rozhodnutí Audi opustit DTM po sezóně 2020. Před ITR (promotérská společnost pořádající DTM; pozn. red.) a BMW to staví několik specifických výzev. V časech, kdy čelíme Covidu-19, bychom byli doufali ve větší soudržnost,“ povzdechl si šéf DTM a bývalý pilot formule 1 Gerhard Berger.

Současná situace může být velmi smolná pro Poláka Roberta Kubicu, který si po konci ve formuli 1 našel nové angažmá právě v DTM. Letošní sezónu by měl absolvovat se zákaznickým BMW týmu ART a pakliže DTM nepřežije, bude si muset pro rok 2021 opět hledat nové působiště.

Vozy Super GT a DTM se utkaly ve Fudži, nedělní výhru získal účastník skandálního závodu

Vozy Super GT a DTM se utkaly ve Fudži, nedělní výhru získal účastník skandálního závodu

Na konec Audi v DTM reagují i samotní jezdci. K odchodu slavné značky se vyjádřil třeba Mattias Ekström, dvojnásobný šampion a vítěz 25 závodů DTM. „V DTM jsem udělal průlom v mé kariéře, užíval jsem si ten šampionátu skoro dvacet let. Mám mnoho úžasných vzpomínek a Audi i DTM budu navždy vděčný za všechny ty skvělé roky,“ napsal Švéd na svůj twitter.

„Další smutná zpráva poté, co byl v roce 2016 ukončen program v LMP 1. Zbývá jen doufat, že začneme brzy závodit a uspořádáme Audi pěknou rozlučku,“ uvedl na svém twitterovém účtu Francouz Loic Duval, který ve službách Audi vyhrál Le Mans a v DTM startoval v 54 závodech.

„Velmi smutná novinka, rok 2020 bude poslední pro Audi v DTM. Pro mě to bude třetí sezóna v tomto skvělém šampionátu. Užíval jsem si to od samotného začátku. Doufejme, že tohle bude sezóna hodná zapamatování,“ připojil svá slova Holanďan Robin Frijns, který působí paralelně i ve formuli E.

Šampionát DTM by měl ve své možná poslední sezóně premiérově zavítat do italské Monzy, na švédský Anderstorp a také na nový okruh Igora Drive u Petrohradu. Sezóna nezačne dříve než v létě.

Foto: DTM

Další článek: Surer o budoucnosti Vettela: A proč ne Mercedes?

15:01 | Red Bull se podle Marka neodvolal, protože počet týmů, které se odvolaly, je už dostačující. Red Bull také není spokojený s verdiktem a chce vyjasnění situace.
12:11 | Ferrari potvrdilo, že Vettel nasadil nový motor, MGU-H a turbo. Stejné komponenty dostal preventivně také Leclerc.
11:13 | Odvolání podal také Williams i samotný Racing Point.
9:23 | Pirelli dříve uvedlo, že za Kvjatovým defektem v závodě nebyla pneumatika ale přehřívání v zadní části ráfku. Podle AlphaTauri byl problém konkrétně v zadním brzdovém kanálku.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:26.166)
2. trénink Hamilton (1:25.606)
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink Hamilton (1:26.621)
Kvalifikace Bottas (1:25.154)
Neděle 9. srpna 2020
Závod 15.10