Zástupci Mezinárodní automobilové federace se rozpovídali o škále možností, které mohou využívat pro posuzování incidentů na trati. Již dlouho nejde jen o lidské oko.
Mnozí z nás se jistě čas od času podiví nad rychlostí, s jakou jsou komisaři FIA schopni vyřešit sporné situace, jež se na trati odehrály. V konečném důsledku samozřejmě hraje roli lidský faktor, ovšem osoby zodpovědné za udělování či neudělování penalizací a dalších zásahů shora si mohou vypomoci celou řadou hi-tech technologií.
"Systém, který používáme v závodní kontrole, je extrémně dobře propracovaný a umožní nám detekovat incidenty na trati. Když například některý pilot jede pod žlutými vlajkami příliš rychle, zařízení nám to s pomocí GPS sledování prozradí. Navíc je opatřeno softwarem, který poskytuje také další výstupy a umí na ně automaticky reagovat," prozradil pro magazín AUTO (který vydává právě FIA) Charlie Whiting.
Komisaři mají k dispozici řadu záběrů, které jsou očím běžných diváků důkladně skryty. To ovšem není nic nového, a tak není překvapením, že tím možnosti komisařů zdaleka nekončí.
"Rozhodnout, kdo je při kolizi na vině, je velká zodpovědnost, ale v poslední době je to mnohem lehčí břemeno. Máme přístup k takovému množství dat, o jakém spousta lidí ani netuší. Předně tedy máme různá videa. Některá se dostávají do vysílání, jiná má k dispozici FOM. Pak pochopitelně existují všechny záznamy pořízené kamerami na vozech. Pomocí GPS víme, kde se který vůz momentálně nachází.
Dále můžeme rozebrat veškerovou radiovou komunikaci týmů. Ta může být velice užitečná, neboť nám může prozradit, zda jezdec byl týmem varován, že se mu do cesty připlete jiný vůz a zda toto varování jezdec neignoroval. Od minulého léta konečně získáváme v reálném čase údaje z telemetrie vozů. Můžeme porovnávat telemetrii z různých kol a poznat tak třeba, zda jezdec pod žlutými vlajkami opravdu zpomalil.
Když všechny tyto informace propojíte, získáte dobrou představu o tom, co se opravdu stalo. Máme výhodu v přístupu k datům, ke kterým se nemohou dostat ani týmy, ani diváci. I proto se občas stane, že jsou vzneseny verdikty, které se u mnoha lidí nesetkají s pochopením," řekl Garry Connelly, který patří k nejvytíženějším komisařům FIA.
Charlie Whiting ještě Connellyho slova doplnil poznámkou, že stewardi mohou kdykoliv nahlédnout do záznamů starších incidentů a také na seznam (od roku 2003) jednotlivých udělených penalizací. To by mělo napomoci konzistentnímu rozhodnování a vyhýbání se nebezpečným precedensům.