Kvalifikační závody? Zatím je podle Szafnauera okolo nich mnoho otázek

Formule 1 chce v příštím roce o třech víkendech vyzkoušet místo kvalifikace kvalifikační závod. Pro ale musí být všechny týmy. Diskuse na toto téma pokračují.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Kvalifikační závody? Zatím je podle Szafnauera okolo nich mnoho otázek | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Otmar Szafnauer uvedl, že existuje řada detailů a pochybností okolo kvalifikačních závodů. Zejména menší týmy mají obavy. 

„Musíme odpovědět na spoustu otázek,“ řekl šéf Racing Pointu pro RaceFans. „Co se stane v parc fermé a co se stane, když budete v kvalifikačním závodě bourat? Musíme přivést více náhradních dílů, ale kdo to zaplatí? Najeté kilometry motoru a využití pneumatik mohou být trochu jiné.“

Největší spotřebu pneumatik mají jezdci v kvalifikaci. Velké týmy nasadí i pět sad. V kvalifikačním závodě by stačila jedna. Opotřebení motorů ale může být jiné. Délka závodu (počet ujetých kol) má sice odpovídat kvalifikaci, ale to platí zejména pro velké týmy. Ty menší se do Q3 nemusí dostat, takže v kvalifikaci potenciálně odjedou méně. 

„Ne každý dostane do Q3, takže je to jiné,“ pokračuje Szafnauer. „Riziko nehody je v kvalifikaci mnohem menší než v závodě. Máte tam start – a návrh je takový, že by se mělo startovat v opačném pořadí šampionátu.“

Pokud jezdec dostane penalizaci, startuje z konce pole a musí se dostávat nahoru, což obvykle přinese zajímavý závod. Podle šéfa Racing Pointu bude ale v kvalifikačních závodech situace jiná.

„Myslím, že když to uděláte, tak ten chlap před vámi bude jen nepatrně pomalejší než vy. Dáte nejrychlejšího chlapa dozadu, ale kluci kolem něj už nejsou pomalí, jako se někdy stává.“

„Pokud dnes dostanete penalizaci, nebo pokud se kvalifikujete na zadní pozice, tak potom je zábavné sledovat jezdce, jak se dostává polem. Takhle to nebude.“

Szafnauer upozorňuje, že na posledním místě sice bude lídr šampionátu, ale před ním bude jeho týmový kolega nebo jezdec v podobně silném autě „Takže nevím, jak to dopadne po 25 kolech. Bude to jiné.“

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Další článek: Marko chce v Suzuce bojovat o vítězství. Pomoci k tomu má i nové palivo

20. června | Cunoda po nehodě a výměně převodovky odstartuje z boxové uličky.
20. června | Za chvíli závod F3. Mokro, pravděpodobnost deště 100 %.
19. června | Toto Wolff řekl, že jeho komentáře, že by Mercedes mohl o jezdecké sestavě rozhodnout až v zimě, byl vtip... vystřelil si z opakovaných dotazů novinářů.
19. června | Ve 20:30 začíná kvalifikace IndyCar... debutuje Kevin Magnussen. Ve 23:00 pak závod formule E z mexické Puebly.

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink Bottas (1:33.448)
2. trénink Verstappen (1:32.872)
Sobota 19. června 2021
3. trénink Verstappen (1:31.300)
Kvalifikace Verstappen (1:29.990)
Neděle 20. června 2021
Závod Verstappen