FIA si uvědomuje delikátní situaci, ve které se týmy ocitly s novou technikou, a proto hodlá být při aplikaci některých pravidel tolerantní.
I letos platí pravidlo, podle kterého se na startovní rošt nekvalifikuje jezdec, jehož čas je v první části kvalifikace horší o více než 7 procent než ten nejlepší. FIA ale má možnost pustit do závodu pilota, i když tuto podmínku nesplní, je to na uvážení stewardů.
A šéf závodů Charlie Whiting v Austrálii vysvětlil, že vzhledem k očekávaným komplikacím s novými vozy bude FIA letos hodně mhouřit oči. „Pravidlo 107 procent bylo zavedeno, aby se týmy, které nedokážou postavit dobré auto s požadovanou výkonností, nedostaly do závodu,“ připomněl.
Pravidlo 107 procent
Do kvalifikací se vrátilo v roce 2011, když v předchozím roce tři nové týmy ukázaly, že někdy ztrácejí až moc.
„My tady máme 11 týmů, o kterých víme, že jsou schopné, ale může je trápit dočasná ztráta výkonnosti. Jsem si jistý, že stewardi budou pohlížet se sympatiemi na každý tým, který těch 107 procent nesplní.“
Whiting ale zároveň naznačil, že se na rošt nemusí vždy dostat všichni. „Pokud někdo neodjede žádné kolo (v trénincích i kvalifikaci), stewardi si můžou myslet, že už je to trochu moc. Ale není to na mně. Myšlenka je taková, že stewardi udělají vše, co budou moci, aby se všichni zúčastnili závodu.“
Pokud by přeci jen došlo k selhání některého senzoru, má FIA náhradní řešení. „Monitorujeme je celý závod, a pokud uvidíme závadu, máme záložní řešení. Například budeme vědět, kolik paliva bylo spotřebováno na konci 24. kola, a to bude náš výchozí bod pro nové výpočty."
„Takže v tomto ohledu jsme na tom dobře.“ S čím ale bude FIA naopak neústupná, je maximální spotřeba paliva. „100 kilogramů je maximum (za závod), a pokud ten limit překročí, nebude tu žádná tolerance,“ varoval Whiting. „Věříme, že je měření (spotřeby) přesné.“
Spotřeba paliva
Letos je omezená nejen na 100 kg za závod, ale také na 100 kg za hodinu, což vstupuje do hry v kvalifikaci.
Pokud některý jezdec spotřebuje víc paliva, diskvalifikace nebude okamžitá ještě před šachovnicovou vlajkou. „V ničem se to neliší od ostatních technických kontrol, protože kontroly probíhají dvě a půl hodiny po závodě. Jakákoliv z těchto kontrol může znamenat diskvalifikaci,“ dodal.
Pokud budou jezdci potřebovat šetřit palivo, budou to muset dělat tak, aby neohrozili ostatní, například náhlým zpomalením.
A kdyby náhodou odstoupily ze závodu všechny vozy, ať už kvůli nedostatku paliva nebo z technických důvodů, Grand Prix by byla ukončena červenými vlajkami a počítalo by se pořadí z posledního dokončeného kola.