Dojmy mohou někdy klamat. Také proto mají někteří lidé potřebu označovat pokusy týmů Lotus, Virgin a HRT zabydlet se ve velkých cenách za nebezpečné.
Často je na vině krátká paměť. Pravda, s výraznou změnou chápaní s ohledem na úroveň bezpečnosti se můžeme dívat na pokusy dobrodruhů ve druhé polovině minulého století jinak. Nakonec je pro nás dnes nepochopitelné, že se dříve závodilo bez bezpečnostních pásů a jen s kotlíky na hlavách místo přileb.
Na to, aby rozdíl ve výkonech mezi jednotlivými vozy nebo jezdci nebyl v závodě příliš velký, pamatoval kvalifikační limit 107 %. Alespoň do doby, než byla zavedena ta šílená jednokolová kvalifikace. Tento limit zajistil, že se do závodu nedostaly příliš pomalé vozy.
Dnes kvalifikační limit 107 % k dispozici nemáme. Není jednoduché jej zavést, protože formát kvalifikace je odlišný od toho, který pilotům nabízel 12 kol během 60 minut - všichni měli stejné podmínky. Jak se ale ujistíte, že ten, kdo letos vypadne v Q1, by za jiných podmínek nezajel v Q3 lepší čas? Nehledě na to, že do loňského roku byly časy v Q3 s ohledem na startovní množství paliva vůbec nejpomalejšími.
Avšak ani s minimálním množstvím paliva v Q3 nezajel vítěz kvalifkace Vettel rychlejší čas, než který si zapsal v Q2. Z čeho se tedy bude 107% limit počítat? Kvalifikační limit se rozdílem nejlepších časů v Q2 a Q3 posouvá téměř o čtvrt sekundy, a to není ve formuli 1 málo.
V obou případech by ale na něj beztak doplatily jen vozy HRT. Což se dá s ohledem na nulový počet přípravných kilometrů pochopit a možná by to bylo i správně. Důležité je, že jak Lotus tak Virgin by se do 107% kvalifikačního limitu vešly!
Při pohledu na historické tabulky na tom byli jiní podstatně hůře. Takže s čistým svědomím můžeme konstatovat, že nové týmy nebezpečné nejsou. A HRT se brzy chytí, 108 % na první kilometry je výborný výsledek.
rok |
tým |
pilot |
% času pole position |
1999 |
BAR |
Villeneuve |
102,682 |
2002 |
Toyota |
Salo |
103,916 |
1993 |
Sauber |
Lehto |
103,921 |
1997 |
Stewart |
Barrichello |
104,147 |
2010 |
Virgin |
Glock |
104,924 |
2010 |
Lotus |
Trulli |
105,040 |
1994 |
Pacific |
Gachot |
106,276 |
2006 |
Super Aguri |
Sató |
106,540 |
1994 |
Simtek |
Brabham |
106,877 |
1995 |
Forti |
Moreno |
107,727 |
2010 |
HRT |
Senna |
108,001 |
1997 |
Lola |
Sospiri |
112,983 |