Kvalifikační limit 107 % a nové týmy

Dojmy mohou někdy klamat. Také proto mají někteří lidé potřebu označovat pokusy týmů Lotus, Virgin a HRT zabydlet se ve velkých cenách za nebezpečné.

Často je na vině krátká paměť. Pravda, s výraznou změnou chápaní s ohledem na úroveň bezpečnosti se můžeme dívat na pokusy dobrodruhů ve druhé polovině minulého století jinak. Nakonec je pro nás dnes nepochopitelné, že se dříve závodilo bez bezpečnostních pásů a jen s kotlíky na hlavách místo přileb.

Na to, aby rozdíl ve výkonech mezi jednotlivými vozy nebo jezdci nebyl v závodě příliš velký, pamatoval kvalifikační limit 107 %. Alespoň do doby, než byla zavedena ta šílená jednokolová kvalifikace. Tento limit zajistil, že se do závodu nedostaly příliš pomalé vozy.

Dnes kvalifikační limit 107 % k dispozici nemáme. Není jednoduché jej zavést, protože formát kvalifikace je odlišný od toho, který pilotům nabízel 12 kol během 60 minut - všichni měli stejné podmínky. Jak se ale ujistíte, že ten, kdo letos vypadne v Q1, by za jiných podmínek nezajel v Q3 lepší čas? Nehledě na to, že do loňského roku byly časy v Q3 s ohledem na startovní množství paliva vůbec nejpomalejšími.

Avšak ani s minimálním množstvím paliva v Q3 nezajel vítěz kvalifkace Vettel rychlejší čas, než který si zapsal v Q2. Z čeho se tedy bude 107% limit počítat? Kvalifikační limit se rozdílem nejlepších časů v Q2 a Q3 posouvá téměř o čtvrt sekundy, a to není ve formuli 1 málo.

V obou případech by ale na něj beztak doplatily jen vozy HRT. Což se dá s ohledem na nulový počet přípravných kilometrů pochopit a možná by to bylo i správně. Důležité je, že jak Lotus tak Virgin by se do 107% kvalifikačního limitu vešly!

Při pohledu na historické tabulky na tom byli jiní podstatně hůře. Takže s čistým svědomím můžeme konstatovat, že nové týmy nebezpečné nejsou. A HRT se brzy chytí, 108 % na první kilometry je výborný výsledek.

rok tým pilot % času pole position
1999 BAR Villeneuve 102,682
2002 Toyota Salo 103,916
1993 Sauber Lehto 103,921
1997 Stewart Barrichello 104,147
2010 Virgin Glock 104,924
2010 Lotus Trulli 105,040
1994 Pacific Gachot 106,276
2006 Super Aguri Sató 106,540
1994 Simtek Brabham 106,877
1995 Forti Moreno 107,727
2010 HRT Senna 108,001
1997 Lola Sospiri 112,983

Doporučujeme

Články odjinud