Kudy dál pro Michaela Schumachera?

Kudy dál pro Michaela Schumachera?

Mercedes podepsal smlouvu s Lewisem Hamiltonem a Nika Rosberga si ponechá. Znamená to, že Schumacher přišel o závodní sedačku. Jaké má nyní možnosti?

V prvé řadě je potřeba říci, že téměř absolutní rádiové ticho o dalších Schumacherových plánech je vlastně dobrou zprávou: znamená to, že jedná a zvažuje, co dál. A tedy, že by dost možná chtěl pokračovat v závodění ve formuli 1.

ACH TEN ADRENALIN

Dá se s velkou jistotou usuzovat, že v amerických formulích IndyCar nikdy startovat nebude. Schumacher potřebuje budit hladiny adrenalinu v krvi, i když v F1 zrovna nestartuje, což vedlo k jeho angažmá v týmu Holzhauer Racing Promotion v motocyklovém seriálu IDM Superbike. Kde se ale málem zmrzačil.

Narazil také v jiném ‚adrenalinovém sportu‘, kterým jsou investice. Projekt „Michael Schumacher Business Avenue“ v Dubaji zkrachoval kvůli nesolventnosti společnosti ACI Real Estate a Schumacher přišel o „velké, velké“ peníze.

Po ukončení aktivní kariéry ve stále adrenalinové, ale o mnoho bezpečnější formuli 1 Mercedesu, můžeme s jistotou vyloučit také americké oválové závody kapotovaných příšer NASCAR, které Schumacher beztak nepovažuje za pravou genetickou odrůdu motorsportu.

DTM? Tedy německé mistrovství cestovních vozů? Startoval ve čtyřech závodech seriálu v letech 1990 a 1991. Nejlépe skončil čtrnáctý se ztrátou jednoho kola v srpnu 1991 s vozem Mercedes 190E 2.5-16 Evo II. Schumacher nyní DTM promuje, ale dá se tušit, že je to spíše v rámci angažmá v Mercedesu, které v DTM nasazuje svá vlastní auta, než ze skutečné lásky k tomuto šampionátu.

DTM NENÍ OSTUDOU

Startovní pole se pak skládá jednak z mladých talentovaných jezdců, ale i vysloužilců, kteří DTM využívají jako přechodovou fázi do již zcela poklidného důchodu. Ostatně mistr světa formule 1 z roku 1982 Keke Rosberg odjezdil v DTM čtyři sezony a dokázal vyhrát. A rozsáhlý seznam velkých jmen dává tušit, že přijmout realitu času a nastoupit na sklonku (nebo na začátku) aktivní kariéry do DTM, není rozhodně žádnou ostudou: JJ Lehto, Dario Franchitti, Giancarlo Fisichella, Alex Wurz, Hans-Joachim Stuck, nebo pak v obnovené éře Pedro Lamy, Jean Alesi, Allan McNish, Heinz-Harald Frentzen, Mika Häkkinen, Ralf Schumacher nebo David Coulthard. Důstojným promotérem šampionátu je také současný pilot safety caru F1 Bernd Mayländer.

A jsou to navíc zajímavé a důstojné závody z pohledu ‚kvality‘ motorsportu. V DTM závodí tři značky: Mercedes, Audi a BMW. S malinkou nadsázkou lze říci, že je to jen o jednu méně, než ve formuli 1: Mercedes, Ferrari, Renault, Cosworth.

Inu, uvidíme.

Ve formuli 1 reálných možností moc není. Současné vlna ‚doporučení‘, aby šel Schumacher závodit zase do Ferrari, má své opodstatnění. Proč se ale v kuloárech Ferrari říká, že to už je pravděpodobnější návrat Alberta Ascariho? Opravdu považoval Luca di Montezemolo Schumacherův návrat do F1 za Mercedes za rozhodnutí nějakého Schumacherova bratra, tedy „ne toho Schumachera, který říkal, že v F1 bude závodit jen za Ferrari“? Ega velkých lidí jsou velká a Schumacherova štace u Mercedesu by skutečně mohla stát za absencí očividného nadšení Maranella z možnosti Schumacherova návratu, což by navíc znamenalo konec Felipeho Massy, který byl jedním z faktorů Schumacherova konce v roce 2006. Ferrari navíc staví svou dlouhodobou strategii kolem Fernanda Alonsa. Ačkoli by to bylo velmi pěkné a symbolické (definitivní) ukončení kariéry F1 skrze snahu doprovodit Ferrari k titulu mistra světa, otázkou je, zda by byl Schumacher ochoten tak učinit v roli faktické týmové dvojky.

SAUBER A WILLIAMS

U zbývajících předních týmů je plno. Ze středu pole se pak Frank Williams i Peter Sauber shodují, že by „Schumachera angažovali okamžitě“. A je tam volno: Sergio Pérez odchází do McLarenu a Bruno Senna nenabízí svým šéfům mnoho příležitostí k pokračování spolupráce. Problém by tak byl vlastně jen jediný:

Potrhalo by to rozpočty obou týmů, pro které jezdí závodníci s bohatými sponzory v zádech. Schumacher si za své místo platit opravdu nebude, a to i kdyby ve skrytu duše chtěl. Leda by finanční ředitelé Saubera či Williamsu byli přesvědčeni, že dokážou díky Schumacherovu jménu sehnat nové partnery ochotné pomoci se zalepováním děr v rozpočtu. Ale to by nemělo valného smyslu, byl-li by to projekt na pouhou jednu sezonu, protože ta většinou uplyne jako voda a sponzoři by nedokázali řádně zužitkovat své investice. Navíc u týmů, které to mají s pravidelnými  ataky na stupně vítězů dlouhodobě trochu složitější. Williams má také Valtteriho Bottase, záložního pilota, o kterém se se špetkou ironie říká, že je ze současných závodníků týmu tím nejrychlejším.

A to je asi tak všechno. Nahradit v Caterhamu odcházejícího Vitalije Petrova je myšlenkou šílenou, stejně jako utopickou.

Nakonec to bude samozřejmě na samotném Schumacherovi, není-li ta správná chvíle s formulí 1 skončit a nadále nehalit jeho sedm titulů mistra světa do kabátku pochybností. Čas se obelhat nedá, a že se mu v jeho 43 letech nedaří tak, jak by on sám a jeho fanoušci doufali, ještě neznamená, že zapomeneme, co všechno ve formuli dokázal nebo že to někdy přestaneme respektovat. Schumacher určitě není formulovým Lanceem Armstrongem.

Schumacher je oním ‚velkým‘ Schumacherem, a velkým vždy bude, ať už po formuli 1 pokračuje kdekoli.

Doporučujeme

Články odjinud