Kubica, Fisichella či Bourdais. Tucet expilotů F1 na startu letošního Le Mans

Dvanáctka pilotů se zkušenostmi z „královny motorsportu“ se zúčastní 90. ročníku 24 hodin Le Mans. Někteří z nich už na scéně vytrvalostních závodů patří ke zkušeným mazákům, jiní si pro změnu na nutnost závodit za tmy teprve zvykají…

Kamuj Kobajaši (Toyota GR010 Hybrid #7; LMP 1)

Kamuj Kobajaši je u továrního týmu Toyota jedním z několika jezdců se zkušenostmi z formule 1. Vítěz závodu GP2 debutoval v „královně motorsportu“ v roce 2009 a jeho poslední sezónou se stal rok 2014. Ve formuli 1 vystřídal stáje Panasonic Toyota Racing, BWM, Sauber a Caterham. Největšího úspěchu v F1 se dočkal v roce 2012, kdy s monopostem Sauber obsadil třetí místo ve své domácí japonské grand prix. Ve WEC debutoval v roce 2013 u Ferrari a od roku 2016 je nepřetržitě členem továrního týmu Toyota v LMP 1. Jako „správný Japonec“ Kobajaši pochopitelně vyzkoušel i série Super Formula a Super GT.

S Toyotou se stal dvojnásobným mistrem světa FIA WEC a spolu s Jose Mariou Lopezem a Mikem Conwayem bude o víkendu v Le Mans obhajovat loňský triumf. Na trati La Sarthe platí za mistra kvalifikací. Kobajaši drží dva kvalifikační rekordy kola, jak na předchozí variantě okruhu (13.629 km do roku 2017, 3:14.791), tak na té současné (13.626 km, 3:15.267).

WEC_2022_Drivers_073.JPG
Foto: Toyota Gazoo Racing

Pokračování 2 / 12

Brendon Hartley (Toyota GR010 Hybrid #8; LMP 1)

Dvaatřicetiletý Novozélanďan absolvoval ve formuli 1 25 závodů v barvách týmu Toro Rosso, svoji reputaci si ale vybudoval především na scéně sportovních vozů. Ve světovém vytrvalostním šampionátu zasáhl od jeho vzniku v roce 2012 do každé z odjetých sezon a největší úspěchy slavil v barvách Porsche. S německou tovární stájí se v letech 2015 a 2017 stal dvakrát mistrem světa a v posádce s Němcem Timem Bernhardem a krajanem Earlem Bamberem vyhrál 24 hodin Le Mans 2017. Na tento triumf navázal už jako pilot Toyoty #8 hned o rok později, letos může přidat třetí vítězství na La Sarthe.

WEC_2022_Drivers_106.JPG
Foto: Toyota Gazoo Racing

Pokračování 3 / 12

Sébastien Buemi (Toyota GR010 Hybrid #8; LMP 1)

Švýcar Sébastien Buemi prožívá závodnicky velmi vytížené období. Již několikátou sezónu v řadě totiž kombinuje angažmá u Toyoty ve WEC s působením ve formuli E, kde pilotuje monopost stáje Nissan.

Třiatřicetiletý rodák z Aigle je ve vytrvalostním MS členem továrního týmu Toyota od návratu japonské automobilky do vytrvalostních závodů v roce 2012. Od té doby se stal dvakrát mistrem světa (2014, 2019) a v letech 2018 až 2020 dosáhl v Le Mans na vítězný hattrick. Před přestupem na scénu Le Mans strávil Buemi sezóny 2009, 2010 a 2011 u týmu Toro Rosso ve formuli 1 a členem rodiny Red Bull je dodnes.

WEC_2022_Drivers_115.JPG
Foto: Toyota Gazoo Racing

Pokračování 4 / 12

Will Stevens (Oreca 07 – Gibson #38; LMP 2)

Třicetiletý rodák z Rochfordu v Essexu absolvoval s týmy Caterham a Marussia celkem dvacet velkých cen v letech 2014 až 2015. Ve WEC debutoval Will Stevens v roce 2016 ve třídě LMP 2 u týmů G-Drive a Manor. V Le Mans letos pojede posedmé, nejlepšího výsledku zde dosáhl v roce 2017, když spolu s Robertem Smithem a Driesem Vanthoorem s vozem Ferrari 488 GTE zvítězil ve třídě LMGTE – AM. O rok dříve obsadil Stevens druhé místo v LMP 2 v barvách G-Drive. Letos pojede v Le Mans Stevens s týmem Jota Sport, v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #38 se bude střídat se svými parťáky pro kompletní sezonu FIA WEC Antoniem Felixem da Costou a Robertem Gonzalezem.

GettyImages-494835364.jpg
Foto: Getty Images / Lars Baron

Pokračování 5 / 12

Robert Kubica (Oreca 07 – Gibson #9; LMP 2)

Zřejmě netřeba příliš představovat. Na svůj druhý start v Le Mans se chystá nejenom jediný polský pilot F1, ale rovněž jediný polský vítěz grand prix. Kubica se radoval z triumfu v Montrealu v roce 2008 jen rok poté, co na stejném místě hrozivě havaroval. Po nešťastném návratu do „královny motorsportu“ k týmu Williams strávil sezonu 2020 v DTM a od loňska se naplno věnuje závodům sportovních vozů. Zúčastnil se čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně, kde se kvůli technickým problémům během závodu sice ani nestihl dostat za volant, nicméně loňskou sezonu Evropské Le Mans Series společně s Louisem Deletrazem a Jie I-fejem zcela ovládl. Díky třem vítězství v šesti závodech získal se svými parťáky mistrovský titul. V Le Mans mu ale v LMP 2 s týmem WRT štěstí nepřálo, jeho posádka totiž musela odstoupit z prvního místa v posledním kole.

Letos už Kubica absolvuje kompletní sezonu FIA WEC v barvách stáje Prema, kde se opět sešel se Švýcarem Delétrazem. Jejich třetím parťákem je italský talent Lorenzo Colombo, v minulosti na příklad soupeř Čecha Petra Ptáčka v seriálu Formula Renault Eurocup. Kubica i Delétraz přijíždějí do Le Mans s pocitem nedokončené práce a jejich motivace uspět je po loňské sportovní tragédii opravdu vysoká.

GettyImages-1398456277.jpg
Foto: Getty Images / 
Mark Thompson

Pokračování 6 / 12

Gianmaria Bruni (Porsche 911 RSR-19 #91; LMGTE – PRO)

Jednačtyřicetiletý Ital Gianmaria Bruni si své renomé vybudoval především v závodech sportovních vozů, kde po mnoho sezón v různých šampionátech reprezentoval značku Ferrari. S továrními vozy italského výrobce získal i dva tituly ve WEC a tři vítězství v Le Mans ve třídách GT2 a LMGTE – PRO.

Po sezóně 2016 však Bruni řady Ferrari opustil a přestoupil ke konkurenčnímu Porsche. S německou značkou dosáhl na první dvě pódia v roce 2017 v zámořském šampionátu IMSA WSC, když dojel dvakrát druhý na okruzích Lime Rock Park a Road America. O rok později získal za volantem Porsche třetí místo na Sebringu.

V sezóně FIA WEC 2018/2019 závodil Bruni pro tovární Porsche ve třídě LMGTE – PRO ve dvojici spolu s Richardem Lietzem a toto spojení fungovalo. Lietz a Bruni byli druzí v Le Mans a v Šanghaji a vyhráli tisícimílový závod na Sebringu. Svým bodovým přínosem tak německému továrnímu týmu značně přispěli k vítězství v mistrovství světa značek vozů GTE.

Během svojí kariéry Gianmaria Bruni nakoukl i do formule 1, kde absolvoval kompletní sezónu 2004 s týmem Minardi Cosworth.

Letos bude v Le Mans Bruni bojovat o své první vítězství na La Sarthe v barvách Porsche. Ve třídě LMGTE – PRO o něj bude usilovat společně s Richardem Lietzem a Fredericem Makowieckim.

GettyImages-52491353.jpg
Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Pokračování 7 / 12

Giancarlo Fisichella (Ferrari 488 GTE EVO #80; LMGTE – AM)

Již devětačtyřicetiletý zkušený Giancarlo Fisichella má na svém kontě 229 startů ve velkých cenách formule 1, které v letech 1996 až 2009 nasbíral u týmů Minardi, Jordan, Benetton, Sauber, Renault, Force India a Ferrari. Rodák z Říma v „královně motorsportu“ třikrát vystoupil i na stupínek nejvyšší. Po odchodu z formule 1 se Fisichella přeorientoval na závody sportovních vozů, od roku 2010 celkem dvanáctkrát absolvoval Le Mans s vozy Ferrari F430 GT2, 458 Italia GT2 a 488 GTE. V aktuálně probíhající sezoně hájí Giancarlo Fisichella barvy týmu Iron Lynx ve třídě LMGTE – AM světového vytrvalostního šampionátu WEC. V posádce se Ital bude o víkendu střídat a Matteem Cressonim a Richardem Heistandem.

200317-cgt-fisichella.png
Foto: Ferrari

Pokračování 8 / 12

Sébastien Bourdais (Oreca 07 - Gibson #10; LMP 2)

Rodák z Le Mans Sébastien Bourdais se v sezoně 2017 po nehodě v kvalifikaci na Indy 500 nemohl zúčastnit svého domácího závodu, a tak se v roce 2018 na La Sarthe vracel po roční odmlce a ihned o sobě dal hodně vědět za volantem Fordu – tisícovky fanoušků dodnes vzpomínají na jeho tehdejší epickou bitvu s Frédéricem Makowieckim za volantem Porsche. Bourdaise letos čeká v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce patnáctý start. Největších úspěchů zde dosáhl s týmem Peugeot, když v letech 2007, 2009 a 2011 získal tři druhá místa v absolutním pořadí. V závodech sportovních vozů se brýlatý Francouz účastnil s týmem Ford kromě Le Mans také zámořských vytrvalostních podniků ze šampionátu IMSA WSC. Po konci továrního programu Fordu přešel Bourdais do prototypů a letos závodí s Cadillacem DPi v IMSA WSC a zároveň pro nový tým Vector Sport ve WEC, kde vytvořil posádku s Nicem Müllerem a Ryanem Cullenem.  Do formule 1 francouzský pilot přišel v roce 2008 jako čtyřnásobný šampion série CART/Champ Car, kde následně strávil dvě sezónu u Toro Rosso.

Sebastien Bourdais - Firestone Grand Prix of Monterey_Large Image Without Watermark_m48270.jpg
Foto: IndyCar

Pokračování 9 / 12

Felipe Nasr (Oreca 07 – Gibson #5; LMP 2)

Devětadvacetiletý Brazilec letos závodí ve FIA WEC pro tým Penske, jehož barvy bude hájit i za rok s novým prototypem Porsche LMDh. Aktuální sezona je tak pro Nasra, který se objevuje i v IMSA WSC za volantem Porsche 911 GT3 R stáje Pfaff Motorsports, především přípravou na start nové éry sportovních vozů. V LMP 2 na La Sarthe bude bojovat o úspěch s francouzským veteránem Emmanuelem Collardem a americkým šampionem seriálu IMSA WSC Danem Cameronem. Ve formuli 1 získal v letech 2015 a 2016 celkem 29 bodů pro tým Sauber.

GettyImages-625855778.jpg
Foto: Getty Images / Lars Baron

Pokračování 10 / 12

Esteban Gutiérrez (Oreca 07 – Gibson #34; LMP 2)

Polská stáj Jakuba Smiechowského Inter Europol Competition angažovala pro letošní Le Mans dva bývalé piloty F1. Tím prvním je Mexičan Esteban Gutiérrez, který s týmem absolvuje kompletní sezonu mistrovství světa WEC v posádce prototypu #34 spolu s Alexem Brundlem a závodícím šéfem týmu. Bývalý pilot stájí Sauber a Haas strávil ve formuli 1 tři kompletní sezony 2013, 2014 a 2016 a k motorsportu se ve vytrvalostních závodech vrátil po několikaleté odmlce, během které se věnoval podnikání a mimo jiné distribuci oficiálního merchandisingu F1 na latinskoamerický trh. Několik let byl též ambasadorem Mercedesu, pro který pracoval na úrovni F1 i formule E. V Le Mans pojede poprvé.

GettyImages-1183164463.jpg
Foto: Getty Images / 
Clive Mason

Pokračování 11 / 12

Pietro Fittipaldi (Oreca 07 – Gibson #43; LMP 2)

Šampion World Series Formula V8 3.5 z roku 2017 a vnuk legendárního Emersona Fittipaldiho má na svém kontě dva starty ve formuli 1 za tým Haas, u kterého koncem sezony 2020 ve dvou závodech zaskočil za popáleného Romaina Grosjeana. Pietro Fittipaldi závodil i v DTM, připsal si též starty v IndyCar a zkraje letošní sezony F1 doufal, že se stane trvalým pilotem Haasu. Leč nestalo se, americká stáj po vyhazovu Nikity Mazepina vsadila na Kevina Magnussena a Fittipaldi tak u Haasu dále zastává pouze roli testovacího a rezervního pilota. To mu však umožňuje startovat ve vytrvalostních závodech, v Le Mans pojede ve třídě LMP 2 za stáj Inter Europol Competition v posádce vozu #43. Jeho parťáky jsou dánský amatér David Heinemeier Hansson a rychlý Švýcar Fabio Scherer.

GettyImages-1290888625.jpg
Foto: Getty Images / 
Mark Thompson

Pokračování 12 / 12

Jack Aitken (Oreca 07 – Gibson #47; LMP 2)

Britský pilot s jihokorejskými kořeny si jako náhradník za George Russella připsal ve formuli 1 jeden start za Williams na sklonku sezony 2020, kdy naskočil do GP Sachíru. Čtyři sezony strávil Jack Aitken ve formuli 2, kde bylo jeho nejlepší výsledkem celkové páté místo s týmem Campos v roce 2019. V současnosti se už však soustředí především na závody sportovních vozů, Aitken je druhým rokem členem týmu Emil Frey Racing a s jeho Lamborghini se letos objevuje v ADAC GT Masters. V Evropské Le Mans Series paralelně závodí pro Racing Team Turkey a v Le Mans je členem sestavy Algarve Pro Racing. Jeho parťáky jsou John Falb a Sophia Flörsch.

GettyImages-1290652868.jpg
Foto: Getty Images 

Doporučujeme

Články odjinud