Analyzovat, který tým se dokázal zlepšit v průběhu sezóny, je vždy poměrně dost obtížné. Celý závodní víkend je hrou mnoha parametrů, s nimiž musíte pracovat.
Který z týmů formule 1 se dokázal nejvíce zlepšit v průběhu sezóny a který se naopak zhoršil? Určit to přesně je velmi komplikované. Různým týmům sednou různé okruhy, v úvahu musíte vzít také klimatické podmínky, technické problémy apod.
Oficiální web soutěže F1.com se o to přesto pokusil a zvolil jednu z mnoha možných metod.
Z analýzy odstranil Austrálii, která není vždy vypovídající a třeba Manor fakticky chyběl. Místo toho se vzaly údaje z druhého až čtvrtého závodu (Malajsie, Čína, Bahrajn) a posledních tří závodů (Mexiko, Brazílie a Abú Dhabí).
Které údaje konkrétně? U každého z 6 závodních víkendů našel web nejrychlejší kolo, které daný tým zajel a porovnal ho s celkovým nejrychlejším kolem, které bylo během víkendu zajeto. Následně byly porovnány průměry ze začátku a konce sezóny.
Příklad: jak je uvedeno níže, nejrychlejší kolo Force Indie mělo na začátku sezóny (2. až 4. závod) v průměru 102,29 % absolutně nejrychlejšího kola (které zajel Mercedes). Na konci sezóny (poslední tři závody) to bylo už jen 101,27 %.
Výsledky mohou být na první pohled překvapivé, ale ve skutečnosti mají dost často velmi reálné základy. Force India nasadila v průběhu sezóny nový vůz a na výsledcích to bylo znát. Marussia sice nakonec nový vůz nenasadila a jezdila po celý rok s upraveným loňským vozem, ale jako nejslabší tým měla i prostor pro určitá zlepšení... zejména po hektickém začátku.
Red Bull se nemohl opřít o zlepšení pohonné jednotky Renault, k němuž došlo nebo spíše vůbec nedošlo na konci roku. Vyřešil ale některé problémy s vlastním vozem.
Sauber vletěl do sezóny poměrně úspěšně, ale postupně začal ztrácet.
Možná největším překvapením je forma Ferrari, která se podle této analýzy v průběhu sezóny nezlepšila. Jednou z příčin je špatná kvalifikace Vettela v Abú Dhabí. Němec vypadl v první části, přičemž jeho účast v Q3 je důležitá – obvykle byl totiž rychlejší než jeho týmový kolega.
Zlepšili se
1. Force India
- Začátek sezóny: 102,29 %
- Konec sezóny: 101,27 %
- Rozdíl: 1,014 %
2. Marussia
- Začátek sezóny: 106,57 %
- Konec sezóny: 106,24 %
- Rozdíl: 0,323 %
3. McLaren
- Začátek sezóny: 102,90 %
- Konec sezóny: 102,74 %
- Rozdíl: 0,157 %
4. Red Bull
- Začátek sezóny: 101,43 %
- Konec sezóny: 101,27 %
- Rozdíl: 0,154 %
Zůstali na svém
5. Mercedes
- Začátek sezóny: 100,00 %
- Konec sezóny: 100,00 %
Zhoršili se
6. Ferrari
- Začátek sezóny: 100,58 %
- Konec sezóny: 101,67 %
- Rozdíl: -0,085 %
7. Toro Rosso
- Začátek sezóny: 101,77 %
- Konec sezóny: 101,93 %
- Rozdíl: -0,161 %
8. Williams
- Začátek sezóny: 101,03 %
- Konec sezóny: 101,25 %
- Rozdíl: -0,225 %
9. Sauber
- Začátek sezóny: 101,92 %
- Konec sezóny: 102,45 %
- Rozdíl: -0,528 %
10. Lotus
- Začátek sezóny: 101,64 %
- Konec sezóny: 102,26 %
- Rozdíl: -0,619 %
Foto: Getty Images / Clive Mason