Které současné a bývalé jezdce F1 uvidíme o víkendu v Daytoně?

Čtyřiadvacetihodinový závod v Daytoně je spolu se čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans, dvanáctihodinovkou na Sebringu nebo čtyřiadvacetihodinovým kláním na Nürburgringu Nordschleife jedním z nejprestižnějších vytrvalostních závodů na světě. Kromě pravidelných účastníků šampionátu IMSA WSC se na tak na startu každoročně objevují i piloti z dalších odvětví motorsportu, a to včetně formule 1.

Fernando Alonso, Ligier JS P217 Gibson #23, třída P

Dvojnásobný mistr světa formule 1 a současný pilot McLarenu bude v Daytoně debutovat na scéně sportscar. Alonso se slavné americké čtyřiadvacetihodinovky zúčastní s prototypem Ligier JS P217 Gibson třídy LMP 2, která v šampionátu IMSA WSC spadá do kategorie P.

Prototyp patří týmu United Autosports, kterému šéfuje boss McLarenu Zak Brown. Španělský pilot se bude za volantem střídat s juniorem McLarenu Landem Norrisem a Philem Hansonem, který se v roce 2017 stal šampionem třídy LMP 3 v Asijské Le Mans Series.

5dc817a0-3093-4846-ab66-87fd47fea716

Foto: United Autosports, Getty Images / Mark Thompson, Alexander Hassenstein, Clive Mason, Lars Baron, Bryn Lennon, Peter Fox, Pascal Rondeau, Vladimír Rys

Pokračování 2 / 10

Lance Stroll, Oreca 07 Gibson #37, třída P

Mladý Kanaďan, který ve formuli 1 hájí barvy Williamsu, si letos připíše svůj druhý start v Daytoně. V roce 2006 zde Stroll obsadil celkové páté místo s vozem Ford Riley DP týmu Chipa Ganassiho. Po svém boku měl tehdy zkušenou trojici Brendon Hartley, Alexander Wurz, Andy Priaulx. Nyní se na start v Daytoně chystá znovu, tentokráte s prototypem Oreca 07 Gibson týmu legendy akčních filmů Jackie Chan DC Racing, který technicky zajišťuje britská stáj JOTA Sport.

V kokpitu se bude Lance Stroll střídat s vycházející hvězdou Formule E Felixem Rosenqvistem, zkušeným pilotem „gétéček“ Robinem Frijnsem a bývalým pilotem Mercedesu v DTM Danielem Juncadellou.

GettyImages-878354630.jpg

Pokračování 3 / 10

Paul di Resta, Ligier JS P217 Gibson #32, třída P

Zatímco v posádce prvního Ligieru týmu United Autosports se objeví současný pilot F1, v posádce toho druhého nebude nouze o ty bývalé. Jednatřicetiletý Brit Paul di Resta má na svém kontě devětapadesát startů v „královně motorsportu“, přičemž ten poslední si připsal loni v Maďarsku, kde u týmu Williams zaskočil za indisponovaného Felipeho Massu.

Během své kariéry strávil celkem osm sezón v šampionátu DTM, kde se ve službách týmu HWA s vozem Mercedes stal mistrem sezóny 2010. V Daytoně utvoří jezdeckou posádku spolu s mladíčky Willem Owenem a Hugem de Sadeleerem, které doplní ještě jeden bývalý pilot F1 Bruno Senna.

GettyImages-514802338.jpg

Pokračování 4 / 10

Bruno Senna, Ligier JS P217 Gibson #32, třída P

Bruno Senna je druhým z bývalých pilotů formule 1 v posádce Ligieru #32 týmu United Autosports. Čtyřiatřicetiletý synovec legendárního Ayrtona strávil v letech 2010 až 2012 tři sezóny ve formuli 1 u týmů Hispania, Lotus a Williams.

Kromě formulových závodů (Senna má na kontě i dvě sezóny ve Formuli E) má Brazilec řadu zkušeností i z vytrvalostních podniků. V šampionátech Le Mans Series a FIA WEC se objevil za volantem vozů LMP 1, LMP 2 i GTE. Pětkrát startoval ve 24 hodinách Le Mans, kde s týmem Oreca-Matmut debutoval v roce 2009. V letech 2013 a 2014 byl ve WEC členem tovární týmu Aston Martin, od roku 2016 poté v tomto šampionátu působí ve třídě LMP 2.

V loňské sezóně se s týmem Vaillante Rebellion stal šampionem této třídy. V Daytoně startoval i loni, kdy s Nissanem DPi a spolujezdci Edem Brownem, Johannesem van Overbeekem a Brendonem Hartleym obsadil celkové sedmnácté místo.

GettyImages-156827207.jpg

Pokračování 5 / 10

Felipe Nasr, Cadillac DPi-V.R #31, třída P

Brazilský bývalý pilot týmu Sauber Felipe Nasr se v USA chystá na svoji první kompletní sezónu v šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championschip, kterou absolvuje s prototypem Cadillac DPi-V.R týmu Whelen Engineering Racing. Při svém debutu v Daytoně nebude Nasr rozhodně bez šance, protože prototypy Cadillac patří v IMSA WSC již druhým rokem k nejrychlejším vozům ve startovním poli.

Nasr bude sdílet kokpit červenobílého vozu s pilotem Toyoty LMP 1 ve WEC Mikem Conwayem, zkušeným dvaačtyřicetiletým Američanem Ericem Curranem a osmnáctiletým britským šampionem národního mistrovství GT4 Stuartem Middletonem.

GettyImages-625496754.jpg

Pokračování 6 / 10

Juan Pablo Montoya, Acura DPi #6, třída P

Legendární Kolumbijec Juan Pablo Montoya se ve svých dvaačtyřiceti letech pouští do dalšího dobrodružství, kterým je návrat slavného týmu Penske na scénu sportscar.

Montoya se v počátcích své kariéry orientoval na formulové závody. Rodák z Bogoty po celkovém triumfu ve formuli 3000 v roce 1998 přešel na dva roky do série CART k týmu Chipa Ganassiho a hned ve své první sezóně slavil titul šampiona. Další úspěch přišel v roce 2000, kdy Montoya poprvé vyhrál legendární Indy 500 (ve „staré cihelně“ poté slavil ještě v roce 2015).

Úspěchy na americké scéně si Montoya vysloužil angažmá ve formuli 1, kde v týmech Williams a McLaren strávil šest sezón a získal sedm vítězství. Poté následoval návrat do USA, a to nejprve do NASCAR (255 závodů v letech 2006 až 2014), odkud přešel do IndyCar, kde závodil pro Rogera Penskeho. Právě tým Penske Racing se po několika letech strávených „pouze“ v NASCAR a IndyCar rozhodl pro opětovný vstup na scénu sportovních vozů, kde bude od letošní sezóny působit v šampionátu IMSA WSC s novým vozem Acura DPi.

Montoya bude členem posádky prototypu #6 spolu se zkušeným Francouzem Simonem Pagenaudem a Danem Cameronem, v sesterském voze #7 se poté objeví hvězdy IndyCar Graham Rahal a Helio Castroneves, které doplní loňský šampion IMSA WSC Ricky Taylor. Juan Pablo Montoya bude letos v Daytoně startovat již po osmé, v minulosti zde dokázal třikrát triumfovat.

GettyImages-454607854.jpg

Pokračování 7 / 10

Sébastien Bourdais, Ford GT #66, třída GTLM

Brýlatý Francouz Sébastien Bourdais má řadu zkušeností z formulových i vytrvalostních závodů. V letech 2004 až 2007 kraloval osmatřicetiletý rodák z francouzského hlavního města motorsportu Le Mans zámořské sérii CART (respektive Champ Car), kde si čtyřmi tituly šampiona „vyjezdil“ angažmá ve formuli 1. V „královně motorsportu“ působil v sezónách 2008 a 2009 u týmu Toro Rosso a jeho nejlepším umístěním byla dvě sedmá místa v GP Austrálie a GP Belgie.

Ve svém rodném městě se Bourdais celkem jedenáctkrát zúčastnil nejslavnější čtyřiadvacetihodinovky na světě. Na celkové vítězství nikdy nedosáhl, s továrním týmem Peugeot v LMP 1 získal „pouze“ tři druhá místa. Od roku 2016 kombinuje francouzský pilot své angažmá v IndyCar s vybranými vytrvalostními závody u továrního týmu Ford ve třídě GTLM, respektive LMGTE – PRO. V roce 2016 vyhrál v LMGTE – PRO Le Mans, o rok později v GTLM triumfoval v Daytoně. Letos se Sébastien Bourdais pokusí obhájit loňský triumf ve své třídě spolu s Joeym Handem a Dirk Müllerem. V zámořské čtyřiadvacetihodinovce to bude již jeho devátý start.

GettyImages-88580869.jpg

Pokračování 8 / 10

Jan Magnussen, Chevrolet Corvette C7.R #3, třída GTLM

Otec současného pilota týmu Haas Kevina Magnussena a dlouholetý tovární jezdec stáje Corvette Racing se na konci leda chystá na svůj třináctý start v Rolex 24 at Daytona. Největšího úspěchu se na Floridě čtyřiačtyřicetiletý Jan Magnussen dočkal v roce 2015, kdy spolu s Antoniem Garciu a Ryanem Briscoem vyhrál ve třídě GTLM. Celkem devatenáctkrát Magnussen startoval i v Le Mans, kde získal tři triumfy ve své třídě s vozy Corvette C5-R a C6.R.

Ve formuli 1 působil v letech 1995, 1997 a 1998 u týmů McLaren a Stewart Ford. Letos v Daytoně utvoří posádku spolu s Antoniem Garciou a zkušeným pilotem DTM Mikem Rockenfellerem.

GettyImages-481255041.jpg

Pokračování 9 / 10

Pedro Lamy, Ferrari 488 GT3 #51, třída GTD

Pětačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy je závodníkem s obrovským množstvím zkušeností z vytrvalostních závodů, který však během své kariéry působil i ve formuli 1. V sezónách 1993, 1994, 1995 a 1996 se s monoposty Lotus a Minardi zúčastnil celkem dvaatřiceti velkých cen. V australské grand prix roku 1995 dojel na šestém místě a stal se tak prvním Portugalcem, který získal mistrovský bod v F1. Na svém kontě má Lamy rovněž osmnáct startů ve 24 hodinách Le Mans, kde s týmem Peugeot dosáhl v letech 2007 a 2011 na dvě druhá místa v absolutním pořadí.

Od roku 2013 závodí rodák z Aldeia Galega pro Aston Martin Racing ve světovém vytrvalostním šampionátu FIA WEC. Letošní čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně se Pedro Lamy zúčastní s vozem Ferrari 488 GT3 týmu Spirit of Race ve třídě GTD spolu s Paulem Dalla Lanou, synem Nikiho Laudy Mathiasem a Brazilcem Danielem Serrou.

GettyImages-169003805.jpg

Pokračování 10 / 10

Markus Winkelhock, Audi R8 LMS GT3 #44, třída GTD

Dnes sedmatřicetiletý Němec Markus Winkelhock má na svém kontě jeden závod ve formuli 1. V roce 2007 se s monopostem Spyker zúčastnil památné grand prix Evropy na německém Nürburgringu. Během deštěm ovlivněného a chaotického závodu se jako nováček dostal díky dobré strategii dokonce i do vedení, grand prix na domácí půdě však nakonec nedokončil.

Pět sezón strávil Winkelhock v DTM a v současnosti se věnuje především závodům vozů GT3 v šampionátech Blancpain GT Series či Intercontinental GT Challenge, kde loni oslavil mistrovský titul. V Daytoně pojede s vozem Audi R8 LMS GT3 #44 týmu Magnus Racing. Za volantem se bude rodák ze Stuttgartu střídat s Adrew Davisem, Andym Lallym a Johnem Potterem.

GettyImages-57033982.jpg

 

Doporučujeme

Články odjinud