7
Fotogalerie

Krásný, ale i krutý: Na okruhu ve Spa zemřelo už 11 jezdců

Motorsport udělal v posledních letech velké pokroky, pokud jde bezpečnost. Nikdy ale nebude stoprocentní. V závodě F2 zemřel po nehodě Anthoine Hubert.

Fatální nehoda ze Spa je první v historii současných formulových doprovodných sérií formule 1 – ať už těch opravdu současných F3/F2 nebo i jejich předchůdců (GP2/GP3).

Za předchůdce současné F2 můžeme považovat mezinárodní formuli 3000, která v letech 1985 až 2004 fungovala pro jezdce jako poslední stupeň před vstupem do F1.

Ke smrtelné nehodě v této sérii došlo jen jednou. V roce 1995 zemřel v posledním závodě sezóny v Magny-Cours Brazilec Marco Campos.

Zmínit můžeme ještě nehodu Henryho Surteese z roku 2009 v Brands Hatch. K nehodě došlo ve formuli 2, což je ale zcela jiná série, než současná F2. 

Fatální nehody ve Spa

Ve Spa dosud zemřelo 11 jezdců. Před Hubertem naposledy v roce 1985. Stefan Bellof zahynul po nárazu do zdi v podobném místě a to po kontaktu s vozem Jackyho Ickxe.

Dvakrát v hostorii zemřeli na okruhu v jeden víkend dva jezdci. Stalo se to i formuli 1 v roce 1960. Je to jeden ze dvou víkendů F1, během kterého zahynuli dva jezdci. Asi není potřeba dodávat, že tím druhým bylo San Marino 1994.

Na rozdíl od San Marina, došlo ve Spa k oběma nehodám v závodě, ale nezávisle na sobě v rozestupu pěti kol. Obě nehody se staly na staré verzi okruhu. Zemřeli Alan Stacey a Chris Bristow. 

Staceyho šlo o poměrně neobvyklou nehodu. V rychlosti 190 km/h se srazil s ptákem.

Fatální nehody ve Spa

  • Bill Hollowell (1925): formule, GP Belgie
  • Richard Seaman (1939): formule
  • Archie Scott Brown (1958): sportovní vozy
  • Chris Bristow (1960): F1
  • Alan Stacey (1960): F1
  • Piero Frescobaldi (1964): cestovní vozy
  • Léon Dernier (1969): cestovní vozy
  • Massimo Larini (1973): cestovní vozy
  • Hans-Peter Joisten (1973): cestovní vozy
  • Stefan Bellof (1985): sportovní vozy
  • Anthoine Hubert (2019): F2

Jedenáct úmrtí je hodně vysoké číslo. Pomyslnému černému žebříčku ale vévodí Indianapolis. Na druhém místě je Nürburgring a na třetím Monza. V chrámu rychlosti zahynulo v historii motorsportu 30 jezdců.

Foto: Pirelli

Doporučujeme

Články odjinud