Král po premiéře ve formuli 1: Nabídka mě šokovala, splnil se mi sen

Král po premiéře ve formuli 1: Nabídka mě šokovala, splnil se mi sen

Josef Král se podělil o své dojmy z prvního testu ve formuli 1, nejvíce na něj zapůsobily výkonnostní rozdíly mezi monopostem F1 a GP2.

Jaké bylo svezení na testech s vozem formule 1?
Josef Král: "Super! Bylo to skvělé a mně se splnil dětský sen. O tom, že bych chtěl řídit vůz formule 1, jsem snil od nějakých osmi let. Pro mne byl šok, že jsem tuhle nabídku vůbec dostal. Vždyť jsem po těžké červnové havárii ve Valencii seděl o víkendu na okruhu v Abú Zabí poprvé ve voze GP2."

GP2 je podle úrovně vozů nejblíže formuli 1. Je mezi auty velký rozdíl?
JK: "Obrovský! Monoposty F1 jsou o něčem úplně jiném, technicky na mnohem vyšší úrovni. Počínaje aerodynamikou, řízením, prostě vším. Největší rozdíl je v brzdách. Při testech jsem jezdil rychlostí přes 310 kilometrů v hodině a brzdil jsem mnohem později než s vozem GP2, který je pomalejší."

Měl jste někde strach za volantem Hispanie?
JK: "Vůbec ne. Báječně jsem si to užíval. Auto mi i sedlo, jezdil jsem slušné časy. Nervóznější jsem byl o víkendu, kdy jsem sedl do GP2 a nevěděl, co se mnou závod udělá. Nakonec to bylo perfektní."

Před vámi z Čechů testovali vozy F1 Enge, Janiš a Charouz. Stihl jste konzultaci?
JK: "Nebyl čas. Všechno se seběhlo hrozně rychle."

Mezi patnácti nováčky jste zajel 13. čas a překonal i kvalifikační výkony jezdců Hispanie Brazilce Senny a Rakušana Kliena. Říkal jste, že vůz Hispania Racing vám sedl. Jak daleko je k tomu, abyste do něho usedl v příští sezóně?
JK: "To se nedá odhadnout. Testovalo nás víc a nelze usuzovat, jestli někdo dostane smlouvu nebo bude testovacím jezdcem týmu. V tuto chvíli ani nevím, co bude v nové sezóně. Příští týden nás v Abú Zabí čekají testy GP2, v nichž se bude rozhodovat, koho si vůbec týmy vezmou. Formule 1 je tak stále především velký sen."

Vám se povedl závod GP2 v Abú Zabí. Mohlo to pomoci pozvánce na testy Hispanie?
JK: "Je to paradoxní, ale po dlouhé pauze jsem zajel vlastně nejlepší výsledek sezóny. Poprvé jsem bodoval po oba závodní dny. Dostal jsem se do rytmu rychle, takže v neděli, kdy jsem dojel pátý, už jsem byl na úrovni jako před havárií. I tohle mohlo pomoci k pozvánce od Hispanie."

Co vám chybí k úplné závodní pohodě?
JK: "Starty. Ukázalo se to v neděli, kdy jsem startoval z pole position a skončil pátý. Přece jenom se projevila ta pauza. Start je specifický okamžik závodu, a když z toho na delší čas vypadnete, ztratíte správný odhad. Ale do toho se dostanu. Podstatné je, že se cítím skvěle, nemám problémy, věřím si."

Neříkejte, že jste neměl ani trochu obavy…
JK: "Opravdu jen malinko a jen v sobotním závodě GP2. Úplně to z hlavy nedostanete, ale zbavil jsem se těch pocitů rychle. Je mi dvacet let, věřím, že z pohledu vývoje závodníka jsem nic neztratil."

Neprolétlo vám po havárii hlavou, že může být se závoděním konec?
JK: "Hned po ní jsem asi deset minut nemohl hýbat nohama. V tu chvíli hlavou něco takového prolétlo, ale v té situaci mozek pracuje jinak. Když ke mně přijel šéflékař FIA a stříhal mi kombinézu, aby mi mohl dát kapačku, v hlavě jsem měl zafixováno, že mi ji přece nemůže stříhat, když pojedu dál... Už druhý den, když jsem zase cítil nohy i ruce, jsem si říkal, že začíná cesta zpátky, že se vrátím. Musím poděkovat lékařům a všem lidem kolem sebe, protože mi hodně pomohli. Léčení i rehabilitace probíhaly podle plánu. Byl jsem trpělivý, dělal všechno tak, jak jsem měl… A jsem zpátky!"

Ve spolupráci s deníkem Právo, autor: Karel Felt 

Doporučujeme

Články odjinud