Konstrukce chránící jezdcovu hlavu přijdou možná už v roce 2014

Postartovní nehoda ve Spa znovu poukázala na největší bezpečnostní slabinu současných monopostů F1, hlava jezdce je chráněna jen málo. Jednou se to změní.
Konstrukce chránící jezdcovu hlavu přijdou možná už v roce 2014

Že helma nestačí na ochranu jezdcovy hlavy, ukázal motorsport už mnohokrát, největším nebezpečím jsou poskakující kola a létající monoposty. Tragédii unikla formule 1 naposledy tento víkend ve Spa, když Grosjean a Hamilton přeskočili se svými vozy několik soupeřů, přičemž jen těsně míjeli ruce a hlavu Fernanda Alonsa.

FIA už delší dobu zkoumá možnosti, jak v takových případech lépe ochránit jezdce, a podle technického ředitele McLarenu Paddyho Lowa, který se projektu v rámci Technické pracovní skupiny účastní, by mělo k implementaci konkrétního řešení dojít poměrně brzy.

"Myslím, že rok 2014 byl plánovaným termínem, když jsme s tímto projektem začali před rokem," řekl. "Osobně si myslím, že něco přijít musí, protože je to velké zranitelné místo."

"Vídáme to opakovaně a kolikrát jsme si řekli, že jsme měli štěstí? A víte, že jednoho dne štěstí nebude, pak tu všichni budeme sedět a říkat si, že jsme s tím měli něco udělat. Na druhé straně jsou to formule s otevřenými kokpity, což zachováme, ale určitým způsobem to jde vyřešit."

FIA v této oblasti testovala dvě řešení. Prvním byl kryt kokpitu po vzoru letadel, druhým pak ochranný rám. Lowe potvrdil, že jako pravděpodobnější se jeví nasazení rámu. "Ten je jako projekt aktivnější, takže to nebude uzavřený kokpit, ale poskytne to jistou ochranu proti vozům, které se sklouznou přes, nebo přistanou shora."

Ovšem pokud se na kokpitu objeví ochranný rám, zhorší se tím jezdcův výhled. Lowe to uznává a říká, že se na tom pracuje, aby byly negativní dopady co nejmenší. "Jezdec samozřejmě chce, aby mu nic ve výhledu nebránilo, ale na druhé straně jezdíte se silničními vozy, které mají sloupky, nebo se starým VW vanem, který měl sloupek uprostřed, a zvykli jste si na to, ne? Je to jedna z těch věcí, na které si zvyknete."

Další článek: Lotus nepoužije dvojité DRS zřejmě ani v Monze

18:12 | Ještě je to trochu daleko, ale pro závodní víkend se očekávají nižší teploty (kolem 24 °C) a hlavně déšť.
22. června | Nico Hülkenberg se oženil. Vzal si dlouholetou přítelkyni Egle Ruskyte.
21. června | Tip: Pokud cestujete, nebo chytáte nějakou zahraniční televizi, může se hodit přehled kanálů, které ve světě vysílají F1: odkaz

GP Štýrska 2021

Pátek 25. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 26. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. června 2021
Závod 15.00