Konečný účet Mattia Binotta

Mattia Binotto na konci letošního roku skončí ve vedení Ferrari. Legendární italská stáj bude mít v hybridní éře už pátého šéfa.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Konečný účet Mattia Binotta | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Šéfové Ferrari se mění, problém zůstává. Z pohledu fanouška se střídají špatné a horší sezóny. V některých Ferrari vyhrává závody (zejména na začátku), získává pódia a dokonce bojuje o tituly. Místo sladké tečky ale přijde vždy jen kocovina. Vedle toho zažívá Ferrari sezóny, kdy nedokáže ani vyhrát závod.

Velké výzvy

Po Novém roce nastoupí do nejvíce horkého křesla ve F1 v rámci hybridní éry už pátý šéf. Ferrari převezme v situaci, kdy tým nemá úplně špatné auto, pravidla v oblasti pohonných jednotek se změní až v roce 2026, aerodynamická pravidla zůstávají také relativně stabilní. Na druhou stranu je soupeřem dokonale běžící stroj v podobě Red Bullu a Maxe Verstappena. A nemusí být jediný. Mercedes v příštím roce nebude chtít být znovu až třetím týmem.

Šéfové Ferrari v hybridní éře

Domenicali: 2008-2014
Mattiacci: 2014-2014 
Arrivabene: 2014-2019
Binotto: 2019-2022

Nový šéf převezme tým, který v letošním roce udělal velké množství strategických chyb. Bude se muset také postarat o kvalitnější vývoj v průběhu sezóny a možná také o „ekonomickou efektivitu“ týmu.

Ferrari si stěžovalo, že ukončilo vývoj brzo, protože mu kvůli rozpočtovému stropu došly peníze. Strop je pro všechny stejný a je otázkou, zda je fungování Scuderie dostatečně efektivní a na vývoj zůstává stejné množství prostředků jako v případě Mercedesu a Red Bullu. 

Nový šéf bude mít k dispozici poměrně solidní jezdeckou sestavu. Ale i zde ho čeká práce. Během Binottovy vlády odešel Sebastian Vettel a přišel Charles Leclerc, kterému končí smlouva na konci roku 2024. Monačan je v poslední době poněkud demotivován a už se objevily spekulace, že by mohl v budoucnu odejít do Mercedesu a nahradit Hamiltona.

Účet Binotta

Binotto nastoupil k Ferrari už v roce 1995 do oddělení motorů. V roce 2016 ho Sergio Marchionne dostal do role technického šéfa – nahradil Jamese Allisona. Vztah mezi ním a šéfem Ferrari Arrivabenem se ale podle spekulací postupně vyostřil.

Ke konci roku 2018 se proto začalo spekulovat, že jeden z nich z Ferrari odejde. Vypadalo to, že řady Ferrari opustí Binotto, ale nakonec to byl Arrivabene. Binotto převzal jeho roli, což někteří lidé kritizovali – Binotto je inženýr a pro politickou roli neměl podle nich potřebné vlohy. Očekávalo se, že by Ferrari na politickou práci mohlo najmout někoho dalšího, ale k tomu nikdy nedošlo.

„Co se stane na konci roku 2019, pokud Red Bull vstoupí mezi ně a Ferrari bude najednou třetí nebo čtvrté v šampionátu? Může k tomu dojít. Pak padne jeho hlava. Mohou takto přijít o velmi dobrého člověka jen proto, že jej dosadili do pozice, na které by neměl být,“ uvedl v době Binottova nástupu do čela Ferrari 
bývalý technický ředitel týmu Jordan ve formuli 1 Gary Anderson
.

Rok 2019 nebyl pro Ferrari úplně špatný. Charles Leclerc získal ve Spa své první vítězství a úspěch zopakoval také v Monze před desítkami tisíc fanoušků Ferrari. Vettel pak přidal další vítězství v Singapuru. 

V průběhu sezóny se nesčetněkrát spekulovalo, že motor Ferrari není úplně v souladu s pravidly.

S úderem konce předsezónních testů před sezónou 2020 FIA oznámila, že s Ferrari uzavřela dohodu. Podrobnosti důvěrné dohody jsme se nikdy nedozvěděli. Forma Ferrari se propadla. Tým získal jen tři stupně vítězů a skončil na šestém místě.

Vloni už byla situace lepší – tým sice nevyhrál, ale posunul se na třetí místo v Poháru konstruktérů.

Na začátku letošní sezóny bylo Ferrari považováno za favorita. V první polovině sezóny udělal tým řadu chyb, ve druhé polovině sezóny už ani neměl ani nejrychlejší vůz.

Rok Vítězství Stupně vítězů Pole position DNF Body PK
2019 3 19 9 6 504 2
2020 3 6 131 6
2021 5 2 1 323,5 3
2022 4 20 12 9 554 2

Místo kontinuity obětní beránek

Ferrari si letos stanovilo cíl vrátit se ke konkurenceschopnosti, což se povedlo. Přesto Binotto končí. Spekuluje se, že jeho nástupcem může být Frédéric Vasseur, který se i zná s Leclercem z dob jeho působení u Sauberu a ještě dříve z juniorských sérií. 

Spekulovalo se dokonce o tom, že Ferrari oslovilo Andrease Seidla a Christiana Hornera. Pro ně ale nedává žádný smysl, aby přestupovali do nejvíce horkého křesla ve F1. Vasseurova motivace může být větší – Sauber postupně koupí Audi, takže jeho budoucnost v čele týmu nemusí být úplně jistá.

Kdy nastoupili současní šéfové do vedení týmů

Red Bull: 2005
AlphaTauri: 2006
Mercedes: 2013
Haas: 2014
Alfa Romeo: 2017
McLaren: 2019
Williams: 2021
Alpine: 2022
Aston Martin: 2022

Další článek: Ferrari potvrdilo, že Mattia Binotto rezignuje na svou funkci

Témata článku: ,

Aktuality

10:30 | Kubica po přechodu Orlenu k AlphaTauri nejspíše končí ve F1. Nekončí ale v motorsportu. Bude jezdit pro tým WRT v letošní sezóně WEC v kategorii LMP2. Tým potvrdil také Louise Delétraze. Třetím jezdcem ve voze 41 bude Rui Andrade. 
20:36 | Ve věku 80 let zemřel vítěz dvou grand prix Jean-Pierre Jabouille. Do historie se zapsal jako první vítěz s přeplňovaným motorem ve F1. 
19:33 | Red Bull má zítra v 15:00 prezentaci a očekává, že potvrdí spolupráci s Fordem... 
1. února | Jean Alesi se stal šéfem okruhu Paula Ricarda.. 

Začátek sezóny

Prezentace
Red Bull 3. února
Williams 6. února
Alfa Romeo 7. února
AlphaTauri 11. února
Aston Martin 13. února
McLaren 13. února
Ferrari 14. února
Mercedes 15. února
Alpine 16. února
Testy Bahrajn
1. den 23. února
2. den 24. února
3. den 25. února