Mattia Binotto na konci letošního roku skončí ve vedení Ferrari. Legendární italská stáj bude mít v hybridní éře už pátého šéfa.
Šéfové Ferrari se mění, problém zůstává. Z pohledu fanouška se střídají špatné a horší sezóny. V některých Ferrari vyhrává závody (zejména na začátku), získává pódia a dokonce bojuje o tituly. Místo sladké tečky ale přijde vždy jen kocovina. Vedle toho zažívá Ferrari sezóny, kdy nedokáže ani vyhrát závod.
Velké výzvy
Po Novém roce nastoupí do nejvíce horkého křesla ve F1 v rámci hybridní éry už pátý šéf. Ferrari převezme v situaci, kdy tým nemá úplně špatné auto, pravidla v oblasti pohonných jednotek se změní až v roce 2026, aerodynamická pravidla zůstávají také relativně stabilní. Na druhou stranu je soupeřem dokonale běžící stroj v podobě Red Bullu a Maxe Verstappena. A nemusí být jediný. Mercedes v příštím roce nebude chtít být znovu až třetím týmem.
Šéfové Ferrari v hybridní éře
Domenicali: 2008-2014
Mattiacci: 2014-2014
Arrivabene: 2014-2019
Binotto: 2019-2022
Nový šéf převezme tým, který v letošním roce udělal velké množství strategických chyb. Bude se muset také postarat o kvalitnější vývoj v průběhu sezóny a možná také o „ekonomickou efektivitu“ týmu.
Ferrari si stěžovalo, že ukončilo vývoj brzo, protože mu kvůli rozpočtovému stropu došly peníze. Strop je pro všechny stejný a je otázkou, zda je fungování Scuderie dostatečně efektivní a na vývoj zůstává stejné množství prostředků jako v případě Mercedesu a Red Bullu.
Nový šéf bude mít k dispozici poměrně solidní jezdeckou sestavu. Ale i zde ho čeká práce. Během Binottovy vlády odešel Sebastian Vettel a přišel Charles Leclerc, kterému končí smlouva na konci roku 2024. Monačan je v poslední době poněkud demotivován a už se objevily spekulace, že by mohl v budoucnu odejít do Mercedesu a nahradit Hamiltona.
Účet Binotta
Binotto nastoupil k Ferrari už v roce 1995 do oddělení motorů. V roce 2016 ho Sergio Marchionne dostal do role technického šéfa – nahradil Jamese Allisona. Vztah mezi ním a šéfem Ferrari Arrivabenem se ale podle spekulací postupně vyostřil.
Ke konci roku 2018 se proto začalo spekulovat, že jeden z nich z Ferrari odejde. Vypadalo to, že řady Ferrari opustí Binotto, ale nakonec to byl Arrivabene. Binotto převzal jeho roli, což někteří lidé kritizovali – Binotto je inženýr a pro politickou roli neměl podle nich potřebné vlohy. Očekávalo se, že by Ferrari na politickou práci mohlo najmout někoho dalšího, ale k tomu nikdy nedošlo.
„Co se stane na konci roku 2019, pokud Red Bull vstoupí mezi ně a Ferrari bude najednou třetí nebo čtvrté v šampionátu? Může k tomu dojít. Pak padne jeho hlava. Mohou takto přijít o velmi dobrého člověka jen proto, že jej dosadili do pozice, na které by neměl být,“ uvedl v době Binottova nástupu do čela Ferrari
bývalý technický ředitel týmu Jordan ve formuli 1 Gary Anderson.
Rok 2019 nebyl pro Ferrari úplně špatný. Charles Leclerc získal ve Spa své první vítězství a úspěch zopakoval také v Monze před desítkami tisíc fanoušků Ferrari. Vettel pak přidal další vítězství v Singapuru.
V průběhu sezóny se nesčetněkrát spekulovalo, že motor Ferrari není úplně v souladu s pravidly.
S úderem konce předsezónních testů před sezónou 2020 FIA oznámila, že s Ferrari uzavřela dohodu. Podrobnosti důvěrné dohody jsme se nikdy nedozvěděli. Forma Ferrari se propadla. Tým získal jen tři stupně vítězů a skončil na šestém místě.
Vloni už byla situace lepší – tým sice nevyhrál, ale posunul se na třetí místo v Poháru konstruktérů.
Na začátku letošní sezóny bylo Ferrari považováno za favorita. V první polovině sezóny udělal tým řadu chyb, ve druhé polovině sezóny už ani neměl ani nejrychlejší vůz.
Rok |
Vítězství |
Stupně vítězů |
Pole position |
DNF |
Body |
PK |
2019 |
3 |
19 |
9 |
6 |
504 |
2 |
2020 |
– |
3 |
– |
6 |
131 |
6 |
2021 |
– |
5 |
2 |
1 |
323,5 |
3 |
2022 |
4 |
20 |
12 |
9 |
554 |
2 |
Místo kontinuity obětní beránek
Ferrari si letos stanovilo cíl vrátit se ke konkurenceschopnosti, což se povedlo. Přesto Binotto končí. Spekuluje se, že jeho nástupcem může být Frédéric Vasseur, který se i zná s Leclercem z dob jeho působení u Sauberu a ještě dříve z juniorských sérií.
Spekulovalo se dokonce o tom, že Ferrari oslovilo Andrease Seidla a Christiana Hornera. Pro ně ale nedává žádný smysl, aby přestupovali do nejvíce horkého křesla ve F1. Vasseurova motivace může být větší – Sauber postupně koupí Audi, takže jeho budoucnost v čele týmu nemusí být úplně jistá.
Kdy nastoupili současní šéfové do vedení týmů
Red Bull: 2005
AlphaTauri: 2006
Mercedes: 2013
Haas: 2014
Alfa Romeo: 2017
McLaren: 2019
Williams: 2021
Alpine: 2022
Aston Martin: 2022