Konec výfukového hýření. Jejich počet na sezónu bude omezen

Formule 1 od příštího roku omezí počty nasazovaných výfuků.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Konec výfukového hýření. Jejich počet na sezónu bude omezen | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V poslední době došlo k několika změnám pravidel, které mají snížit náklady, pomoci F1 k návratu po koronavirové krizi a také zmenšit rozdíly mezi týmy.

Existují ale i některé zajímavé drobné změny. Minimální hmotnost vozu příští rok opět vzroste ze 746 na 749 kg a totéž platí pro pohonnou jednotku, u které vzrostla minimální hmotnost ze 145 na 150 kg.

Vývoj minimální hmotnosti

Cílem je, aby týmy nevyužívaly lehké a velmi drahé materiály. Došlo také k úpravám sportovních pravidel v oblasti výfuků. 

V článku 23.3 a) přibylo 7 slov, která ale mají poměrně velký dopad. Omezují totiž počet výfuků na sezónu na osm kusů.

Až dosud nebyl výfukový systém z pohledu pravidel součástí pohonné jednotky. Týmům to umožnilo vyvíjet vlastní výfukové potrubí, které bylo nezávislé na dodavateli pohonné jednotky. Red Bull tak mohl mít před dvěma lety jiné výfuky než Renault apod.

Fotogalerie: Plameny a kouř ve formuli 1

Fotogalerie: Plameny a kouř ve formuli 1

Nevýhodou je, že to stálo peníze, protože týmy vyvíjely výfuky tak, aby jim to pomohlo z hlediska výkonu nebo hmotnosti. Na výdaje to má dva dopady: týmy utrácely za vývoj a drahé materiály a také nasazovaly více verzí výfuků během sezóny. Občas šlo až o rozmazlenost. V roce 2019 McLaren dokonce měnil výfuky mezi kvalifikací a závodem. Podle pravidel parc fermé to bylo legální, protože šlo o výměnu kus za kus.

Nově jsou výfuky nezbytnou součástí motoru a jejich počet je omezen na osm kusů na sezónu. Pokud někdo nasadí další, dostane za každý další kus penalizaci pěti míst na startu. Kromě toho budou muset týmy nově odebírat výfuky od výrobce pohonné jednotky.

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Další článek: Top týmy v roce 2022 podle Abiteboula uvidí ve svých partnerských stájích soupeře

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)