Konec výfukového hýření. Jejich počet na sezónu bude omezen

Formule 1 od příštího roku omezí počty nasazovaných výfuků.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Konec výfukového hýření. Jejich počet na sezónu bude omezen | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V poslední době došlo k několika změnám pravidel, které mají snížit náklady, pomoci F1 k návratu po koronavirové krizi a také zmenšit rozdíly mezi týmy.

Existují ale i některé zajímavé drobné změny. Minimální hmotnost vozu příští rok opět vzroste ze 746 na 749 kg a totéž platí pro pohonnou jednotku, u které vzrostla minimální hmotnost ze 145 na 150 kg.

Vývoj minimální hmotnosti

Cílem je, aby týmy nevyužívaly lehké a velmi drahé materiály. Došlo také k úpravám sportovních pravidel v oblasti výfuků. 

V článku 23.3 a) přibylo 7 slov, která ale mají poměrně velký dopad. Omezují totiž počet výfuků na sezónu na osm kusů.

Až dosud nebyl výfukový systém z pohledu pravidel součástí pohonné jednotky. Týmům to umožnilo vyvíjet vlastní výfukové potrubí, které bylo nezávislé na dodavateli pohonné jednotky. Red Bull tak mohl mít před dvěma lety jiné výfuky než Renault apod.

Fotogalerie: Plameny a kouř ve formuli 1

Fotogalerie: Plameny a kouř ve formuli 1

Nevýhodou je, že to stálo peníze, protože týmy vyvíjely výfuky tak, aby jim to pomohlo z hlediska výkonu nebo hmotnosti. Na výdaje to má dva dopady: týmy utrácely za vývoj a drahé materiály a také nasazovaly více verzí výfuků během sezóny. Občas šlo až o rozmazlenost. V roce 2019 McLaren dokonce měnil výfuky mezi kvalifikací a závodem. Podle pravidel parc fermé to bylo legální, protože šlo o výměnu kus za kus.

Nově jsou výfuky nezbytnou součástí motoru a jejich počet je omezen na osm kusů na sezónu. Pokud někdo nasadí další, dostane za každý další kus penalizaci pěti míst na startu. Kromě toho budou muset týmy nově odebírat výfuky od výrobce pohonné jednotky.

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Váš názor Další článek: Top týmy v roce 2022 podle Abiteboula uvidí ve svých partnerských stájích soupeře
13:48 | V Saúdské Arábii bude v roli safety caru a medical caru opět Aston Martin. Tentokrát však nebude mít britskou závodní zelenou ale světlejší odstín inspirovaný vlajkou Saúdské Arábie.
10:11 | Šéf Williamsu Jost Capito měl pozitivní test na covid-19 a víkendu v Saúdské Arábii se tak nezúčastní.
8:14 | Aston Martin potvrdil, že došlo k menšímu požáru v odsávacím systému jeho aerodynamického tunelu.
21:04 | Podle Racing Chocs zasahují v továrně Astonu Martin hasiči.

GP Saúdské Arábie 2021

Pátek 3. prosince 2021
1. trénink 14.30–15.30
2. trénink 18.00–19.00
Sobota 4. prosince 2021
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 5. prosince 2021
Závod 18.30