Konec KERS ve formuli 1 se velmi přiblížil

Hůl nad tímto systémem zlomil už i BMW Sauber, Ferrari přiznává chybu.

Systémy na rekuperaci kinetické energie se ve formuli 1 ani nestačily etablovat a pravděpodobně již nastal jejich konec. Systém ve svých skladech v Hinwilu nechá nadobro ležet BMW Sauber, McLaren ho letos poprvé v závodě nepoužil a šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali přiznal, že formule 1 udělala v této oblasti chybu.

"Ano. Je až příliš snadné to říct, ale je to tak," odpověděl Domenicali na otázku, zda bylo chybou zavést KERS do F1.

"Musíme se z toho poučit. Jedna věc jsou nové technologie a fakt, že KERS je určitě budoucností silničních vozů. Ale my fungujeme v prostředí, které je naprosto odlišné."

Ve formuli 1 je podle Domenicaliho klíčová celková výkonnost vozu, na kterou se zaměří veškeré úsilí inženýrů.

"A skutečnost je taková, že za současných pravidel nebude mít KERS výkonnostní přínosy. To je prostě fakt. A z toho si musíme vzít ponaučení. Vždy jsme říkali, že je F1 klíčová pro technologický transfer ze závodní divize do silničních vozů. Ale musíme zajistit, abychom zároveň vyhrávali ve sportu. Takže než se v budoucnu pro něco rozhodneme, budeme si to muset pečlivě promyslet, abychom neudělali další chybu," dodal šéf týmu Ferrari.

Ve vývoji KERS utopily týmy velké finanční prostředky v řádech miliónů až desítek miliónů eur. Flavio Briatore před sezónou tvrdil, že KERS představuje v rozpočtu týmu největší položku. Domenicali v Silverstonu uvedl, že kdyby Ferrari nevyvíjelo KERS a použilo by tyto prostředky ve vývoji vozu, mohlo být stejně rychlé jako Red Bull.

Přitom zavedení KERS nechtěla v letošní sezóně většina týmů, ale k jednotnému vetu se loni odmítl přidat BMW Sauber. Ten však v Británii oznámil, že svůj KERS také ukládá k ledu.

"Vyhodnotili jsme několik možností vývoje KERS a aerodynamiky, co bychom mohli udělat s a bez KERS na palubě vozu. V oblasti aerodynamiky jsme dosáhli pokroku, který neumožňoval nasazení KERS a před několika dny jsme se rozhodli, že tento rok KERS už nepoužijeme, protože ve vývoji aerodynamiky vidíme slibnější cestu," řekl šéf týmu BMW Sauber Mario Theissen.

Podle Theissena však KERS ve formuli 1 nebyl úplně zbytečný, protože získané znalosti využije BMW v produkci silničních vozů.

V Grand Prix Velké Británie použil KERS jen tým Ferrari, McLaren jej poprvé v letošní sezóně nenasadil. Jelikož se týmy FOTA již před časem dohodly na tom, že budou prosazovat formuli 1 bez KERS, těžko se tyto systémy v blízké budoucnosti na vrchol motorsportu vrátí.

Nejlepší KERS vyvinul pravděpodobně McLaren-Mercedes, prohlédnout si ho můžete v tomto videu.

Doporučujeme

Články odjinud