Konec bolavých zad? FIA zakročí proti poskakování

FIA technickou směrnicí zakročí proti poskakování, na které si stěžují jezdci. Využije možnosti, kterou má v otázkách bezpečnosti.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Konec bolavých zad? FIA zakročí proti poskakování  | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Letošní vozy kvůli většímu vlivu podlahy trpí poskakováním. Situace je liší v závislosti na okruhu ale také týmu. Například Red Bull situaci již zřejmě zvládl. Na opačném konci je Mercedesu. Rozdíly ale mohou být i mezi jezdci jednoho týmu.

V Baku poskakování kritizovala řada jezdců (podle Tota Wolffa dokonce všichni kromě Alonsa). Poskakování má vliv na záda jezdců. 

Neposlouchejte týmy, poslouchejte nás. Jezdci vyzvali FIA, aby řešila poskakování

Neposlouchejte týmy, poslouchejte nás. Jezdci vyzvali FIA, aby řešila poskakování

FIA reagovala vydáním technické směrnice. „Po osmém podniku letošního mistrovství světa FIA formule 1, během něhož se opět projevil jev aerodynamických oscilací (porpoising) nové generace vozů F1 a jeho vliv během závodu a po něm na fyzickou kondici jezdců, se FIA jako řídící orgán tohoto sportu rozhodla, že v zájmu bezpečnosti je nutné zasáhnout a požadovat, aby týmy provedly nezbytné úpravy ke snížení nebo odstranění tohoto jevu,“ uvedla FIA.

Mezinárodní automobilová federace může vydat směrnici nebo změnit pravidla z důvodu bezpečnosti i bez jednomyslného souhlasu týmů. A právě tohoto nástroje využila po „konzultaci se svými lékaři v zájmu bezpečnosti jezdců.“

„Ve sportu, kde závodníci běžně jezdí rychlostí přesahující 300 km/h, se má za to, že veškerá koncentrace jezdce musí být soustředěna na tento úkol a že nadměrná únava nebo bolest, kterou jezdec pociťuje, by mohla mít závažné důsledky, pokud by vedla ke ztrátě koncentrace.“

„Kromě toho má FIA obavy v souvislosti s bezprostředním fyzickým dopadem na zdraví jezdců, z nichž řada po nedávných událostech hlásila bolesti zad.“

FIA uvedla, že technická směrnice byla vydána s cílem „poskytnout týmům vodítko ohledně opatření, která FIA hodlá přijmout k řešení tohoto problému“.

Opatření bude více

Prvním navrhovaným opatřením je „důkladnější kontrola prken a ližin, a to jak z hlediska jejich konstrukce, tak z hlediska zjištěného opotřebení“.

Druhým opatřením bude „definice metriky založené na vertikálním zrychlení vozu, která poskytne kvantitativní limit pro přijatelnou úroveň vertikálních oscilací.“

„Přesný matematický vzorec pro tuto metriku FIA stále analyzuje a týmy F1 byly vyzvány, aby se na tomto procesu podílely.“

Přeloženo do češtiny: FIA určitým způsobem zavede maximální míru poskakování a týmy se do této hodnoty budou muset vejít – zřejmě například nastavením světlé výšky, pokud nenajdou řešení vývojem. 

FIA k tomu dodává: „Kromě těchto krátkodobých opatření svolá FIA technickou schůzku s týmy, aby definovala opatření, která sníží náchylnost vozů k těmto jevům ve střednědobém horizontu.“

Podrobnosti o změnách

Místo bolesti zad může přijít i diskvalifikace. Jak bude FIA hlídat poskakování?

Místo bolesti zad může přijít i diskvalifikace. Jak bude FIA hlídat poskakování?

Další článek: Fotogalerie: GP Kanady od 90. let po dnešek

18:42 | Zraněného Ralpha Boschunga nahradí v týmu Campos ve F2 tento víkend 31letý bývalý pilot F1 Roberto Merhi. V sérii jel naposledy v roce 2018.
18:36 | Vips podle Red Bullu stále zůstává mezi juniorskými jezdci týmu. Ukončení spolupráce se týkalo jen jeho role rezervního a testovacího jezdce.
10:51 | Leclerc a Binotto byli včera večer spatřeni při odchodu z restaurace v Monaku. Že by šéf přijel uklidnit Leclerca domů po dalším "selhání" týmu?
5. července | F1 chystá putovní výstavu. Podrobnosti chce uveřejnit na podzim.

GP Rakouska 2022

Pátek 8. července 2022
1. trénink 13.30–14.30
Kvalifikace 17.00–18.00
Sobota 9. července 2022
2. trénink 12.30–13.30
Sprint 16.30
Neděle 10. července 2022
Závod 15.00