Kondiční kouč formulových jezdců: Bez fyzické přípravy nelze v dnešním motorsportu uspět

Pryč jsou dávno časy, kdy elitní závodníci nedbali na životosprávu a fyzická příprava pro ně byla neznámým pojmem. Dnes profesionální přípravu podstupují i závodníci z juniorských formulových sérií.
Foto: Archiv Martina Košťála
Kondiční kouč formulových jezdců: Bez fyzické přípravy nelze v dnešním motorsportu uspět | Foto: Archiv Martina Košťála

Jen hrska Čechů se může pochlubit tím, že má ve svém životopise zapsanou spolupráci s několika piloty formule 1. Jedním z nich je i bývalý vrcholový atlet Martin Košťál, který v minulosti spolupracoval například s Brandonem Hartleyem, Janem Charouzem, Jarkem Janišem či Tomášem Engem. 

V posledních letech se pak staral o jezdce formule 2 Enza Fittipaldiho, ale i jeho bratra Pietra, který je rezervním pilotem týmu Haas a má na svém kontě již i dvě velké ceny F1.

Proč je podle Martina Košťála fyzická kondice závodníků tak důležitá?

„Jezdci samozřejmě nepotřebují takovou kondici jako například elitní sportovci ve vytrvalostních sportech, ale musí na tom být hodně dobře. Závodníci jsou při svých výkonech pod permanentní psychickou i fyzickou zátěží, není to třeba jako u tenisu, kde si sportovec mimo výměny odpočine. Bez dobré fyzické přípravy dnes jezdec neuspěje,“ vysvětlil pro F1sport kouč, který v minulosti trénoval například olympijskou vítězku ve veslování Miroslavu Topinkovou-Knapkovou nebo hokejistu Patrika Eliáše.

Únava může být nebezpečná

„Je zásadní, aby jezdec při závodě pociťoval únavu pokud možno co nejméně. Únava totiž snižuje motorické a rozhodovací schopnosti. Když udělá chybu volejbalista, který je na konci zápasu vyčerpán, může dojít ke ztrátě bodu, ale pokud kvůli únavě ztratí koncentraci závodník, může dojít k vážné nehodě,“ porovnal Martin Košťál.

Trénink závodních jezdců je v určitých ohledech rozdílný, než je tomu u jiných sportovců. Ne v každém sportu totiž čelí sportovec přetížení či extrémním teplotám v uzavřeném prostoru.

„Když se na to podíváme z hlediska přípravy jezdce F1 či F2, tak je oproti ostatním sportům velmi důležitá síla krčních svalů, úchopů, ale i odolnost proti vysokým teplotám. V rámci přípravy na 24hodinovku v Le Mans jsme proto s některými jezdci jezdili na rotopedu v sauně, abychom simulovali podmínky v autě,“ uvedl kondiční trenér s tím, že piloti procvičují i reflexy.

Vzhledem k tomu, že je dnes prostředí v motorsportu velmi konkurenční, lze říct, že současná generace pilotů přistupuje k přípravě mimo závodní okruhy poctivě.

„Jsou to většinou velcí profesionálové. Velmi dobrý přístup měl například Brandon Hartley, se kterým jsem trénoval ještě před tím, než debutoval ve formuli 1. Samozřejmě se to netýkalo jen fyzické přípravy. Závody hodně žije i Enzo Fittipaldi, se kterým spolupracuji od loňského roku. Pokud není na závodech, tak sedí v simulátoru a podobně,“ dodal Martin Košťál.

Další článek: V Mercedesu je po odchodu Vowlese napjatá nálada, tvrdí Marko

Témata článku: